AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
476

Byte E36 mot E30?

Crusty
hallå! har haft tankar på att skära ner på min budget o kankse kanske byta till en billigare bil. Och jag kan tänka mig en E30 325iM istället för min E36 318.
Min bil kostar mig iochförsig inte så fruktansvärt mycket i månaden o med tanke på låg driftkostnad så e den ju billig. Men jag känner att en E30 e mer ungdomlig o roligare.Bättre än E36? Sen e det ju lite ballare o köra en 325E30 än en E36 318! Men hur e tillförlitligheten hos 325 E30? Är 325:an dyrare att försäkra? den e ju i såfall äldre -88årsm?
Kankse e jäkligt dummt o byta ner sig mot en E30?
Tänkte bara att det kankse blev billigare.
En sista fråga bara!
Vissa går runt o säger att det nu blivit förbjudet med ögonlock? Stämmer det?

BMW 318i 113kh 0-100 på 11,7 sek! RESPEKT!
Peter
Byt!! ;-) e30 är mkt trevligare åtminstone om man jämför 325 mot 318... sen kan jag ju säga att 325 e30 inte är så billig i drift... drar ju en del soppa och försäkringen är rätt hög..

mvh PETER

Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Försäkringen på min förra E30 325 -88 var 100:- billigare per år än min nuvarande E36 325. Ganska patetiskt att en så gammal bil ska vara så dyr att försäkra.

För din del borde det nog bli dyrare i försäkring än vad du betalar idag tyvärr.

Det har nog inte blivit mer förbjudet med ögonlock idag än vad det har varit de senaste åren. Det är mer eller mindre beroende vilken besiktningsgubbe du får.

Mvh
Carsten
ma
75
manne
318is -90
hej! ja jag skulle nog också byta. har iof aldrig kört en 318 men jag kan tänka mig att 325:an går lite bättre. själv har jag en 325:a som jag är extremt nöjd med. men jag håller med peter att inte är dom billig i drift. dom vill ju ha lite soppa och det är ju en ganska kraftig försäkring. men det är det ju värt tycker jag iaf:)
provkör den och sen kan du ju avgöra själv.

mvh mange
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Ögonlock....
Det är lagligt till e36:an..
men inte till E30´n

jag blev stoppad av flygande besiktning och då sa killen.. hmm.. ögolock, du vet att det här är en av dom få bilmodeller som får ha ögonlock.. självklart svarade jag JAAA :) (hade ingen aning om det)
men så är det.

King of the road
Det är ju ingen förlust direkt att det är olagligt med ögonlock på e30.
De blir ju att se lika trötta ut som jag gör på morgonen ;)
Crusty
Så det e asså lagligt med ögonlock på E36? men inte på så många andra bilar? Visst finns det fördelar med att köra E36 men att man hade den fördelen visste jag inte!
Det tycks ju vara så att E30 325 är väldigt dyr i drift. det var ju inte bara lite mer tryck jag ville ha utan även lite kulor kvar i plånkan! Men det kanske e som att äta kakan o behålla den samtidigt!
Men en E30 320 då? Hållbarhet? det e liksom nått visst med den modellen när den har stora M-paketet o snygga 17 tummare!MMMM! Men å andra sidan så e det det osså me E36!
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Med risk för rejäla påhopp så får man ändå dela med sig av sina erfarenheter eftersom man har haft både E30 och E36.

Dessa 2 går inte att jämföra kvalitetesmässigt, designmässigt och komfortmässigt. Det är verkligen 80-tal mot 90-tal. Just runt 91-92 så gjorde de flesta bilmärkena ett rejält hopp upp när det gäller design etc. Det gäller det mesta på dessa 2 olika modeller.

Ska du ha E30 325 ett tag så kommer nog pengarna i plånboken sakta men säkert att ta slut. Bensin idag är inte billigt och det kommer inte minst att märkas om du byter till en större motor.

Det enklaste sättet för dig är helt enkelt att prova en E30 och se vad du tycker. Jag kommer däremot aldrig att byta tillbaka.

Mvh
Carsten
Crusty
så 325 är så dyr i drift! det som inte e bra heller att jag kör mycket. därför e 318 mycket bra fast det känns ibland som en gammal kossa som inte vill flytta på sig. det e liksom inte toppfart jag söker utan vrid! jag vill typ kunna göra säkra omkörningar. 318is hade kanske inte varit så dumt! Men hur e det med 320 då? Innan jag köpte Beemern skulle jag ha en Chevy Camaro IROC-z28 o den dricker ju en del o det e ju tur att det aldrig blev av. fast jag har inte släppt tanken helt. jag gillar speciellt 88 årsm. fast sånt får man ju inte nämna här på detta forumet! =0)
Nä, det får väl vara jag o min 318 i fortsättningen osså!
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
E30 är körglad men inge vidare på landsväg, inte min 318 is iallafall. Jäkligt surrig men mycket kul att köra aktivt med. E30 är ju mer som en leksak att slänga runt med. E36 är en mogen och komfortabel bil. En E30 325 kostar dubbelt så mycket i försäkring som en E36 318.

320'n är tråkig och drar faktiskt lite mer soppa än 325'an, trots den måttliga effekten. 318 is drar två deciliter mindre per mil.

Mr C
Crusty
Så med andra ord ska jag behålla bilen då?
Det e lite qul för jag har en väldigt ovanlig färg på min bil som gör att jag e lite fäst vid den. Den har lite små fel hit o dit men jag köpte den i höstas o vädret har inte tillåtit några utomhus aktiviteter.
Jag tror nog jag behåller bilen iallafall.

BMW 318i 113hk 0-100 på 11,7 sek! RESPEKT!
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
De gör du rätt i vill jag lova.. E36 ROKKAR!! :)

King of the road
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
320 är tyvärr i ditt fall inget vettig alternativ. Kör du mycket tycker jag inte att du ska sälja komfortbilen du har idag. Jag glömde kanske att lägga till isolering i min jämförelse. Med lite framförhållning så går det även att köra om med en 318. Men som sagt prova en E30 så är det kanske inte så mycket att välja mellan sedan?

Är det en Coupé du har idag? Isåfall är ju valet ännu lättare.

Mvh
Carsten
-:BeeMWe:-
Har aldrig kört en E36a men E30 är verkligen som en tjur som man skall tämjas :) Sportig och enkel. Jag skulle nog säga att d E30s med 6or kommer om ca 15 år kännas som dagens sportbilar från 60-70 talet. Jag tänker på MG, Triumph etc etc.

Något som ja just förknippar med mitt resonemang är speglarna i solskyddet, mycket läckert, sportigt och ENKELT.

Crusty
Nix, tyvärr har jag inte coupén! Men jag vill ha den! Fast min sedan ser rätt sportig ut i allafall jämfört med andra sedaner! =0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.