AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.917

Hjälp mig reda ut termostatens funktion.

Sida 1 av 2
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jag är inte helt bakom när det gäller bilar, men när man har fel på ngt så kan man ibland stirra sig blind och glömma hur det faktiskt ska fungera.
Jag har problem med att min bil vill överhetta, jag har försökt lufta så gott det går, men jag får uppfattningen om att termostaten inte öppnar som den ska.
Fläktkopplingen verkar inte hugga i som den ska heller...mkt på en gång *suck*
Jag har ägnat dagen till ömsom luftning ömsom sökning på forumet.
Det jag kommit fram till är att det kan vara luft, termostaten, vattenpumpen, fläktkopplingen eller murphy.
Det primära nu är att jag vill veta, blir den övre kylarslangen varm innan termostaten öppnar? Jag vill att det ska vara så, men här är jag osäker.
Jag har nämligen en kokvarm övre slang och en "sval" undre.
Nu sista luftningsförsöket så kom jag fram till att termostaten inte kan öppna, för det verkar som jag tömmer övre slangen bara...
Svårt att förklara men så upplever jag det.
Är det verkligen så att termostaten SKA stänga allt ut till kylaren? Innan den blir varm?
Fläkten kan jag stanna med en smekning när bilen är på rött :(
Fenomenet kom idag helt utan förvarning.
Vad är mest sannolikt att börja byta? Vattenpump, termostat eller viskosen?
//Tobbe
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Finns det verkligen ingen som vet detta?
Inte ens svar som "sök" eller "det har avhandlats tidigare".
Trodde det vimlade av BMW-kunniga på detta forumet?
//Tobbe
Jag hade nyligen själv problem med överhettning av min 325i -91, alltså i stort sett samma motor. Jag hade inte heller någon cirkulation, trotts att jag hade bytt termostat. Då hade jag också varm övre slang, men kall kylare och kall nedre slang. Det visade sig att det berodde på luft i systemet. Jag luftade ytterligare en gång, och sedan funkade det.

Och som jag har förstått så skall termostaten vara helt stängd innan bilen blir varm. Men din fläktkoppling verkar lite skum. Jag funderade själv på att testa min fläktpoppling när jag hade problem, men jag vågade inte sticka dit fingrarna...

För övrigt så antar jag att du känner till problemen med vattenpumpen? Turbinen eller vad det kallas kan lossna från axeln. Ta isär och kolla så du har turbin av metall, och inte plast.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jo jag har funderat lite på det nu under kvällen.
Nog är det så att ingen slang ska bli varm när termostaten är stängd.
Känns som att det får bli en demontering för att kunna utesluta vattenpumpen som jag misstänker mest.
Iom att jag försökt lufta enligt konstens alla regler med backar och varmkörningar inblandade så blir man lite uppgiven.
Men som du säger så kan man ju inte utesluta det ena eller det andra genom teoretisk undersökning.
Ville bara få bekräftat om jag hade rätt eller fel angående slangen och eventuellt få lite tips på vägen.
Tack för svaret :)
//Tobbe
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Får du nån värme i kupén om du vrider på full värme? Luften brukar samlas i värmepaketet. Kolla också noga så att du inte vänt termostaten åt fel håll, lätt att göra fel. Vattenpumpen brukar gå sönder på M50, skovelhjulet är av plast och spricker efter några mil. Övre kylarslangen bör vara varm och nedre kall. Eftersom genom den nedre slangen kommer kyld vätska från kylaren och genom den övre slangen kommer varm vätska från motorn. Det du ska kolla är om det verkligen är vätska i slangarna, och inte luft. M50 brukar vara lätt att lufta, M20 däremot är mycket jobbig att lufta.

/Per
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jo jag har nu med hjälp av en mkt vänlig och kunnig firma här i V-Ö kommit fram till att det bästa i mitt läge var att köpa ut en ny vattenpump (orginal) vilket jag gjorde idag. Till det hyffsade priset av 710 riksdaler.
Så nu ska jag riva isär den i helgen och kolla hur vattenpumpen ser ut. Är min pump i BRA skick så kan jag utan vidare lämna tillbaka den andra på måndag.

Termostatens montering är jag övertygad om är rätt då denna byttes på samma verkstad som inte har tid nu att byta vattenpumpen åt mig, men gav mig 110% support på hur jag skulle gå till väga och vad som KANSKE kan vara fel.

Vad jag syftade på var om den övre slangen skulle bli varm INNAN termostaten öppnat :)
Detta har jag dock fått klarhet i.
Tack så hemskt mkt för hjälpen.

Luft känns inte troligt, jag bseskrev hur jag gjort för mekanikern.
Hans svar på det lät som att jag gjort allt rätt och borde fått ut luften om där varit ngn.
Är dock vattenpumpen kass, så är ju inte dom fenomen jag har helt konstiga?
//Tobbe
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
JAAAAA :)
Plockade isär vattenpumpen den är i ruiner.
Imorgon åker den nya dit.
Ser i nuläget ut som felkällan är hittad, impellern hade lossnat helt från axeln :/
//Tobbe
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Idag fick jag ihop bilen med gott resultat, kylningen funkar numera kalas.

Men jag gjorde även en liten test på viskoskopplingen till fläkten som jag tycker verkar skum.
Jag la den helt sonika på en kastrull med kokande vatten, vad som hände var inte ett skit.
Den var inte trögare när den var så het att den inte gick att ta på, som den är när den är kall.
Borde den inte "nypa" i bra mkt bättre än så?
Tycker den borde gripa in rätt mkt om den är så het som den var när jag testade.
//Tobbe
Det kan mycket väl kännas lite värme i slangen innan termostaten börjat öppna, det finns ett litet pilothål i alla termostater där lite vätska kan strömma igenom för att bl.a termostaten skall få vätska att mäta på. Viskokopplingen däremot kan inte veta om motorn är för varm förrän även kylaren och omgivande luft är varm. Nu löste det ju sig med ny vattenpump, symptomen pekade mycket riktigt på dålig cirkulation.
Dock kanske fläktkopplingen är dålig iaf, den borde ju koppla fast när den värmdes upp. Vet inte hur det funkar med vatten men prova annars med en varmluftspistol.
Det är rätt sällan som visko och elfläktar kopplas in (förutom elfläkten i samband med AC), jag har inte lyckats få så hög temp än i någon av mina bilar.

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Ja ju mer jag funderar på det så är det ju inte helt otroligt att övre slangen blir lite ljummen innan termostaten öppnat.
Men som sagt så är ju det felet avklarat.

Vatten eller värmepistol borde kvitta, iaf som jag funderar.
Detta iom att jag använde ångan som värme, jag la kopplingen som lock över kastrullen i säkert 10min med stormkokande vatten under.
Fläktkopplingen var HET inte varm, jag har ordentliga "smeanävar" så tillräckligt varm borde den blivit.
Detta borde ju räcka, för jag har svårt att tänka mig att den reagerar på temp ÖVER 100grader, då är det ju liksom lite sent.
Detta även om ett slutet kylsystem utan luft i mkt väl kan komma upp i över 100grader utan att koka i den bemärkelsen att det bubblar i systemet.
Men för den saken skull kan det väl inte vara bmws avsikt att den ska gripa in först över 100grader?
Nu ligger den visserligen väldigt snällt på mitten av tempmätaren även vid längre tomgångskörning.
Ska prata med firman som hjälpte mig med "pumpanalysen" och höra med dom, vad dom tror.

//Tobbe
Verkar helt klart som om kopplingen är kaputt.

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Ja utan allt för vetenskaplig felsökning så verkar det så.
När man utan vidare kan stanna den med en lätt touch av fingrarna så antar jag med att ngt inte riktigt står rätt till.
För som den beter sig nu så spelar det ingen roll hur varm kylaren är, den snurrar knappt fortare alls när man ökar varvet till exempelvis 3500-4000rpm.

OBS OBS!! Bara så ingen får för sig att klippa fingrar av sig!
Givetvis rekomenderar jag inte att stoppa dit fingrarna!!!
Jag testade givetvis med en tidning det första jag gjorde!
När jag hade kunnat stoppa den med ett ihoprullat A4a så blev felsökningen järvare :P

//Tobbe
Låter som om fläktkopplingen är slut om du stoppar den så lätt med fingrarna. Läste i någon annan tråd att man inte skall kunna stoppa den den genom att hålla en hoprullad tidning emot.
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Ja så efter jag hade "kokat" den så höll jag i centrummuttern med en polygrip och snurrade på fläkten, då kändes det precis som den gör när den är kall.
hmm, funderar på om man ska våga köpa en beggad eller om man ska satsa på nytt direkt.
Handla från en skrot känns ju som lotteri vad det gäller liknande prylar.
//Tobbe
Köp hellre ny, många har haft dålig erfarenhet av begagnade enligt tidigare trådar. För att undvika missförstånd vid felsökning: Man SKA kunna stoppa fläkten lätt med fingrarna eller lämpligt tillhygge när allt är OK och när det inte är mycket varmt runt fläktkopplingen. Då skall den å andra sidan vara fast tillkopplad till remskivan och följa dennas varvtal. En annan sak att kolla är att med stillastående motor ta tag i fläkten och känna efter ev. glapp i lagret i fläktkopplingen, det får bara kännas ett mycket litet glapp. I annat fall kan kopplingen (lagret) skära ihop även vid kall motor och fläkten går med fullt varv hela tiden. Lätt att höra på det 245-liknande råmandet från motorn när den varvas.

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Frågan är ju bara hur fort den ska accelerera upp till samma varv som vattenpumpen?
För om jag ställer min som jag sa på 3500-4000varv så har den inte hunnit upp i ngt högre varv, det är ju relativt lätt att se om den ökar eller inte iom att det är ganska glest mellan vingarna.
Detta då givetvis med varm motor.
Nåja, jag får höra mig för imorgon och suga lite på karamellen.
Som sagt verkar den ju klara sig fint nu trots 10-15min tomgångskörning efter varmkörning och en vända på 70väg.
Tycker den borde gått varm då iom att det var 25+ eller tom mer vid det tillfället.
//Tobbe
52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
Stoppa aldrig fläkten med fingrarna! Kvalificerat vansinne!
Är den tillräckligt varm eller felaktig har du inga fingrar kvar!
Använd hoprullad tidning, sparar fingrar och fläktblad.....
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Jo jag sa just det.
//Tobbe
Den ska som sagt bara följa varvtalet på remskivan när det är onormalt varmt. inte annars, och då funkar den som vilken fast monterad fläkt som helst. Vid normal drift osv så går alltid fläkten på "tomgång", några hundra rpm som max, oavsett motorns/remskivans varvtal.
Självklart skall man inte stoppa fingrarna in i fläkten osv, man ser dock rätt enkelt om fläkt och remskiva är "sammankopplade" redan på tomgång. Man skall heller inte stoppa in tidning, fingrar eller annat in i fläkten, endast stryka mot kanten på fläktvingarna som på motorsidan har snäll vinkel jämfört med sidan där luften tas in. Är man osäker så bör man absolut inte ens försöka.

FP
to
128
tobbeviking
320d xdrive -15
Tack för redogörelsen över den mindre försiktiga "fingermetoden" folke.
Men då är det alltså som så att viskosen inte är proggrevis?
Den "hugger" in när det är dags och sammankopplar så fläkten går på samma varv som vattenpumpen.
Hmmm.....kraften som behövdes för att snurra min fläkt efter/under kokning kan inte för en sportkeps orka hålla den på ngt högre varv.
//Tobbe
Om den just hugger in eller slirar igång lite vet jag inte, isf bara under nån sekund eller så. Tänk så här: Om det skulle vara en slirande funktion mellan motor och fläkt (under mer än en kort stund) så skulle det bli en enorm värmeutveckling pga förlusten vid skillnaden i varvtal mellan de båda roterande delarna. Vid "tomgångsvarv" på fläkten förbrukar den knappt nån energi, därför blir det ingen större förlust/värme heller och slirningen vid "tomgångsvarv" överförs genom silikonolja inne i kopplingen. Felet du tydligen har är att den aldrig kopplar in osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.