|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
bustorp |
Om man pricker i ett stenskott eller liknande alltså.... Bas utan härdare alltså............ Torkar den alltså....... Kom igen nu, din gamle torrsprutare :=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Om man pricker i ett stenskott eller liknande alltså.... Bas utan härdare alltså............ Torkar den alltså....... Kom igen nu, din gamle torrsprutare :=) "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
bustorp |
Oj, jag nös....... "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Här var det riktigt rörigt må jag säga tex så blandar man inte härdare i en basfärg.Bustorp du kan lungt dutta även en solid 2k utan att bland i härdare. Så här ser det ut med en tradionell lösningsmedelbaserad "färg" 1k syntetisk färg blandas med syntförtunning enligt viskomätare ca 10-15%,den kan även göras om till 2komp med en specialhärdare. 2komp, solid lack blandas med härdare samt förtunning tex 1lit färg 0,5 lit härdare+0,2dl förtunning.den kan i sin tur göras om till "basfärg" och måste då täcklackas med klarlack. Bas, som spädes med 10-20%förtunning denna färg är värdelös utan sin skyddande klarlack och klarlacken ska blandas lika som vanlig 2komp lack. Sen kan man diskutera detta i detalj,tex så finns härdaren i olika snabbhet jag använder kort eftersom min temperatur (låg) funkar bäst då. Cellulosalacken är väl helt bortglömd idag, men dom som haft en gammelbil minns vilken yta man kunde få fram om man offrade några dagar på bilen. Antingen blev det lite ljusare eller helsnurrigt. Ps vattenfärg diskuterar jag inte då jag tycker den passar bäst i ritblocket,Ds Mvh/Micke |
|
bustorp |
Då var det löst, Gumpy. Då kan jag dutta vidare med min 2k utan bekymmer som jag alltid gjort. Den torkar nog fortfarande......utan härdare. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Dom enda som brukar blanda i en svätt härdare i bas är dom som håller på med motivlackering o randning. vidhäftningen för klarlacken ska tydligen hålla i sig bättre eftersom det tar ofta lång tid att göra större motiv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.