|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag skulle göra en omkörning på väg hem från jobbet så svarar inte motorns alls. Jag har typ halv effekt. Den orkar inte varva ut ens om jag växlar ner. Eftersom jag åkt Audi S2 i många år så började direkt gämföra felsymptom! (eftersom S2 motorn ofta har småfel, LMM, vevhusvent osv) Som det är nu: bra tomgång, ej svajjig. "orkar" inte varva. helt orkeslös något ryckig gång vid segdragning Troliga fel: LMM trasig? drog ut kontakten (4 polig sak man vrider ut) motorn gick varken bättre eller sämre med LMM urkopplad Tätt avgassystem?? Tätt bränslefilter?? Bränsleregulator/returtrycksventil trasig?? Fråga 1: Även om motorn går på nåt sorts nödprogram pga trasig tempgivare eller varvtalsgivare etc. skall motorn ändå ändra karaktär när jag kopplar ur LMM?? Hur vet jag att det är just DEN som är trasig? bilen går varken bättre eller sämre med den! Fråga 2: Vad kostar denna ny? är detta ett standardfel på 523i? japp, jag har använt sökfunktionen =) | |
|
Hade liknande symtom som du har och det var kamaxelgivaren som spökade.Lämnade in bilen på diagnos och de såg att givaren hade krånglat några gånger. mvh |
|
|
Körde för ett tag sedan en bil (kan man sägen, en Volvo) som var helt orkeslös... "Allt" fungerade perfekt, bra tomgång, inga missljud men den drog väldigt segt och gick enbart att varva till dryga 4000 rpm! Kollade upp diagnosen på bilen som inte visade ngn felsymptom. Dock visade det sig senare att katalysatorn hade brunnit upp och satt sig i hela avgassystemet. Går tydligen inte att få ut delarna utan man byter hela systemet=dyrt. Vet inte hur detta kunnat gå till ty, inte min bil. Min ända fundering i detta fall är att man kanske har försökt att springa igång bilen och den har då inte startat, men man puttar ändå in bränsle och när bilen sedan tänder så brinner överskottet upp och tar med sig katalysatorn. Så ev. kanske du har skit i avgassystemet... |
|
|
Samma symptom hade jag för en månad sedan. Trasig vevaxelgivare. 3400:- ink material, felsökning, och uppdatering motorprogramvara. Sen blev bilen betydligt snålare. |
|
|
FELET HITTAT!!!! Det var katalysatorn som brakat ihop. innandömmet hade lossnat och täppte igen avgaserna! rensade ur katten och: Nu går bilen som en uppskrämd (skållad) råtta...igen =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett väldigt vanligt fel på E39or , jag var på semester och kunde inte ge dig svar direkt. Det finns bra billiga" alternativ till Originalkatalystaorn ´som kostar ca 11.000 kr kolla med firman raka rör tex. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.