|
|
|
|---|---|
|
Tips hur man får bort en helicoygäng som är i hålet på stiftet längs in mot torpedväggen ?? fick en liten chock när jag bytte stift i den och när jag skulle byta det längst in så fick jag bara in det nya stiftet 2 mm och tittade med en spegel och såg att de anv en gängförminskare , ok om gängen farit och man sätter dit rätt gäng men nu hade de satt in en gäng som är M8 ?????!!!!!! fick ej ut den så nystiften får jag inte dit om jag inte får bort helicoyen, så är det någon som har erfarenhet av att ta ut en sådan ?och isåfall med vad ?? Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" | |
|
Hej. Det finns en början på helicoyen längst ut. Prova att få in en liten skruvmejsel eller en knivspets där och böj ut den så du får tag med en tång runt gängan. Sen ska du kunna dra , lirka , skruva ut den. MVH:Kristian. |
|
|
Antagligen finns HeliCoilen där av en anledning, originalgängorna är säkert slut... Mvh |
|
|
ok ska titta men problemet är bara det att "hålet" är så långt ner så jag har lite problem att få ner någon tång där ????? Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
- rob_t_j72 Jo nog tror jag det men felet är att de inte tagit upp hålet till rätt storlek utan de har förminskat hålet mindre än det ska vara så det innebär att om jag ska få dit ett stift så måste det vara typ 2 gångstorlekar mindre än stiftet och det finns inte att få tag på. De hade bara dragit fast stiftet 2mm ner så det gick inte ner som det skulle, den har bommat då den varit varn på den cyl och nu förstår jag varför.Så de är det jag funderar på varför de dragit ner en mindre gäng istället för att borra upp den och sätta rätt storlek på helicoyen samt att jag inte kan få ut den som sitter där. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
Shit, vilka mekaniker det finns, jag skäms... Tyvärr får du nog lämna in den på en kunnig verkstad som kan ta ut den felaktiga HeliCoilen och trycka dit en ny... Mvh |
|
|
Mmmm börjar överväga det men allt som heter verkstad kostar skjortan, och jag har ju inte tummen mitt i handen så det mesta löser jag själv med lite frågor här och där,samt att jag inte är rädd för att prova på saker jag aldrig gjort förut. Hoppas bara at jag kan fixa det själv med lite hjälp från ovan ex vad man kan anv sig av för verktyg. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
hej igen. Om du ska sätta dit en större helicoly så måste du lyfta toppen.För du kommer att behöva borra och gänga om den. Och då kommer du nog åt den gamla underifrån. Kristian. |
|
|
Befarar nog det, det blir mitt nästa projekt att göra någon dag i sommar, har tillsv satt tillbaka det gamla stiftet som det satt. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
Nu vet jag inte exakt hur det är med åtkomligheten på din motor...men en händig kille som har gjort det förut kan dra i en ny Helicoil utan att lyfta toppen. Se bara till att få ut spånorna ur cylindern så är det inga problem. |
|
|
Nja det är inte så åtkomligt, det är den som sitter längst in mot torpedväggen och där är det inte så gott om utrymme TYVÄRR får man säga. Sorgligt men sant ! |
|
|
Sätta i ny helicoil kan man som sagt göra utan att lyfta toppen ,om man är försiktig. Ett trix är att använda mycket fett på gängtappen så att spånorna fastnar där, sen tar man en bit i taget och rensar i mellan. Det största problemet är att få ur den gamla helicoilen,speciellt när det är så trångt. Hur frisk är toppen i övrigt? Kanske lika bra att renovera/byta hela toppen. Mvh Janne |
|
|
Det finns faktiskt vertyg för att få ut helicoilen, kanske värt att prata med en mekanisk verkstad eller med Colly. Länk /Janne |
|
|
Ska nog se över den om jag likså lyfter den, men den verkar vara ok i övrigt, det som är mest irriterande är vad vissa klåpare kan utföra på ett mästerverk, sådana personer ska inte få äga en tysk utan en gammal volvo 140 med en B18, där kan de tattarlaga med karlssons klister om de så vill. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
- Jan Ek , det där tipset får jag tacka för, ska kolla upp det under dagen så kanske det inte blir så stort projekt. Stefan/ "Några bekymmer ska man ha, hur vore livet utan det ?" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.