AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.870

Så vart det min tur... :( - M5 3,8 motorhaveri

La
193
Laguna
M5 3.8 -92b *general-ras*
Jahopp, då var det som sagt min tur! :(

Ytterligare en M5, 3,8 med motor-haveri... Hände efter bes. i Åmål i tisdags. Hade monterat i original-chippet och olja osv. var nybytt. (byter var 500:e mil) På väg hem och var lite förbannad över den enda anmärkningen (hög HC = 240), gasade på rätt friskt och hade koll på oljetemp och lambda-värdet. Plötsligt hörs en kraftig smäll och bilen börjar låta som en gammal fiskeskuta! Får stopp på bilen till slut och stänger självklart av den...

"¤"#%¤#"%"¤#!!!! Jag har skjutit motorn tänker jag bara... :(

Det var bara att ringa farsan och bärga hem bilen...

Har inte haft inspiration att kolla upp felet än men nåt är garanterat åt h*lvete!

Kommer med uppdatering så fort felet är lokaliserat...

Så nu är denna sommaren total-förstörd! Jäkligt trist... :((

Gemini__
F-n vad surt! Tråkigt! Hur långt har bilen rullat? Hoppas det löser sig hyffsat smidigt íaf. Att det inte blir alltför dyrt.

//Thomas

La
193
Laguna
Bilen har gått ca 25.800 men jag har alltid servat den var 500:e mil motormässigt... Dvs, olja, filter, stift (1000:e mil) och självklart ventiljustering...

Nu får bilen stå tills jag får tillbaka lusten. :( En totalrenovering av HELA bilen väntar iaf så bilen kommer nog inte ut på nåt år eller så... *snyft*

Så om nån har vägarna förbi Dalsland med sin M5:a åker jag gärna med en sväng så inte hela sommaren går förlorad iaf! ;)

Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Surt värre.

Min har gått ungefär lika långt som din och servas med samma intervall.
Kör dock ochippat men man undrar ju ändå hur länge maskinen orkar.
Har varit inne på att byta kamkedjan som väl har en beräknad livslängd på ca 30.000 mil.Men jag tror jag väntar på det "stora raset"och bränner stålarna då istället.Hoppas att det löser sig.Har jag vägarna "förbi" dalsland bjuds det självklart på testkörning.
hampe m3
ångest, vet hur det känns, bara att hoppas på det bästa.
Aj....Du får se det från den "ljusa" sidan...Om du nu beslutar dig för att renovera spisen seriöst så blir den som "ny"...

En fråga: Hur har/hade du koll på lambda-värdet??Har du monterat nångon extra mätare/givare???

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Att bilen har gått 25.800 mil tror jag inte att det beror på. Du körde väl på samma chip som James? Han fick ju också motorhaveri när han hade det. Fixade du så att den fick mer bränsle eller körde du endast med trimchipet? Jag hatar verkligen dessa chip som ska vara som en mall till alla M5 3,8. 3,8:an är ju inte så hållbar som 3,6:an, men efter hård körning med trimchip som inte är så bra och ger för lite bränsle på de högre varven så slits grejerna rejält. Det var bara en slump att det hände nu, men om efter att du har lagat upp motorn så tycker jag att du ska köra utan trimchip för det är bara sopor, i alla fall enligt mig. Jag gissar på att du har smällt en kolv. Vore intressant att veta exakt vad det var, för många 3,8:or smällter alltid en kolv med dessa dåliga chip. Kan ju bara säga att det är trist som fasen när det händer. Vet inte om någon som alltid har kört med originalchip som har råkat ut för det här. Möjligtvis en M5 -94 som körde stenhårt med blårök. Den vet jag inte om det var chip i.

Jag kopplar alltid ur efter att jag har varvat ur en hel del om jag inte ska fortsätta på nästa växel. Detta minskar rasrisken. Bränslet avtar ju när han släpper gasen och ligger man kvar då så mår inte motorn bra, i alla fall inte i längden och när det har blivit så X antal gånger så händer.

//Schnitzer
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
spridarna brukar klägga igen sen händer det att kammkedjan töjt ut sig så det blir ventilsallad när den kuggat över, prova i fall det går att vrida runt motorn..
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Välkommen in till klubben Laguna =P

Mvh Jojje
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Fy fan va tråkigt. Jag lider verkligen med dig.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kan inte mer än instämma, j-vligt trist speciellt nu när högsommarn är på G.
Hoppas det inte är rent för illa bara...

Sjöberg
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Trackfreak:
Skulle föreslå att du byter iaf. kamkedjesträckaren, det är billigt och säkrar dig mot "ventilsallad" om kedjan är sträckt. Och när du byter så skall den bytas till en enhet från E36 M3 3,2 96> (sista fyra siffror på reservdelsnumret 5081 om jag minns rätt). Detta fick jag lära mig den hårda vägen, när jag skulle byta till sommardäck i början av april så lät motorn som en betongblandare efter start, st¨ngde motorn direkt och bogserade bilen till verkstad. Sträckaren hade fastnat och kedjan var helt slakk. Som tur var så hade motorn klarat sig.
Dock byttes Kamkedja(toppen lyftes av) och toppen blev renoverad med nya ventilstyrningar. I samma veva nya lager och oljepump samt motorfästen.
Räkning:55000kr (jag skämtar inte;30h arbete ~22000 i delar + 6500 för topprenovering)
Bilen har gått 19300mil ny och drar inte en droppe olja efter renovering(innan 3-4liter/1000mil)
Så blocket/kolvar/ringar verkar tåla höga miltal utan problem.

MVH:Sakke
Smiley©
Schnitzer
Smälta kolvar brukar inte smälla till vad jag vet, jag märkte inget med min motor när jag smälte en kolv förra sommaren.
Så jag tror att det är nåt annat som rasat i hans motor, men jag vet inte alls vad det kan vara.

Detta hände mig när min motor rasade när vi skulle kolla vilken bil som gick bäst av min och polarens M5:
Vi låg i 90kmh på 3an och skulle stämpla fullt samtidigt för att jämföra bilarna, han kom iväg en billängd före mig för att han tryckte ner gasen precis före mig, men det hämtade jag upp efter ett tag för min bil gick visst lite bättre :-)
Efter ca: 1km sa polaren som låg bakom att det puffade till i ena pipan vid ett tillfälle, själv märkte jag inget varken före eller efter att kolven smält, inte förens jag saktade ner till 70-80kmh, då skakade hela motorn, inte förens då fattade jag att nåt hade hänt, hade kört några km efter kolven smält utan oljud/skakningar/effektförlust.
Blev lite trött så jag körde hem bilen med smält kolv, skiten var ju redan paj tänkte jag, det roliga var att ju fortare jag körde desto bättre gick motorn, den började ballansera ut skakningarna i motorn ju mer man varvade O:-)
Jag har inte skruvat isär motorn än men det är 6:e kolven som smält på avgas sidan, finns en del repor i cylinderväggen, får se om det räcker att hona ur det eller om det måste borras, det blir dyrt med 6 nya kolvar så allternativet är att fodra 6:e cylindern och köra med std kolvar.
Men jag är osäker på om man försvagar blocket om man fodrar det så jag får se hur jag gör sen när det är dax.
Och vad jag vet är min box orörd så jag tror inte den är chippad, bilen har gått 15000 mil på mätaren.
Ska kolla upp bränsle/luft förhållandena i nya maskinen som jag satt i, vill helst inte att det ska hända snart igen.

/Thomas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Smiley©:

Det var en jädra puff när min kompis smällte en kolv i hans M5 3,8, det kan jag lova dig. Vet fler som det har puffat till ganska rejält när kolven har smällt.

Man kan också råka ut för att få hål i kolv/kolvarna om man har en sprucken insugsbälg. Det kan också vara en anledning varför en del får motorskador, i alla fall vad jag har hört. Då spelar det ju ingen roll om bilen är chippad eller ej. Många glömmer ofta att kolla bälgen förrän det är för sent eller så tror de att det beror på något annat.

//Schnitzer
Smiley©
SChnitzer:
Det kanske kan bli olika "effekt" beroende på hur kolven smälter då.
Min bälg var som ny, så den tror jag inte har orsakat mitt ras iaf.
Skulle vara kul att veta vad det var som rasade min maskin.
Ska mäta upp soppatrycket nu när nya maskinen sitter i, är det för lågt så vet jag vad felet var.

/Thomas
Tr
207
Tracfreak
M5-99
523 Touring 99
Dr Sakke.

Tack för tipset.Ska ta under övervägande att byta kedjesträckaren.Känns synd att inte kosta på några tusen på en kedjesträckare när motorn går kalasfint nu.Har nyligen kollat ventilspel och det håller sig fortfarande på fabriksspec.
Fyller på ca 1-3dl olja mellan servicarna.Tycker att det är smått otroligt att motorn går så klockrent trots 25500 mil på mätaren.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byt gärna skenan som kedjesträckaren trycker på kedjan med också; no.5 i länken här: Länk

Mvh
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Trackfreak:
Kostar inte ens NÅGRA tusenlappar. Sträckaren kostar 8-900kr vill jag minnas och montering på ca en halvtimme så kostnaden totalt ligger kring 1500kr.
Det är förstås bra att byta skenan också men det innebär genast flera timmar mer arbete och kostar således en del. En billig del till som man kan byta är toppskenan (300-400kr) som är relativt enkelt tilgänglig under ventilkåpan (del nr. 21 på bilden i länken)
och som sagt många som byter sträckare, byter till E36 M3 dito (årsm. 96 och framåt).

MVH:Sakke
Laguna:

Jag lider med dig, fan vad tråkigt...

Min M5 E34: Länk
La
193
Laguna
Tack för allas stöd!

En liten uppdatering nu då...

Var ute o grejade lite i lördags och provade starta bilen. Inga problem, den startar. MEN den låter nästan exakt som en gammal tändkule motor... :( Har kollat upp bälgen och den är hel o fin. Bilen missar som faan i tändningen och "rasslar" lite vid sexans cyl. Jag tippar på att nån ventil har gått o sagt upp sig... Bilen ryker inte nåt och det luktar inte konstigt på nåt sätt. Stiften såg bra ut och så även oljan. Ska försöka forska vidare lite efter jobbet idag. Har egentligen ingen inspiration överhuvudtaget men men... :/ Just nu är jag på jakt efter en "åka-till-jobbet-bil" i första hand så M5:an för snällt stå o skämmas denna sommaren.

Ska försöka få ut den till nästa sommar iaf. Då med en seriös herrejösses puffra... Denna gången ska det byggas för att hålla!

Dawwe - Jag hade en multimeter inkopplad på lambdan för att ha lite koll då jag körde med chippet i.

Schnitzer - Jo, det e samma chip som James körde med. Till saken hör dock att jag aldrig varvade över 6.500 rpm när chippet satt i trots att jag hade fetat på med extra soppa. Betvivlar att jag smält nån kolv då bilen fick mer bränsle än original. Men men, med min vanliga tur (otur) så är det säkert minst en kolv som smält... :(

Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Undra vad som va fel i motorn. Vore kul att veta.
Så får man lyfta en 6 år gammal tråd :0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.