|
|
|
|---|---|
|
Skrev en fråga tidigare ang detta problem men fick inget svar, så jag formulerar om frågan. Ska bilen (318i-87) gå att starta utan LMM (luftmängdmätere, alu box med svart lock) inkopplad? Soppa finns ymnigt, kommer rejäl stråle ur "fördelarröret" till spridarna. Gnista finns. Ström fram till spridarna finns, 1,6-2,0 mV (tror jag det var) om man mäter på kontakten till en spridare när du kör på starten. Mäter man mellan + och jord på ovan nämda kontakt får man 12V. Så stöm finns. MEN spridarna öppnar inte, kommer ingen soppa ur dom, har tagit lös hela fördelarröret med spridarna på och kört på starten men inte en droppe. Att alla fyra spridare skulle bäcka igen är väl inte troligt, iof så har förra ägaren bytt tank och bilen har stått sen Nov -04. Men att alla spridare lägger av..Har styrboxen gått i pension? Någon givare som "stryper" spridarna? 1,6-2,0 mV är det förliten styr ström till spridarna? Ide att prova med annan LMM? Skroten tar ju inte tebax elektronik prylar så vill gärna veta om bilen ska starta utan LMM så jag slippr slänga en tusen lapp i "sjön". Tacksam för svar, vilket som.. Lev Väl MVH Robert | |
|
japp bilen bör starta utan LMM men gå krattigt vid gaspådrag... _______ /Chrille |
|
| Spridarna styrs med pulser, dom går inte att mäta på det där viset | |
|
Tack för svaren, nu _vet_ jag att LMM _troligen_ inte är trasig. Och vad gäller att mäta spridarna så ska det väl till orciloskop (stavning??) för att se pulserna och det handlar om millisek. men jag får ju i alla fall en indikation via voltmetern att det går fram någon slags singnal/puls, om det sen är "rätt" puls vet man ju aldrig. Men är det någon som har en teori om vad det kan vara. Styrenheten? Vill helst inte det. :-( Att alla fyra spridare ger upp samtidigt är väl inte heller så troligt? Ider motages tacksamt. Lev väl Robert |
|
|
Nu funderar jag bara högt. Men om det handlar om pulser så måste det ju sitta en pulsgivare någon stans, troligen vid svänghjulet. eller hur? F-n man fick ju lära sig detta i skolan men det har nog den skottska host medicinen tagit bort. :-) Får väl leta rätt på v-handbok kolla ett schema. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. Lev väl igen Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.