|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Då så har jag äntligen fått på mitt nya avgassystem (eller, ja, slutburk). Det blev ett Eisenmann Race/SuperSound system med 2 x 76mm ändrör. Snyggt blev det, och bättre låter det! Bilder finns på Länk Visst låter det bättre, men jag saknar lite aha känslan - hur lång tid tar det för systemet att "köras in"? Man kanske skall skaffa ett "soundrohr" också.... /bfg | |
|
Bfg: De ser väldigt bra ut! Skaffa för guds skull inte soundrör innan du kört 100-120 mil. ljudbilden kommer förändras markant till det dovare och mullrigare hållet. För min smak så skulle ett soundrör bli allt för mycket på en 330. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
OK, visste det var inkörning som gällde, men inte 100+ mil... Jag väntar! Jag älskar ljudet, men trodde volymen skulle gå upp lite mer bara... /bfg |
|
|
Inte utan att man blir sugen... Kommer det ljudfiler från någon av er senare? :-) Bra kvalite önskas! /chni |
|
|
Jag fick inte tag i inspelningsutrustning som tänkt för att göra "före" filerna, men jag kan definitivt försöka fixa till en videoinspelning i bättre kvalitet under sommaren... /bfg |
|
|
Det ser riktigt bra ut! Hur var det att montera ditt exemplar? Du behövde inte modifiera något för att det skulle passa eller? |
|
|
Perra på Bil&Motorteknik monterade åt mig eftersom jag inte har kapverktyg mm... Det behövdes ingen modifikation alls av stötfångaren eller så, det var bara kapa av den gamla burken och sätta dit det nya. /bfg |
|
|
Riktigt Snyggt system som ni har wendtan och bfg. Snålvattnet rinner ;) Vad kostade kalaset ? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
bfg: Vilken dag var du hos Perre? Min 328 var där i måndags och fick sitt Eisenmann Race 2x76mm monterat, fick beröm för att systemet var så snyggt :D Och det blev grymt på bilen, men än så länge går det väldigt tyst så jag hoppas på en liiiiten ökning av ljudet. Jag tror det kommer bli perfekt om 100 mil! Min bil: Länk |
|
|
Oljekyld: Installerades soundrör med? annars tror jag du kommer tycka att det låter för lite även efter inkörning. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Var där imorse - dvs Torsdag den 30:e. Ja - han sa att han monterat flera Eisenmann och tyckte de var grymt bra - fast han säljer Supersprint själv! /bfg |
|
|
Wendtan: Inget ljudrör på min bil :) Jag vill ju att den ska gå tyst men med lite mer manlig ton:) Dessutom tycker jag att ljudet blir väldigt burkigt med bara en ljuddämpare, många tycker tex att Vålvå 850 lät så otroligt fint och mulligt, men jag tycker att de låter skräp. Men visst blir det lite förändring i ljudet efter ett tag? Vill ju inte att den ska låta som min hoj men något högre stör inte. Fick du inte mitt mail förresten? Min bil: Länk |
|
|
bfg: det lät på honom som att mitt var det första Eisenmann han hade installerat, men hur som helst så var han som sagt nöjd med det, det tar jag som ett bra betyg! Min bil: Länk |
|
|
Oljekyld: Nej inget mail. Anledningen till att jag frågar är för att jag satte en sportljuddämpare på min f.d e46 328 och de gjorde noll skillnad ljudmässigt. Det beror väl främst på att de är enkelt rör på M52TU och dubbla på M54. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Mailet måste ha kommit bort i cyberrymden :) Jag upplever ingen jätteskillnad i ljudet, dovare är det och vid vissa varvtal och belastningar så morrar det mer än förut men överlag är den tystare än jag trodde. Man får väl se vad som händer om 100 mil. jag är dock ändå skeptisk mot ljudrör, tror det blir för mycket och för burkigt ljud för min smak. Konstigt vilken skillnad det kan vara, labbade rätt mycket med avgassystem till min Audi 2,3 och där blev det ju ganska stor skillnad även fast jag enbart bytte slutburken. Dock ser ju Eisenmannburken helrätt ut på bilen! Min bil: Länk |
|
| Man blir ju lite sugen på o byta slutburk när man läser det här, och särskilt när man lyssnat på ljudfilen på Eisenmanns hemsida, grymt coolt ljud. Nu är det visserligen på en 330 och min är en 323 men med ett soundrör har jag förstått att man kan få det till o låta mer, elr? Men vad innebär det att montera ett soundrör och vad kostar det? | |
|
Soundrör innebär väl att du kapar bort mittendämparen och ersätter med rör... Vilket borde ge ganska mycket mer ljud. Skulle gissa på att det ger mer direkt dynamik i ljudet. /chni |
|
| Aha, ändrar inte det på avgasvärdena? kan ju inte vara särskilt dyrt då om man bara ersätter med rör. Skulle varit kul o höra lite intryck från nån med likadan bil som gjort så... | |
|
Man ser vad ett soundrör kostar när man beställer (har inget själv men spanat på priset) har för mig att det kostar strax under 1000:-. Har själv funderat på att ersätta mittendämparen på original systemet, sedan kunna sänka ljudnivån med befintlig avgasventil/vacumventil när behov finns. /chni |
|
| Räcker det kanske rent av att ersätta mittdämparen med ett soundrör o strunta i att byta slutdämpare eller blir det skit? | |
| Jag är också mycket intresserad av att veta hur detta skulle bli. Man sparar ju rätt många tusenlappar på att bara montera ett soundrör, 1000:- istället för 6-7000:- talar ju för sig själv.. Dessutom borde väl ljudet man hör inne i bilen förändras mer om man monterar soundrör istället för slutdämpare eftersom man sitter "närmare" detta..? Plus att bilen behåller sin original look utvändigt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.