AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.297

startproblem e30 (relä?)

sa
124
saaek
320i -89
Tjo!
Min e30 har fått för sig att den inte ska starta om jag inte har öppnat huven och smällt till säkringsboxen först.
När man vrider nykeln händer det inget alls under huven, startmotorn klickar inte eller nånting, det är först när man har smällt till boxen som den startar.

Börjar tröttna lite på det nu efterssom det alltid händer där det är som mest folk som står och glor på mig.

Men enligt instruktionsboken så är reläna som sitter där i boxen till ljus, fläkt och annat sånt som inte har med startmotorn att göra. Så hur kan det komma sig att min bil uppför sig så? Sitter reläet kanske inbyggt i lådan under alla andra eller nått?
sa
124
saaek
320i -89
hmm, inga svar.. :/

någon som vet var reläet till startmotorn sitter då? Där borde vara ett sånt..
Skumt, men antagligen är det någon lödning som släppt i något av reläna. Det borde vara huvudrelät, det som slår på tändningen när man vrider på nyckeln. Jag är osäker på vart det sitter på E30 320i, men på 318i så sitter det i alla fall på torpedväggen, rakt bakom och ovanför motorn. Sexorna är ju lite längre, så det får väll inte plats där på dom förmodar jag, men det sitter nog i närheten någon stans. På 318i så sitter det tre relän tillsammans, två vita och ett orange. Ett av dessa är det.
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Huvudreläna sitter vid lmm:en på m20.
Men tycker det vore konstigt att behöva slå till på säkringsboxen för att få den till att starta.
sa
124
saaek
320i -89
Tack för svaren

Var är lmm för nått? :P

Det kan inte vara något monsterglapp, ibland räcker det med att man bara klackar lite löst på boxen.
Luftmassemätaren som sitter efter luftfiltret :)

MVH Johan - www.compello.se
sa
124
saaek
320i -89
afan, kan det vara under den svarta kåpan kanske? har ett svagt minne av att där satt tre relän under en svart kåpa sidan om där..
sa
124
saaek
320i -89
Nä! Nu är jag jävlar i det trött på det satans bilhelvetet. Var enda jävla dag efter jobbet har skiten vägrat att starta. Och så får man höra en jävla massa "Det är bara för att du kör BMW".
Den totalvägrade att starta nu precis och när jag skulle iväg och hämta min mor. Kvittar hur jävla mycket och hårt man bankar på lådhelvetet nu, skiten startar ändå inte, det är först när man har gett upp och försöker för sista gången den vill. Jävla mög!
Någon annan måste väll ha varit med om samma problem förr? Det kan väll inte bara vara min biljävel som är dum i huvet, det finns ju hur många kopior som helst av den.
Men då blir det desto enklare att hitta felet. Det är skitsvårt att hitta fel som kommer och går. Nu kan du ju helt enkelt ta en multimeter samt ett elschema som du hittar på nätet någonstans och börja mäta lite.

Eftersom det inte händer någonting när du vrider på nyckeln så kan du börja med att mäta om det kommer någon el fram till tändningslåset, och sedan kan man kolla om det går el ut därifrån.

Förresten är det ganska vanligt med glapp i kontaktstycket till tändningslåset, och då kan man få dina fenomen. Fast det verkar ju lite underligt om du får liv i bilen genom att banka på reläboxen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.