|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst på en del om inspektion 2 och kostnader för det här på forumet och var beredd på att hosta upp en hel del. Jag har ni bokat hos BMW i Solna och de påstår att det kommer totalt att gå på 4050 kr. Kan det stämma? Har jag missat nåt? Har de missat nåt? Eller har det blivit billigare..tidigare inlägg verkar ju kunna gå upp till 7-8000 kr. I detta ingår arbete, montering, filter, vätskor osv SAMT lånebil under dagen. Visst, stämmer allt kommer jag tacka och bocka. Eller kommer jag få en chock när jag får räkningen? PS. Gäller en 318i -00 | |
|
Nej, det låter normalt för en 4 cyl motor. 330n ligger på 5200 har jag för mig. Tänk på att varken bakaxelolja eller växellådsolja byts ut på E46. Detta håller nere kostnaderna en del. Kolla upp så att bromsvätska och kylarvätska inte behöver bytas nu med. Smidigare att få det gjort av dem. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Är 330n såpass billig? Trodde den var minst dubbelt så dyr att äga ungefär... Men det är väl försäkringen som äter allt:) | |
| Grundpriset för en inspektion är en sak vad slutsumman landar på är en annan. Ofta så kan bromskivebyte, vattenpump, remmar med mera tillkomma. Och då landar man betydligt högre än grundpriset. | |
|
Det stämmer. Min inspectionII gick på nästan 20.000 då det byttes bla bromsskivor och klossar runt om. Det byttes ett dimljus samt diverse smågrejor. Själva servicen i sig var nog inte så dyr men allt övrigt... /Fredrik Swärd |
|
| Jaa det var lite det jag försökte pressa dem på..huruvida det kommer att läggas på saker eller inte. Men de försäkrade så glatt att det var inget som tillkom. Jag får väl se om några veckor..:-P | |
|
"Min inspectionII gick på nästan 20.000 då det byttes bla bromsskivor och klossar runt om. Det byttes ett dimljus samt diverse smågrejor. Själva servicen i sig var nog inte så dyr men allt övrigt..." Hallå?! Jag hoppas man får lite förvarning om sånt så de inte byter själva utan vidare? 4-5000 kr är okej nu, men 20000 papp hostar jag inte upp hur som helst..jag har ju precis gift mig och hejja det var inte billigt. |
|
| Ta det lugnt. För det första så bor du hitta en mindre BMW-verkstad med gott rkyte so tar lite mer sansade priser. För det andra så får du göra klart för verkstaden att dom skall ringa INNAN dom utför något extra på din bil. Vad som behövs bytas beror mycket på bilens skick och antal mil. Om dina bromskivor inte har bytts på 10 000mil så lär dom ryka. Om din vattenpump har hängt med sedan orginal så bör du själv se till att den ryker, för vad som kan hända om den havererar vill du verkligen inte veta... | |
| Såg just att det var en fyrcylindrig 318, då är det ingen större fara med vattenpumpen. | |
| Humm...bilen har rullat 10300 mil. Besiktade i måndags och bad dem kika på bromsskivorna men han tyckte de såg bra ut. Vattenpump..fasen.. | |
|
Cub: Jag skulle rekommendera växellådsoljebyte + bromsvätskebyte (om det inte redan är gjort) som tilläggsarbete. Mvh |
|
|
Cub: Verkstäder "får" göra jobb som inte överstiger 10% av det överenskomna slutpriset utan att kontakta kunden, så känn dig lugn! =) En 318 sliter inte på bromskivorna direkt, men om 1-2 år är det nog dags för framskivorna. Vattenpumpen kan du vara lugn för, men köp en i reserv och ha i bilen. Sen när det väl händer så kan du få den bytt på en vanlig verkstad i närheten där bilen pajat... Mvh |
|
|
Min inspektion II som gjordes för 3 veckor sedan slutade på 4346:- Då byttes även Kylarvätska samt bromsolja, detta ringde de om när de hade börjat med bilen och fråga om de skulle göra mot en merkostnad då det tydligen var dags för det. Detta på en 318 -99 |
|
| Hehe..jag pendlar mellan hopp och förtvivlan mellan varje inlägg..:P | |
|
De ringde och frågade om de skulle byta delarna på min bil. Bromsskivorna hade djupa rispor i sig som gick genom förslitningsgränsen (tror jag det heter) så det behövdes verkligen göras och min bil är en tjänstebil så jag behövde inte ta banklån ;-) Priset beror nog väldigt mycket på skicket på förslitningsdelar. Jag hade haft otur med stenar både i bromsar och i ljus i fronten. Har man inte den oturen bör det inte bli så dyrt. /Fredrik Swärd |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.