AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.193

Vilka är vanligaste felen på styrservo m. ledningar?

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Är det några kända ställen som de brukar vilja börja läcka på?

Mitt problem.

Startar bilen o ska svänga ut från garaget då börjar den skrika från motorrummet. Lyckas lokalisera oljudet till påfyllningen av servoolja eller däromkring, ser när jag kollar att det är en hel del olja som läckt ut så idag var det omöjligt att se exakt vad som läckt, ser bara att det verkar vara torrt omkring behållaren så det borde vara pumpen eller därtill hörande slangar... aja... fan att man ska va så okunnig.... =)

Upptäckte att behållaren va tom så skiket antar jag kom ifrån att det inte fanns nått att pumpa runt när jag vred på ratten.

Bilen är en 750 -92 och jag har en indikation på att jag har nått vajsing på nivåregl... låter kanske korkat men har denna bil edc också då? eller kan den ha enbart den fjädringen bak?

mvh joakim

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Samma oljebehållare till nivåregleringen, servot och bromsservot så det kan läcka på många ställen, tex bakstötdämparna. Min läcker lite vid bakstötdämparna och lite mer vid bromsservot (syns på att det droppat ner på längsgående rambalken ungefär under bromsvätskebehållaren) Normalt sett skall du få varning för låg nivå i behållaren innan det börjar skrika, men denna varning kan ju va paj eller urkopplad av tidigare ägare.

/Mats J
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Är oljan grön?Om det är så så bör du ha (med tanke på årsmodell) Pentosin 11 i servobehållaren,finns förhoppningsvis en etikett på locket som talar om det.
Har du haft pölar av olja under bilen en längre tid eller hände det bara plötslig att hydralpumpen började skrika?
Om oljan inte var grön så får du nog räkna med att byta O-ringar på transformatorservotronic ventilen,finns packningsats på Bmw 465kr tror jag den gick på, ventilen sitter på till höger framifrån sett i en svart box som hör till snäcka och styrservo ansluten med en givarsladd.
Sen sitter det en stor O-ring framifrån sett på hydralpumpen på vänster sida innanför en tjock plan bult med kraftig stjärnprofil svår att missa dock ett jävla tryck när man lossar den så fyll olja efter bytet,det sprayar ordentligt.
Kan även vara nån av slangarna från kärlet,känn med händerna (trångt)om de är oljiga.
För att testa visuelt så får du hälla i olja (1L),starta och titta under bilen när du har lossat skyddskåpan av plast,ficklampa och en kompis som hjälper till underlättar.
Om stötdämparna är elektriskt anslutna med en kontakt så har du EDC men din är väl den korta modellen och jag är inte säker på om det var standard på dom.

Mvh Dic.
PS.Kolla även klockorna intill dämparna om du har läckage runtikring. DS

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Måste ha varit lite i behållaren från början, va en pöl på golvet ungefär där Alla prylar ang servot sitter. Får ta o fylla på o försöka glo vart skiten tar vägen.

Jepp jag har den korta modellen.

Kan inte säga att oljan va grön men den är i vart fall inte röd. Är garanterat nån pentosin chf.....

Måste man ha pentosin i? Det är väl frabrikatet på oljan? Exakt vad betyder chf? Jag har köpt en annan chf som jag blev rekommenderad på norgrens bildelar. Sunoco chf heter den.

mvh joakim

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Finns en slick50 produkt som ska se till att packningarna mår bättre... nån som provat? Tycker allt sånt verkar lite hokus pokus...

Mats...

Gör du nått åt ditt lilla läkage? Eller låter du det vara?

mvh joakim

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Och ja det hände plötsligt, har inte sett nånting som läckt innan. skall tilläggas att bilen stått på samma ställe hela vintern vilket kanske e väldigt dumt.

mvh joakim

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ännu sålänge har jag inte gjort något åt mitt läckage förutom förbrukat cirka 10 burkar LHM fluid (citroen vätskan) och försökt lokalisera läkagen. Förresten, ett läck har jag lagat vid en slang.

/Mats J
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Har köpt en slick 50 produkt för ett par hundra som tydligen ska hjälpa till... den här gången går jag på vodoo... får se om det hjälper... ska fylla på de ynka två liter som går i behållaren så det slutar skrika o se om jag kan se var det läcker.....

mvh joakim

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Var ute idag o kolla igenom systemet... visst fan e oljan röd... o det är ju en 92 me lad bak....

då är det väl bara o tömma skiten o se till o få i pentosin... skulle bara vilja veta om suneco chf är en som liknar elvan eller den gamla 7.... pentosin alltså.. den e approved av bmw vad jag förstått....

dessutom... hur många ställen måste jag tömma på o måste jag köra igenom o tömma igen för att få bort oljan... för inte skall jag väl ha atm olja i... den heter så den röda va?

Är nipplar nå speciall eller vad behöver man för slang för att kunna tömma ut systemet ur styrservot? eller om de va bromsservot som behövde en.......

tror jag fick med allt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.