AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.314

bästa modell avseende hållbarhet

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har funderat över vilken modell av BMW program(genom tiderna) som är den bästa modellen ur hänseende driftsäkerhet, eller billigaste milkostnad. Hur många har koll på sina milkostnader? är en gammal bil oftast bättre, eller? Vore kul att få höra så kanske man kan jämföra med tex riskokarbilar som ska vara så bra enligt många. Ma har hört folk vars bilar kostar under 10kr milen och då börjar man komma så lågt det bara går att komma anser jag.
Det är givet att det är en gammal bil som är billigast, värdeminskningen har ju avstannat. En ny BMW kan tappa upp emot 30.000 i månaden i värde (en ny 7-serie) på ett år, då blir milkostnaden därefter också.

Jag har en kompis som körde en Honda Accord från tidigt 90-tal i 10 år, det enda han gjorde var att tanka och serva den enligt bok. Milkostnaden på den bilen lär ha legat väldigt lågt. Jag har en arbetskamrat som har en Mazda 626 från tidigt 90-tal, han har samma erfarenhet.

Jag skulle gissa på att de billigaste BMW-bilarna är välskötta 80-talare med fyrcylindriga motorer, ev diesel, en E28 518i till exempel.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
dali det stämmer nog ganska bra, iallafall ägandekostnaderna för de 4cylindriga modellerna måste vara de lägsta, men håller 4orna lika bra som 6orna? Jag änker på då man börjar närma sig 40'mil eller mer? en 6a har ju fördelar av att hålla lägre varvtal och slits teknikskt sett mindre än de 4cylindriga om man framför dem i normalt pendlingstempo. Jag kan tänka mig att de motorer med kamkedja måste vara billigare i längden än de med kamrem. En dieselmaskin kan nog inte bli så himla lönsam om man inte kör mer än ca 3000mil/år och betalar normalt dieselpris typ 9kr på macken samt inte reggar om den som arbetsfordon (dieselskatten är hög). Under 10kr/mil är kanske inte så svårt trots allt?
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
De 4 cylindriga motorerna har väl kamrem som ska bytas mellan varje tankning typ. Korta intervaller på sådana saker drar ju upp kostnaderna.

Bästa modellen avseende driftsäkerhet torde väl vara E34...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
nja. M10 i E28 518i har inte kamrem. Och motorerna är i princip skottsäkra om man följer servicen på dom.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fördelen med dom 4-cyl. är ju att dom oftast har körts med en lite mer snäll körstil än motsvarande modell med en 6:a. 105hk i en e28 uppmanar ju inte direkt till nån buskörning. Därmed så håller både motor och övriga delar i bilen längre.

///Jesper
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Så sant, men betänk om man kör på ett likvärdigt sett, då borde 6orna kunna hålla längre? I vilket fall som helst ville jag nog vinkla min frågeställning som att vilken av Bmws modeller verkar krångla minst samt hålla bäst? tunga modeller käkar bussningar, dämpare, bromsar lätta bilar vad är nackdelen med dom, sämre kvalitet? är det verkligen bättre kvalite på Bmws dyrare bilar ofta större bilar kontra de billigare, eller betalar man bara för lyxen/komfortet eller den större motorn???
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Förr så var det nog en viss kvalitetsskillnad. Idag är det tveksamt.

///Jesper
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Dagens bilar är ganska lika i kvaliten där den ena vinner förlorar en annan.Man betalar mycket för varumärket man kör idag eller för små detaljer som den andra biltillverkaren inte har.Billiga mil kan jag nämna om min morbrors Volvo 740 1987 den har gått 68.000mil och han har inte haft några stora rep kostnader sedan han köpte den ny.Bara bytt slitdelar osv.

mvh
E28 med M10 är en fin brukskärra, annars är en E36 316 Compact är en osedvalig krångelfri och hållbar maskin med den hållbara och tysta M43 motorn. Enklare och hållbarare tekniska lösningar än hos vanliga E36, samt ett lågt inköpspris för att vara en BMW. Ofta lågmilade dessutom...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E28 M30.
Hållbar...kalkylen spricker möjligen på bensintörsten ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.