AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
665

hjullagerfråga E21

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har märkt att det låter ett gnisselljud från höger bak, väldigt likt det ljud som låter då bromsarna ligger på. Saken är den att då jag tog bort navkåpan till fälgarna i plast så var centrumbulten varm, kollade andra sidan och den var inte varm. Runt centrumbulten ligger det mörk smuts liknande blomjord, jag kan konstatera att hjulet är relativt glappt (minst 1mm) när man trycker in det, det andra hjulet är det inte. Bultarna sitter på plats och centrumbulten har inte rört sig.

För ca 700mil sedan hade jag ett liknande problem med gnissel på samma däck, tog då bort centrumbult och tryckte in lite hjullagerfett in i lagret och ljudet försvann. Det märkliga var att då var inte hjulet glappt överhuvudtaget och lagret såg bra ut. Jag tycker det är lite konstigt att hjulet blivit glappt snabbt såpass mycket från inget glapp alls, dessutom låter ljudet inte alls malande precis som det brukar låta då hjullagret gett upp.
Har man rutorna stängda hörs ingenting, på landsväg hörs ingenting, bara i stan med nervevad ruta hörs ljudet från 0-70km/h och sedan avtar det. I vilket fall som helst borde det vara lagret som har blivit dåligt trots allt.
Visa användare
586
wdac
325i -05
låter som att du behvöer byta hjullager faktiskt å det skadar inte om du byter även om det inte skulle vara det.. men de låter som hjullager problem.. speciellt när du säger att det blir varmt, friktionsvärme..

BMW Williams F1 Team.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan vara nån av lagerbanorna som lossnat från navet, om lagret kärvar kan det hända. Då måste man ha nytt nav eller om det inte är allt för slitet finns det därför avsett lim.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
vad går ett nytt lager på? Är det mycket jobb att plocka bort allt för detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.