|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja ngt kopiöst slirkalas kan det ju knappt bli tal om iom värmen som du säger. Den borde ju redan vara rätt varm när den ska gripa in som sagt. Det bleck som ligger över centrum på fronten av kopplingen. Är detta en bimetall som påverkar ngt, eller bara en bladfjäder som håller ngt på plats? Fick en känsla av att den ändrade sig i varmt och kallt förhållande, men inget jag kan säga med säkerhet. I vilket fall så ökade eller minskade inte den lilla lilla "friktion" som finns i kopplingen om man med handkraft tryckte på blecket. //Tobbe |
|
|
Det sitter en bimetall i kopplingen, men jag vet inte om det är denna som syns på utsidan eller om detta är bara en fjäder av nåt slag. FP |
|
|
Idag var jag på verkstaden och inhandlade ny fläktrem. Då fick jag förklarat för mig detta. Att den inte blev trögare när jag hade den som kastrullock berodde på att den helt enkelt inte fungerar när den ligger ner. Tydligen får inte verkstäder och reservdelsleverantörer ens lagra den liggandes för att man då inte kan säkerställa att den fungerar korrekt efter det. Det är "oljan" i den som expanderar och på så sätt får fläkten att gå fortare. Men så mkt fortare går den inte, den gör tydligen bara ca 3000varv även om man har motorn på fullt rus. Så efter att ha förklarat hur jag betedde mig med luftning och varmkörning med tillhörande 15minuters tomgång så sa han att det inte låter som den är kass. Den borde helt enkelt kokat om fläkten inte gått tillräckligt fort. Nu anser jag detta vara avslutat och lagat :) Nåja, forumledes iaf, fläktremmen ska ju bytas med. Men det är ju max 15min jobb. Tack för alla goda råd på vägen. //Tobbe |
|
|
Skum förklaring igen, eller så finns det varianter på viskokopplingar. Hur säkerställer man rätt läge på kopplingen under transport från fabrik osv? Jag har någon gång sett en sprängskiss med funktionsbeskrivning på viskokoppling, får söka upp den så småningom. Funderar även på följande: Om vi säger att fläkten går med 3000 rpm medan remskivan går med t.ex 5000 rpm, och fläkten samtidigt vill ha minst 2 hk vilket kan vara rimliga värden, då blir det en jäkla effektförlust som skall tas omhand i kopplingen. Samma sak som att förbruka 2 hk mot en stillastående last från en motor som snurrar med 2000 rpm, t.ex stå stilla och slira med kopplingen på en moppe med fullt ös. Skall vi säga att det tar 3 minuter max innan kopplingen brinner upp? Att inte motorn kokar på tomgång beror nog mera på att den inte utvecklar mera värme då än att självdrag plus det som fläkten (på slirande tomgångsvarv) drar igenom kylaren mer än väl räcker till för att håla nere värmen. Jag har testat på Golf t.ex att låta den stå länge på tomgång. Den har ingen viskofläkt och därmed inte den minsta luftcirkulation och blir ändå inte för varm. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.