|
|
|
|---|---|
Goofy |
På min 540ia -95 har jag ju en adaptiv automatlåda. När jag gör kickdown så växlar den ner som den ska men när jag sedan släpper på gasen vill den inte växla upp igen. vad göra? |
|
Det är elektroniken som anpassar sig efter din körstil. Om du gör en kickdown så tror elektroniken att du ska köra aktivt och ligger därför kvar på växeln även om du släpper gasen. Om du kör lugnt med lite mjukare gaspådrag/uppsläpp så bör du märka en förändring av automatlådans växlingar. Mvh //Rickard |
|
Goofy |
Rickard Gäller det i s-läget ochså? |
|
Ja, i Sportläget så är den tvingad enligt programmet att hålla varvtalet uppe för maximal respons. Automatlådan kommer att, oberoende av ditt körsätt, ligga kvar på växlarna i större utsträckning än i Adaptiva läget. |
|
|
När man gjort kickdown och kanske växlat ned 2-3 växlar och eldat på ordentligt så "antar" lådan väl ungefär att -"just nu vill han nog köra fort, så jag behåller den här växeln, så att han inte skrämmer sk**en ur mig igen :)"... men när man sedan kört lugnt ett litet tag och övertygat lådan om att det inte är någon fara å färde, så växlar den ju upp igen... (...varpå den sadistiske föraren givetvis genast gör en kickdown igen för att visa lådan vem det är som bestämmer... :) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ospray:Snart får man väl sätta dubbla lås på gargage dörren om bil vill ut och åka och jag inte har tid :-) MVH Hasso |
Goofy |
Jag tackar så mycket för svaren!!!. (ALLA BORDE KÖRA BMW) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.