AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.236

Ny 3-serie eller Audi A4:a

Sitter och klurar på att köpa en
E90 320i Comfpkt + adv pkt + dynamic för sisådär 275 tusen (demo)
eller en ny
A4 Avant Quattro 2.0Turbo för sisådär 300 tusen

Nästan samma pengar, 50 hk mer samt quattro+avant i Audin. BMWn e coolare och verkar vinna i tester över Audin rent "körglädjemässigt". Har inte kört nån av dem själv så där har jag ingen egen uppfattning.

Klart att man kan säga att det är 2 helt olika bilar och behovet får styra. Saken är att man alltid kan resonera för kombi och fyrhjulsdrift (vintern kommer ju trots allt tillbaka). Men allting är ju relativt så jag tror att båda bilarna löser mitt behov ganska bra.

Vad skulle ni göra? Bra att fråga på BMW forum ;)
Värdeminskning vilken tappar mest?

CF
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Trots att jag foredrar nya 3-serien over A4 sa skulle jag nog valja A4:an. Blir ju lite stort steg at ga fran 330 till fyrcylindrig 320...Eller vanta pa 3-serie touring som kommer senare i ar.
Inte särskilt svårt val för min del, jag hade valt A4 2.0T Avant quattro lätt framför den fyrcylindriga 320 E90. Visst är kanske 320 den roligare bilen så länge det rör sig om asfalterade småvägar med torrt underlag men övriga ronder vinner Audin.

Om det däremot rör sig om en 325 E90 så vet i tusan om jag inte valt BMWn istället. Audi har ingen motor som går upp mot denna om S4/RS4 exkluderas.

Audi A4 quattro Avant har ett grymt bra andrahandsvärde samt en begagnatkundkrets som inte ställer lika sjuka krav på färg, klädsel och utrustning som BMWs begagnatkunder.

Jag är själv på desperat jakt efter bil just nu och har bl a den förra A4 quattro Avant 190hk som en möjlig aspirant och bilarna säljs oftast inom ett par dagar. Ibland hinner de inte ens komma ut i bilhallen...flera gånger säljs bilar till priser som ligger en bra bit över riktlinjerna som står i Teknikens Värld.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Hmmm värdefull input där!

Min 330 såldes nyligen så jag är helt billös. Gillade aldrig motorn riktigt för att vara ärlig, uppskattade mer min gla 325:a som kändes mer sportig och var "rappare" på nått sätt.

Har oxå tittat på 190hk A4:a begagnad, men de kostar ju sisådär 250 tusen. Då kan man ju i den allmäna konkursen langa upp ytterligare 50 tusen för den nya karossen och den nya motorn eller vad säger du Kristoffer?

CF
Det borde väl dyka upp några billiga A4:or från -04 snart, på slutet såldes ProSport Quattro med 190hk för så lite som 245.000, fabriksnya. Sportchassit har dock fått hård kritik i alla tester, det är bara stötigt och inkonsekvent.

Lecab i Karlstad säljer ofta fabriksnya Audi 20-40.000 billigare än andra, kolla på deras webbsida: Länk.
CFH: Det begärs ofta priser mellan 230-245kkr för lätt begagnade A4 190hk med quattro, och märkligt nog säljs de utan problem för dessa priser. Vilket egentligen är helt sjukt då ersättaren redan är här. I gröna listan ligger den på 180kkr så när som helst kommer det första stålbadet, var så säker...

Håller med att detta motiverar nybilsköp. Kanske ingen dum ide att försöka tokprut(t)a på en 2.0T lager/demobil, lär åtminstone bli en lite mindre dålig affär än att slanta upp kvartmiljonen för en utgången modell...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Har kört en 1.8TsQ Pro-sport som firma bil i ca:2500mil

+fyrhjuldrift
+bra kvalité
+bra stereo=bose

-tråkig motor
-känns liten invändigt
-trångt där bak(4d)
-drog mycket bensin
-högt förmånsvärde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.