AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.536

Import från Baltikum...

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Om man köper en BMW i Litauen och har för avsikt att importera den till Sverige, är det då smma som att importera från Tyskland eller tillkommer där några fler kostnader?!!?

Sjöberg
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ställ frågan i importforumet..........!

Mats
BMW CS #5847
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ok, råkade lägga den fel... Men tack för ett uttömmande och bra svar!!;-)

Sjöberg
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Importerar du en bil från Litauen kommer den med all säkerhet från en bakgata i Hamburg, och är redan slut innan den kom till litauen:-)

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
bustorp
Oavsett BMW-Båstads "fördomar" :) så finns det ju faktiskt BMW-agenturer där också och dom skulle inte funnits om det inte fanns en marknad misstänker jag..........
Med bra kontakter så går det säkert att importera därifrån också.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Förr om åren så cirkulerade det mycket stulna vagnar i baltikum. Tror inte att det är något större problem nuförtiden, men det skadar inte att vara aktsam.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ok, då e det alltså ingen skillnad på att importera från Litauen jämfört med Tyskland... Rätt?!
Undrar hur prisbilden ligger till?!
Ska forska vidare i detta... Tack för hjälpen!

Sjöberg
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att registrera i Sverige ska ju vara i stort sett samma procedur oavsett vilket EU-land. Det man får kolla upp är ju vilket litauiskt dokument som motsvarar briefet.

När det gäller Baltikum så ska man komma ihåg att dessa länders byråkrati är både krånglig och seg så att reda ut exakt vad som behöver göras för att få ut bilen från Litauen med rätt papper kräver nog en del undersökning. Finns många fina bilar i dessa länder samtidigt som det finns många lik som är importerade från bl a Tyskland. Dom kör som galningar, vägarna är dåliga på många håll och om man får lov att generalisera lite så sköter dom inte sina bilar speciellt bra. När det gäller prisnivårna så har jag ingen aning. Generellt så kostar sk kapitalvaror ungefär som hemma men däremot så är ju boende, mat och andra daglivaror betydligt billigare.

___
//Ulf
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Inga fördommar, Gift med en Litauisk kvinna, äger och driver företag sedan 10 år tillbaka i Vilnius, och under tiden jag bodde där ägnade jag fritiden åt att leta stulna scandinaviska och tyska bilar för Folksam, Skandia (If) och länsförsäkringar, så jag kan den marknaden rätt bra.
Tyvärr har regelverket inte hängt med i Litauen även om dom försöker..svårt att få bilen till gränsen, och ut ur landet.
Litauen har samma registreringsbevis som våra nya regbevis och Litauiska flaggan bak på regskylten, en litauer måste avregistrera bilen, transportera den till och över gränsen, föra ut den ur landet och sen sälja den till dig. Detta ska dokumenteras av litauiska tullen, vilket kan ta ett par veckor eller så. Eftersom det är vatten som gränsar mot Sverige, så är det gränsövergången i Lazdijai mot Polen som detta är praktiskt genomförbart. Annars får du betala resan mellan ex Karlshamn-Klepieda för bilägaren också, det går ju men det är dyrt.

Det finns BWM representation i Vilnius och i Kaunas, jag var hos den lokala BMW handlaren i Vilnius förra året och 90% av bilarna till försäljning var tyskimporterade med många mil på mätaren.

Min ekonomichef för ett bolag som omsätter 2,3 milj Euro, (ca 20 miljoner skr) tjänar ca 4.500 svenska kronor i månaden. Gämför detta med en ekonomichef på samma nivå i Sverige som tjänar 35000 svk, och Wanda är välbetald i Litauen. En av styrelseledamöterna i bolaget som är parlamentsledamot tjänar ca 3000 kr/månaden som parlamentsledamot. Denna bild tillsammans med att det fortfarande är svårt för privatpersoner att låna, och leasa innebär att marknaden för fina BMW bilar är ytterst begränsad. Prisbilden på BMW i Litauen följer den tyska marknaden.

Min E38 som är en -97 (dock i mycket fint skick) är en riktig "headturner" när man kör omkring i Litauen, och parkerar man på landsbyggden så är det nästan alltid någon som kommer fram och tittar in i bilen. Dessutom så är stöldrisken mycket stor. Skulle inte drömma om att köra över med E 31:an dock..
Dom kör som galningar och nu på serare år har vägunderhållet blivit bättre, och det finns varken pengar, kunskaper eller reservdelar att fixa bilarna för när dom går sönder.

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
kilroy
Du har skingrat vårt kunskapsmörker när det gäller Baltikum, BMW-Båstad. I vissa fall konfirmerat några av våra (mina) fördomar.
Jag har iofs aldrig ens tänkt tanken att importera någon bil från Baltikum...nu är det om möjligt ännu mindre troligt...Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris"

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Utförligt beskrivet BMW-Båstad! Slutsatsen vi kan dra är således att det finns en drös av andra EU-länder som lämpar sig bättre att importera från...

Utifrån din redogörelse av lönenivåer och BMW-utbud så känns det som Lettland ligger ett snäpp högre. Letterna tjänar inte bra men nog närmre det dubbla men det lär också vara dyrare att leva i Lettland...Trots en del kontakter i Lettland så har jag aldrig ens tänkt tanken att importera därifrån.

___
//Ulf
Det finns lite av varje i Lettland både skrot och fint, men epitetet rysk rullet har aldrig kännts mera påtagligt. Och av mina lettiska vänner skulle jag aldig köpa bil av ;)
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tänk på att bilen måste vara inreggad efter landets inträde i EU, annars blir det problem...

Schnelle fart, Härliche fart.
haimaul
Kom just in på TT:

HÄKTAD FÖR HÄLERI MED LYXBIL
KARLSHAMN (TT)
En 28-årig man häktades på torsdagen efter att ha blivit stoppad i Karlshamn i en bil i miljonklassen.
Bilen, en Maserati som tillhör en person i Tyskland, stoppades i hamnen på onsdagen. Polisen misstänker att den skulle transporteras vidare till Lettland och säljas där.
28-åringen är misstänkt för grovt häleri, rapporterar Sveriges Radio Blekinge.
-Bilen var falskskyltad och hade försetts med ett nytt chassinummer, uppger
länsvakthavande befäl vid polisen i Blekinge för TT.

050721-1903
På detta forum har jag läst en del om liknande importer Länk

Verkar som man ska vara lite extra försiktig.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Länk
Hoppas länken funkar, nog ett bra exempel på import från Litauen...
Huvva!!!

Sjöberg
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Menar du stylingen eller det faktum att bilen bara rullat 8000 mil på 16 år?

___
//Ulf
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Jag tycker båda delarna är ganska iögonfallande...

Sjöberg
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har precis kommit tillbaka efter en vecka i Riga och det finns helt klart många fina BMW där även om den vanligaste varianten är E36 sedan med alldeles för stora avgasrör ;)

Såg bl a en M5 E60, en 5-6 st 645 varav en mycket vacker alpinvit, ett stort antal X5:or och nya 7-serien. MB CLS verkar också var en populär bil bland dom som har råd.

Har dock mycket svårt att förstå hur man kan köra omkring på 18-20" på dessa dåliga gator med hål lite här och var samt (runda) kullersten på många håll.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.