|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har en 328i E46 där klimatanläggningen blåser in varmluft till fötter och ruta fastän att den är nedställd till lägsta temperaturen. Det kommer något svalare luft igenom friskluftsinsläppen när de står inställda på blåa prickar. AC:n verkar fungera ok för när man slår till den blåser det in något svalare luft i friskluftsinsläppen men fortfarande kommer det varmluft till rutan och fötter samtidigt. Vad jag förstår skulle det kunna vara den sk värmeventilen som reglerar vattentemperaturen till fläktaggregatet. Är det någon som vet hur man kan kontrollera denna ventil. Det går 2 st trådar till den. Är det någon som vet om den styrs genom spänningsreglering, mA signal eller något annat som man kan mäta upp? Är det någon som har erfarenhet? | |
|
Hej Nu har jag haft av värmeventilen och kan svara på min egen fråga. Om man ställer ner temperaturen till 16 grader så är ventilen stängd hela tiden. Om man ställer upp temperturen till max så är den öppen hela tiden. Om man tex ställer den på 20 grader så pulserar den och öppnar och stänger med ca 2 sekunders mellanrum. Ventilen är således alltid helt öppen eller helt stängd och reglerar temperaturen till fläktaggregatet genom att pulsera och släppa fram varmvatten under olika långa tidsintervall. |
|
|
tja har samma problem på min bil med, fast hos mig blåser det kall luft bara på min sida av bilen alltså från AC-n medans ingen kall luft på passagerar sidan Kan det vara samma fel, har du löst ditt problem då?? |
|
|
Hej Ventilen kostade ca 2000 kr på BMW men jag hade vägarna förbi en skrot där jag hittade en ventil för 50 kr. För det priset kunde det vara värt att testa om det var fel på ventilen. Jag bytte ventilen tidigare idag men har ännu inte hunnit testa om det fungerar nu då problemet framförallt uppträdde när man kört ett tag med ordentligt varm motor. Jag återkommer när jag vet mer. I ditt fall kan jag inte säga om det är det som är fel. Ventilen var ganska enkel att ta loss även om det är lite trångt. Den sitter under insugskanalen av gummi precis innanför skärmhuset på vänster sida i motorrummet. Lossa slangklämmorna på insugskanalen för att kunna komma åt under den. Ta av anslutningskabeln till värmeventilen. Lossa de två slangklämmorna till kylvattenslangarna på ventilen. Nästan inget kylvatten alls rann ut. Ta loss ventilen från sitt gummifäste och anslut elkabeln igen för att kunna se att den öppnar och stänger. Prova att blåsa igenom den i stängt läge för att se att den stänger ordentligt. |
|
|
Hej Nu har jag hunnit testa och allting verkar fungera nu. Klimatkontrollen reglerar temperturen som förut. Förmodligen var det värmeventilen som hängde sig i öppet läge som gav varmluft hela tiden till rutor och fötter. Det bästa av allt: På BMW kostade en värmeventil ca 2000 kr plus arbetskostnad för byte. Nu kom jag undan med en ventil för 50 kr från skroten och en halvtimmes egentid. |
|
|
Allright, kul att dert löste sig för dig. Ska ringa till BMW imorrn o beskriva fenomenet, tänkte nämna denna ventil så får vi se. |
|
| Väcker en gammal tråd. Har upptäckt exakt samma fenomen på min 320. Verkar som det uppkommit nu i höst/vinter. Vet inte om det har att göra med att det är kallt ute, men så här ska det inte vara. Har man AC:n av och temp på 20 o AUTO, så går det snart inte att vara i bilen. Det blir jäkligt varmt, alltså exakt samma fenomen/symptom som David1 skriver ovan. Är det någon som vet vad denna ventil heter? | |
| Har undersökt saken lite närmare nu. Fläkthastigheten går att justera manuellt, och all värme, som kommer vid rutan o fötterna, verkar vara som värst på förarsidan. Nån som har nån aningen om vad felet kan bero på? | |
|
Hej! Jag har precis samma problem utan att kunna lösa det. Mer er om någon kan lägga upp en bild var denna ventil sitter så jag kan byta ut den! |
|
| Har även kollat lite på e46fanatics.com, men kommer inte fram till nått. Blir bara mer förbryllad. Skulle kunna va mycket som felar, som temp. givarna för ytter/innertemp eller den som sitter närmast vindrutan. Ska kolla säkringarna oxå för säkerhets skull, men allt verkar peka på värmeventilen/vattenventilen. Den sitter i motorrummet närmast torpedväggen, men exakt var vet jag inte. Jag kolla lite snabbt, men hitta inget, vilket tyder på att den är rätt svår att komma åt. Det konstiga i mitt fall verkar vara att värmen från vindrutan o fötterna verkar vara som mest koncentrerad på förarsidan. Ärligt talat AC/kyla/värme i våra BMW verkar inte vara det bästa. | |
| ingen som vet nått??? | |
|
dallev79, snälla om du vet var dessa ventiler sitter kan du ta en bild eller länka mig en? Föressten så krånglar min yttertemp mätare, kan de ha nått samband? konstiga är att min ac enbart strular på vintern ej på sommaren, gäller samma med yttertemp mätaren |
|
| Vet inte exakt var ventilen sitter, tyvärr. Min yttertemp. mätare funkar som den ska skulle jag tro. Hemma visar det samma som i bilen, dvs. -7.5 just nu. Provade mer idag o alla knappar o dess funktioner funkar, men så fort man drar på "AUTO" så ställer sig fläkten på det näst högsta steget, det blåser varmt på rutan o fötterna o lite svalt i mitten. Det slutar aldrig heller, det blir tokvarmt i bilen, så jag måste börja justera manuellt o grejja. Absolut det sämsta AC/kyl/värme anläggningen jag vart med om. Här är Audi ljusår före. | |
| Okej, har testat ytterligare. Kör på "AUTO" 20C och det blåser varmt som satan på vindrutan o fötter och fläkten går på näst högsta. Den fattar aldrig att det är långt över 20C i kupen. När jag sänker graderna (det står fortfarande på "AUTO") från 20C, så minskar även fläkthastigheten och när jag är på 16C så går fläkten strax under halvfart. Fattar inget, ska inte nån sensor känna av att det blir en viss temp i bilen och sen ska den reglera hur mycket kyla/värma som ska flöda för att hålla det inställda temp värdet, det är väl meningen med AUTO? | |
|
Det kanske är den sensorn som du talar om som just är trasig! I en Volvo v70 sitter det ca. 5 olika sensorer, det borde vara lika i en BMW :) Borde det inte gå att läsa av ev. felkoder? Mvh/ Niclas |
|
| Om det är sensorn i kupen det är fel på, så måste man byta hela AC styrenheten tror jag för den är integrerad med den. Vad kostar det att göra ett diagnostik test bara på verksta? | |
|
Hade samma problem för drygt ett år sedan på min E46. Det visade sig vara ett mjukvarufel i AC mjukvaran. Då yttertemperaturen var lägre än 0grader så kunde det ibland uppfattas av AC mjukvaran som -46 grader och därvid eldades det på rejält i värmepaketet! Ska kolla om jag har pappret från BMW verkstaden kvar i bilen med den kompletta felorsaken/felbeskrivningen. |
|
| Också nyfiken.. har precis samma problem som dallev79 på min e46 från 02 | |
| Tänkte väl att fler hade samma bekymmer. Men hur fixar man det? Tyvärr gäller inga garantier längre, grrrrr. Det är alltid så att det börjar krångla precis när garanti tiden gått ut. | |
| hmmm, har inte reflekterat över om detta konstiga har inträffat när det vart under 0 grader bara. Men jag tror inte det, alltså det har inte varit under 0 rätt länge, det ä först nu och den har vart sån här ett tag. Hur länge är svårt att säga, då min sambo använder bilen mer och det var hon som sa det. | |
| Jag vet inte vart gränsen ligger.. men jag har inga problem med AC på sommaren. Hoppas vi kommer till 0 gradigt snart igen så man kan kolla. (Bara en 17-18 grader till åt rätt håll så) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.