|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Åk ned i något varmt garage och testa er teori istället för att vänta på att Kung Bore ska gå och lägga sig ;) Mvh/ Niclas |
|
| Det här är ett standardfel hos e46. Tror att BMW har en fix för detta. Var är nu RS eller vad han nu hette när man behöver honom? | |
| Standardfel säger du, konstigt. För när man talar med BMW verksta så har de alldrig hört talas om nått liknande, bara att fläktmotstånd är dåligt. Konstigt att man får ett sånt svar, eller hur. Typiskt verkstäder. Som sagt skulle behöva lite mer info. kring detta, vilken typ av "standardfel" det är och vilket fix det är, innan jag börjar tala med verkstan. | |
| Pratar du med bmw vill dom oftast inte veta vade en service bulletin är. | |
|
VS-24/Bahl Baugruppe/Group: 64 64 01 03 (944) weltweit all countries Datum/Date:02/2003 Update: 04/2003 Excessive heating at temperatures below 0° C E46 Complaint: At outside temperatures of less than 0° C, the vehicle is heated too strongly. The interior temperature felt is much higher than that set. Moreover, at these ambient temperatures, the blower speed is implausibly boosted in the automatic air-conditioning program. Cause: Software error in the instrument cluster (versions 31.0 and 32.0). Affected vehicles: E46 with air-conditioning system or integrated automatic heating and air-conditioning (options 530 or 534) Manufacturing period: April 2002 to December 2002 Procedure: Only recode the air-conditioner control unit in cases of customer complaint. DIS CD "1st update to CD 32.0" or a later version is required. Recoding the air-conditioner control unit will eliminate the software error in the instrument cluster. Note: Recoding will not correct the faulty temperature status in the IHKR/IHKA. Parts: Do not replace any parts - this is not necessary. Reimbursement: Material and labour costs incurred can be claimed through the usual warranty channels subject to current warranty terms. Defect code 64 00 92 74 00 This defect code is not contained in the official Defect Code Catalogue but has been included in the system, thus enabling warranty claims to be processed. Within the framework of a visit to the workshop: Recode air-conditioner control unit. Job number 00 54 574 Labour 2 FRUs In case of order without additional repair work: Recode air-conditioner control unit. Job number 00 54 046 Labour 4 FRUs Warranty type 1 Warranty stage 1 (within vehicle warranty)2 (outside vehicle warranty) Only one of the above job numbers may be submitted for reimbursement. Reimbursement is limited to 36 months/100,000 km and only possible until December 2005. |
|
|
okej, tackar. Förstår inte en sak, är det så att detta fel inte uppkommer i ett diagnostic test? Det kan det inte göra, iom. att det är ett mjukvarufel, eller? Hur ska man få BMW att hjälpa mig egentligen? Ska ringa o tala med dem imorgon. Vad kostar denna åtgärd? Kan man få nån slags goodwill, då det rör sig om ett mjukvarufel från fabrik? |
|
|
Reimbursement is limited to 36 months/100,000 km and only possible until December 2005. Ersättning är begränsad till 36månader/100,000 km och bara till December 2005. Vad menas med det exakt? Kan inte jag få detta åtgärdat längre om det är det dom är felet? |
|
|
Klockrent Player! Efter lite reseach bland mitt kontoutdrag och i minnet så... Min E46 är tillverkad 2002-12-19 och hade den defekta mjukvaran. Det irriterade mig en hel del så strax före att min fria 3års service skulle gå ut så tog jag tag i situationen och jag åkte till BMW och lämnade bilen för felsökning 2005-02-08. Senare samma dag hämtade jag bilen och nyfiken som jag är så undrade jag var de gjort... Jo det hade sökt i sin service databas, hittade felet och gjort en mjukvaruppdatering. Bra tänkte jag fick bilen och åkte hem. Tilläggas är att jag ett halvår tidigare hade bilen inne på service "Inspektion 1" och i min enfald trodde jag att vid en service laddar man väl den senaste mjukvaran men icke sa nicke... På verkstan slapp jag betala, med ett par veckor senare dyker en faktura på 423 kr upp! Tydligen ingick inte detta i den fria servicen utan räknades som ett garantiärende (2år fabriksgaranti). Eftersom det var stressigt på jobbet så betalade jag och glömde det hela fram till jag läste denna tråd!. Så 423 pix kostar det att fixa det mha en enkel mjukvaruuppdatering på 10 minuter om ni inte lyckas snacka er förbi det! |
|
|
då vet jag. Min bil är tillverkad under december 2002 oxå, men killen som hade den före mig brydde sig tydligen inte om att fixa detta eller så trodde han att var normalt. Ska ringa BMW o tala med dem. Tänkte först göra ett test, köra ner i ett inomhusgarage vid ICA och när yttertempen börjar bli över 0, så borde det bli normalt i kupen eller hur? |
|
|
Nu har jag gjort detta test, det var +2 ute idag och bilen var igång i ca. 40 min. Och visst funker det som det ska, först flåsar det på för att sedan gå ner i varv något. Satt med en tempmätare inne i billen i ca. 13min och den visade ca. 20-21C och jag har inställningen på 20C och AUTO + max friskluftinsläpp (tre blå prickar på vredet i mitten). Vilka värden kör ni med i era E46 på vintern, jag tyckte nog att 20C i kupen var lite varmt, men man har ju tröja o jacka på sig så det kanske inte är konstigt. |
|
| Talade med BMW och de ska göra en mjukvaru uppdatering på detta, dock har min garanti gått ut, så det blir att betala. 900kr skulle det kosta tydligen (BMW i Skövde), tycker det borde vara Goodwill på ett sånt här fel, det är trots allt fel från fabrik. | |
kicken |
intressant läsning, håller dock med dallev79. det är är dåligt av bmw att inte ha goodwill på sånt där !! ...jag menar ingen behöver "skruva" ..och uppdateringen behöver knappast bevakas , det sköter sig nog galant själv.. "går det inte att äta sig mätt -så går det inte att slicka sig mätt heller" m.v.h |
|
hej.jag hade problem med värmen .det blåste varmt hela tiden i min bil och bara om jag skruvade till 16 grader då slutade det komma in värme .jag har läst olika inlägg här på autopower och det var fel på värmeventilen. Jag köpte en begagnad värmeventil från bildelsbasen och jag den häromdan, jag har bytt den själv och nu funkar allt som det ska. Alltihop kostade mig 600:- alex |
|
| Kul att du fixa det och att det inte blev så dyrt. Min ska fungera normalt nu, de sa att de kylde ner yttertemp. mätarn till -25 och allt funka precis som det skulle. Får väl se när nästa omgång av minus grader kommer, men just nu verkar allt normalt. Mjukvaru uppdateringen gjorde susen. | |
| hmmm, det blev lite bättre efter mjukvaru uppdateringen, men tycker att det fortfarande kommer för mycket värme, från rutan o fötterna. Vet inte om det är jag som är känslig, men har alldrig haft problem med liknande på min gamla VW Passat, där funka all värme/kyla perfekt, behövde aldrig röra inställnigarna. Får ta o undersöka denna sak närmare nån gång, hur kollar man om värmeventilen är deffekt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.