AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
30.485

Är ex.vis MR CAP alldeles för dyrt?

Sida 1 av 2
no
12
nollan
530i Touring-02
Jag har nyss köpt en 530T-02 4800mil svartmetallic som jag tänkte vara rädd om och tänkte lackbehandla den men då ringde jag och kollade priser och fick detta:

Mr Cap=5000kr 1:a gång därefter ca.2000kr/år

Lokal Bilvårdsfirma=Rubbing+Vaxning=700kr(låter för billigt men är så)

Utslaget på en 5-års period innebär det att jag kan lämna in min bil på vaxning ca.18ggr dvs. en gång i kvartalet för samma pengar sannolikt ännu fler gånger om man hoppar över rubbingen emellanåt!

Vad ska man göra om man vill ha en blank,ren bil?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk

Mvh
bustorp
Skippa Mr Cap. Det finns inget försvar prismässigt och knappast resultatmässigt heller.

Ska bli intressant att se vad Mr Cap-förespråkarna har att säga.........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Är själv lite i samma sits, skulle vilja en riktig recond av lacken så att den blir absolut som ny, då den har en del ytliga smårepor ( främst sånna som uppstår då man tvättar bilen med en borste med grus i).

Vad gör man?
KW
113
KW
740iA -95
Alternativet för 700 låter lite för billigt för att bli bra? Men prova, inga jätte pengar du kastat bort om resultatet blir "okej".
Tycker du inte ska kasta bort 5k för en mr cap behandling precis som bustorp säger. Hållbarheten är knappt bättre än en vanlig vaxning. Mest snack med andra ord. Finns lokala firmor som gör samma jobb för hälften av pengarna.

nollan:

Om du vill ha en bra resultat så anlita ett proffs antingen Ditec eller MrCap. Om det är värt pengarna ja på en så pass ny bil anser jag det om du nu har lagt ner ca:200tkr på en bil så är 5K en liten summa för att hålla bilen i bra skick.

Länk
bustorp
Håller inte med dig, KW, vad gäller hållbarhet. Den är klart bättre än vanligt vaxskydd men står inte i relation till priset. Lite drygt hälften är närmre sanningen. Då är det värt pengarna på ett helt annat sätt.

Å andra sidan finns det lackskydd idag som är ganska likvärdigt men som är billigare totalt sett jämfört med Mr Cap.
Sen behöver man ju inte fullfölja efterbehandlingarna utan kan köra med annat om man så tycker. Grundarbetet är ordentligt gjort, och regelbundna lackskydd med bra produkter räcker ganska långt.

Mr Caps hållbarhet är inget imponerande t.ex. 3M högglansskydd ( som väl är mera att jämföra ett "vax", eller??) är minst lika bra, min subjektiva helt ovetenskapliga erfarenhet (som många delar med mig ) är att Ditec är det som håller bäst i längden MEN som alltid är det underarbetet och kunnandet/erfarenheten hos "bil-gnuggaren" som är det mest avgörande för slutresultatet.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Polering är ett hantverksjobb och visst kan den lokala MrCap stationen ha duktig arbetskraft...men oftast inte :-(. Efter en intressant diskussion med en "poler- och putsmästare" så kunde MrCap avskrivas tämligen omgående. Ditec hade bättre produkter, men även hos dem kan det vara lite så och så med yrkeskundskapen. Det verkar alltså viktigast att hitta den hantverkare man litar på kan göra ett bra/bättre/bäst underarbete, vad som används som försegling är inte det som är avgörande. Lahega har t.ex väldigt bra produkter som står sig väl i konkurrens med Ditecs produkter. Den killen som jag pratade med har ett gott rykte och jag har sett en del bilar som han har polerat upp...och jag kan lova att de glänser. Priset som han tog var 3.900:- och det inkluderade äver motor- samt invändig tvätt, och lackförseglingen (Lahega) garanterades i 18 månader.

De som gör mest reklam behöver inte vara bäst...men är oftast dyras ;-).

mvh Mats N
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ditecs priser för en E39T (vilka säkert kan variera mellan stationerna) är ca. 4000-4500 för första behandlingen och sedan 1500 kr / återbehandling vilka rekomenderas att göra var 18:e månad.

Priset på grundbehandlingen verkar bero på bilens storlek samt skicket på lacken. En helt ny bil borde således vara billigare att behandla.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har kört Ditec på mina två senaste bilar och är nöjd med detta. Det håller länge och bilen är lättvättad.

Tidigare har jag lämnat in bilar för polering/vaxning och då har resultatet varit bra när man fått bilen tillbaka men ganska snabbt så märker man att lackskyddet avtar.

Det är riktigt att man för Ditec eller Mr Caps priser kan lämna in bilen ganksa ofta för vanlig rekond men för min del så är det skönt att slippa lämna/hämta bil och arrangera alternativ transport i tid och otid.

___
//Ulf
bustorp
Den "bästa" poleraren är ofta en ganska rutinerad lackerare i botten. Dom har liksom sett o jobbat med hela kedjan och fått lösa problem som uppstått i samband med lackering o skadereparationer.
Sen måste man ha lite känsla och "öga" för hantverket. Annars blir det aldrig så där bra som det ska. Och rutin, mycket rutin. Så är det bara.

bustorp
Programmer:
Du säger att lackskyddet avtar fortare jämfört med Mr Cap.
Hur märker du det?
Är det glansen eller "pärlningen" eller något annat?
Vill gärna ha lite info att jämföra med........

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bustorp: Det är Ditec jag har erfarenhet av och det är både den visuella glansen, pärlningen vid tvätt samt om man känner med fingrarna på lacken.

Självklart är det ju så att hållbarheten på olika lackskydd varierar och jag vet inte vad som användes på de bilar jag lämnade in för polering/vaxning då det var ett antal år sedan.

___
//Ulf
bustorp
OK, tack.

Håller med Programmer till 100%

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ma
96
Martin1
Hopkoket
Jag har jobbat som rekondare sen -98 nu, på lite olika ställen... senast på Växjös största rek firma...

Och mina erfarenheter säger så här... Att som ni har sagt tidigare här så är för arbetet a och o, däremot så är det stor skillnad på olika material... Vi hade flera olika lackskydd vi sålde och det märltes stor skillnad på hållbarheten, även om under arbetet var samma...

Så jag tycker så här.. kör man mycket och har en nyare bil, då tycker jag det är värt att lämna in bilen och få ett riktigt lack skydd... sen om det är värt 4 tusen och uppåt är en annan sak...
Men skillnad är det... både i glans och hållbarhet.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Håller med bustorp, en firma som Mr cap tar 5000 ibland mer för ett vanligt lackskydd finns ingen rimlig förklaring.
Väldigt dyrt!
Här i schtaaan finns det ett par bilvårdsfirmor som är väldigt duktiga, tar mellan 2800-3200 kr för en lackbeh.
mer vettig prisnivå.
Ma
96
Martin1
Hopkoket
Vet inte hur Mr caps lackskydd funkar eller håller sig, men ett riktigt lackskydd ska hålla bra mycket bättre än vax och enklare poleringar....
Men visst det är mycket pengar helt klart.... man får ju kolla upp noga innan, vad man köper för nåt...
Sz
11
Szpet
530D -04
Hej

Tänkte bara fråga om någon kan rekommendera någon duktig och prisvärd rekondare i Göteborg?

Tack!!
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
skulle bara säga att jag hade bilen hos mr cap för polering fick den tillbaks idag det blev riktigt bra de är kanske dyra men de gör ett bra jobb..1823 kr blev det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.