|
|
|
|---|---|
|
Har i dagarna servat motorn på min M5, och skulle gärna vilja ha kommentarer om oljan jag fyllt på, nämligen Castrol GTX Magnatec 5W-40. Är det rätt olja för min 91:as m5 som bara ska gå sommartid och inte plågas under längre tider? mvh markus ps. blev hursomhelst stor skillnad i hur motorn lät, går mycket snyggare efter oljebytet (bytte två gånger för att rensa ut allt skräp), och oljetempen vid tomvarvning kan leta sig upp mot 90-92 grader, tidigare max 80. ds. | |
|
Hej! Är säkert helt tillräckligt för allt bruk på allmänna vägar, för hårdpiskning på bana kan en olja med högre värmetålighet vara på sin plats. Denna olja är dock vida överlägsen allt som var tillgängligt den tiden bilen konstruerades/byggdes. MVH: Sakke |
|
|
Jag körde med Q8 Formula F1 10W-50. Bytte sedan till Castrol TWS/RS Formula 10W-60. Det blev också skillnad på ljudet. Otroligt bra olja, men visst är det godkänt att åka med 5W-40. //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! |
|
|
Tack för svaren! Får väl se om dn funkar bra. Har iaf två st BMW-Williams-kepsar nu som man fick på köpet :) Har en till fundering, från och med vilken oljetemp är motorn gjord för att köras hårt och vad är max-temp? |
|
|
Du kan gå över 4000 rpm när oljan är minst 80 grader. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.