|
|
|
|---|---|
TobbeBMW |
Tänkte börja köra på allvar nu med E85 i Beemern (har fått en pump runt hörnet). Nu undrar jag bara, jag vet att det finns folk som kör 100% E85 i sina E36or utan modifikationer, detta ska jag inte göra, iaf inte direkt. MEN, jag undrar om det är någon som vet hur pass agressivt etanolen är mot bränsleledningar o andra plastdetaljer som ex sitter i tanken. Har någon råkat ut får något mindre roligt?? |
|
Länk Etanol är inte aggresivt. Det är metanol som är aggresivt. Folk blandar gärna ihop detta. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
TobbeBMW |
Då kan jag mao köra utan att behöva riskera att bränsleledningar o dylikt säger upp sig då :-) |
| Det värsta som kan hända är i princip att det löser upp lite extra skit ur tanken som sedan sätter sig i bränslefiltret så du får byta det efter några hundra mil. Skräckcenariot är att det blir lite skit i spridarna. Det är dock inte alls troligt någonstans. Skulle det hända så kostar inte nya spridare många kronor. | |
|
Behöver inte köpa nya spridare heller. "Skiten" löser man upp med lacknafta. Det som händer är att harts, som etanolen löst upp av gamla bensinavlagringar, fälls ut när det kommer i kontakt med luft. Utfällningarna kommer alltså att hamna på utsidan av spridarna och där bränslet flödar i insuget ner mot ventilerna. Lacknafta löser som sagt det problemet. Man ska tydligen stega sig upp till 100% och inte köra bensin ena dagen och sen tvärt byta till E85 den andra för det är då dessa problem uppstår. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Etanol inehåller mer bundet syre? Risker för rost i tanken? /Jimmy Länk |
|
kilroy |
Etanolen i sig orsakar ingen rost. Får man rost i tanken så beror det på vatten. Däremot är det troligt att eventuellt vatten i tanken blandar sig med etanolen och följer med i bränsleledningarna.Mvh kilroy |
cane |
kanske risk för rost... enligt uppgift finns det en del vatten i åxå. Ska vara anledningen att mackarna endast garanterar etanol som oktan 98 trots att det ska vara runt 104... |
|
Ja då kör jag på 40% etanol i tanken.. Kostade 7,93 litern på OK/Q8 i Gävle. /Jimmy Länk |
|
| På etanol.nu skriver man "I etanol finns inga aromatiska kolväten och andra otrevliga kolkedjor, de kolväten som bildas är ren etanol, acetaldehyd och ättiksyra." Såvitt jag kan bedömma är iaf ättiksyra korrosivt. Åtminstone avgasrör kan väl behöva bytas i förtid och då till rostfri variant om det inte redan sitter i bilen. Rätta mig gärna om jag har fel... | |
kilroy |
Då etanol bryts ner naturligt bildas först acetaldehyd och sedan ättikssyra. Den typen av långsam naturlig nedbrytning sker ju inte vid en förbränning då etanolen momentant omvandlas till (i princip) koldioxid och vatten. Det finns dock försök som visar att förbränningen inte alltid är 100 %-ig ooch att låga halter oförbränd ättikssyra kan medföra ökad korrosion. Ättikssyra är en stark syra och är mycket korrosivt även i låga halter. Det förekommer också att "avgasröken" från etanoldrivna bilar luktar acetaldehyd, vilken har en mycket karaktäristisk lukt. Detta indikerar också att fullbränningen av etanol inte är fullständig. Acetaldehyden bryts lätt ner till ättikssyra. Etanol har andra kemiska egenskaper än övriga petrokemiska produkter. I princip allt material i en bil är avsett att tåla bensin och andra petroprodukter...däremot vet man i många fall inte så mycket om hållfastheten mot etanol på längre sikt. Det kan gälla packningar, slangar, olika typer av filter m.m. Det som ytterligare kan ställa till problem är att etanolen och bensinen blandas. Man får därigenom en icke önskvärd samverkan av både etanolens OCH bensinens sämre egenskaper när det gäller materialpåverkan. Man kan uttrycka de så att produkt A = acceptabel material- påverkan Produkt B = acceptabel material påverkan Produkt A+B = mycket kraftig materialpåverkan Sådana negativa samverkanseffekter är mycket vanliga när det gäller kemiska produkter som blandas och är ibland mycket svåra att förutsäga. Ovanstående är några av anledningarna till att bl a jag (och många med mig) inte har hoppat på E85-tåget...och inte tänker göra det förrän jag vet vad effekterna blir. Mvh kilroy "Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst" |
kilroy |
Tryckfelsnisse har varit vaken några gånger..."fullbränningen" borde vara "förbränningen"... Man kan ju inte skylla på spriten så här tidigt... Mvh kilroy "Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst" |
|
Skoj med så mycket etanolkompetens här, måste passa på att fråga något som jag har funderat på en tid.. nämligen etanol i nikasilblock. BMW byggde ju tidigare alu block med nikasil i cylinderfodren (och även min nuvarande bil). Har någon hört något om ev. påverkan på nikasilet av E85? |
|
kilroy |
starkid* Även jag har funderat på den typen av material. Vanliga petrokemiska kolväten (bensin, olja m m) är ju sk opolära kemiska ämnen och påverkar normalt inte material som är polära. Etanol däremot är ett polärt lösningsmedel och kommer sannolikt att påverka "polära" material i högre utsträckning. Nikasil är (utan att vara speciellt påläst just på Nikasil) ett metall-kiselmaterial som faktiskt borde ligga åt det polära hållet...som de flesta metall-XXX-material. Det finns också ett antal additiv i smörjolja som möjligtvis påverkas negativt av en ökad vattenhalt i oljan vilket ju blir möjligt pga att etanolen gör det lättare för vatten att "lösa" sig i oljan. Jag tror personligen att materialfrågor öht behöver belysas mer innan man kastar sig handlöst över spriten som fordonsbränsle... Jag har inget emot E85 som motorbränsle men jag tror det finns en risk för att både motor- och biltillverkare längre fram kommer att använda en gammal sliten fras..."Å fan, det hade vi inte en aning om"... Mvh kilroy "Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst" |
|
Kilroy: "Det som ytterligare kan ställa till problem är att etanolen och bensinen blandas. Man får därigenom en icke önskvärd samverkan av både etanolens OCH bensinens sämre egenskaper när det gäller materialpåverkan." Idag blandas det redan friskt i bensinmackarnas pumpar. Vanligen är det mellan 5-10% etanol i bensinen som man tankar. Jag kör min 518iS på metanol och har ännu inte sett några konstigheter. Med det påstår jag inte att det kommer att bli några förslitningar som kan härledas till e85 i framtiden, men än så länge så fungerar det bra. Finns många exempel på folk som kört med e85 i flera år utan problem. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
J.Dredd* Du påpekar att etanol inte är aggressivt utan att det är metanol som är aggressivt. Du bifogar också en länk (en utmärkt sådan). Är länken till för att styrka din uppfattning om etanol vs metanol eller är länken bara som allmän information? Öppnar man länken så hittar inte jag någon information om hur aggressivt etanol är jämfört med metanol.. Eller har jag missat någon punkt i länken? Mvh kilroy "Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst" |
| Var i fliseryd kan man tanka E85? | |
|
Kilroy: Länken är mest till som allmän information. Det finns dock om man letar lite i forumet en hel del info om etanols aggresivitet jämfört mot bensin och metanol. I ett inlägg länkas till denna information: Länk Men som sagt. Än så länge är det för tidigt att säga hur etanolen påverka hela bilens bränslesystem, motor och avgassystem på lång sikt. Men än så länge känner jag inte till någon som har stött på några värre bekymmer än igensatta bränslefilter, vilket bara har varit att byta och köra vidare utan vidare problem. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
kilroy |
J.Dredd* Metanol...?? Får man fråga var du köper metanol någonstans...? Mvh kilroy "Det finns två slags kvinnor: de som alltid pratar och de som inte kan hålla tyst" |
|
Kilroy: Jag skrev fel. Jag kör inte min 518iS på metanol :) Givetvis så ska det stå etanol. RC bilen kör jag däremot på metanol med en skvätt nitrometan :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.