|
|
|
|---|---|
Amethyst |
Tjena skulle byta ventilkåpspackningar idag, började med vänster sida framifrån sett. Inga problem. Skruvade bort högra men det gick fan inte att lirka ut den. Behöver man lossa något annat, såg ett metall fäste som är fast svetsat i karossen som var i vägen men det ska man väl inte behöva skära bort? någon som tagit bort den på sin v8 så ge mig gärna råd. 530i 93a e34 Mvh Kalle BOOM BOOM BASS |
|
Det är förarsidan som är den jobbiga biten. Det är bara lirkande som gäller... mkt lirkande och lite tålamod samt en del smidighet. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Jag tar och lyfter den här tråden, 6,5 år senare. Hur gör man på passagerarsidan? Förarsidan var inga problem, men på passagerarsidan sitter dels rör till ACn och dels plastboxen för motorelektroniken (ovanför ventilkåpan) i vägen. Försöker lossa plastboxen enligt denna guide: Länk Men jag fastnar på steg 9. Är det någon som kan förklara hur detta steg ska gå till på ett annat sätt? På insidan av boxen sitter fyra röda "pluppar" (i denna Länk ) förmodar att det är spridarna. De och boxen verkar sitta ihop i en liknande konstruktion som den i guiden, fast lite annorlunda. Men när jag lossar de små "wire clipsen" händer ingenting. Boxen sitter fast lika hårt som innan och jag är rädd att om jag trycker mer så lossnar de fullständigt och då får jag aldrig tillbaka clipsen, så trångt som det är där. Är jag ens inne på rätt väg eller är jag helt fel ute? |
|
|
Kan tillägga att att det gäller M60-motorn. Tycker ni att min beskrivning är för dålig kan ni läsa detta inlägg, som kanske är lite tydlgiare. Även det obesvarat tyvärr... Länk |
|
| Jag har heller aldrig lyckats få bort vänster ventilkåpa, alltså den på förarsidan, på min 540. Det går att lyfta den en liten bit, men servobehållaren vars fäste är fastsvetsat förefaller omöjliggöra det hela. Har försökt två gånger, men givit upp varje gång. Har heller inte på forumet läst hur någon exakt beskriver vad som behöver göras, trots ett flertal trådar om tillvägagångssättet. Det har heller inte hjälpt något att demontera den svarta mojängen (vad den nu kallas) med elkablaget i ovanför ventilkåpan. Undrar hur BMW gör? Skär man loss servobehållaren och viker den åt sidan? Vore mycket intressant med en detaljerad beskrivning av de som lyckats med denna operation. Det kan noteras att den högra ventilkåpan är väsentligen lättare att helt lyfta bort. | |
| Pelle: Powerposta din mailadress så skickar jag instruktion. Jag följde den när jag bytte på 540-e34. Det var inga konstigheter vad jag kom ihåg. | |
|
Pell1964: våra 540is måste se helt olika ut under huven. För mig gick det att skruva loss servobehållaren från fästet, så var förarsidan inga problem. Däremot verkar ju passagerarsidan svårare. Jag kan inte lyfta den sidans kåpa särskilt långt innan det tar i rören till ACn eller vad det nu är. Tar jag loss luftbälgen och luftfilterboxen och försöker dra kåpan framåt kommer jag bara några centimeter innan kåpan fastnar i fästena för bultarna den sitter med... (eller vad det nu heter) Alltså måste kablageboxen lossas. Hur gjorde du för att demontera den? Eller, hur gjorde på passagerarsidan ö h t? |
|
|
Ostmacka: På passagerarsidan lossade jag den svarta mackapären med elkablar i och vek uppåt. Före det tog jag väck luftfilterburken och luftinsuget till lmm. Därefter, efter lossande av samtliga bultar lirkade jag en liten stund, innan hela kåpan kom loss. Det är vad jag kan minnas av operationen. Angående förarsidan stupade det på att jag inte förstod hur jag skulle kunna peta servobehållaren åt sidan, såg inga muttrar någonstans. |
|
| Länk | |
|
Tack FiatluX, det där var den bästa beskrivning jag sett av proceduren hittills. Man förstår ju av texten vilka moment som är besvärliga också. :) Som tur var hade jag en tillräckligt lång och smal mejsel att hugga efter de där små metallgrejerna, så jag slapp kapa och slipa till en klädhängare :) Nu hoppas jag bara att det blev bra och att jag slipper göra om eländet... |
|
| :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.