AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.303

Hur tar man bäst bort rost innan man fixar lacken?

Sida 1 av 2
ro
80
robotics6
330iA Touring M -17
Upptäckte idag att det fanns en liten typ 3x3 mm lätt rost på taket (mitten av taket) så frågan är om jagska slipa med tunnaste sandpapper sen köpa rostskydd + bilens färg + lack från lackverkstad och försöka fixa den. jag vill inte köpa ett typ s k lackspray för de håller inte. Så bäst är att använda färg som innehåller med thinner och lackhärdad så man är helt säker att den inte flagnar efter några år. Kanske ni har något bra tips? Funderar på att åka till en lackverkstaden och höra med en kille som jag känner.
bustorp
Du kan använda spray om du sprayar ut lite i locket och låter det stå o dunsta bort lösningsmedlet så är det detsamma som vanlig lack. Ett lackstift innehåller tjockare färg och funkar också.
Det brukar följa med en liten stålborste med originalsprayen om jag inte minns fel, som är alldeles utmärkt att rengöra småskador med. Grunda som du säger med rostskydd, ett par tunna lager så blir det nog bra.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
fixa en punkt pläster från biltema om du vill ha 100 garanti att ingen rost ligger kvar under, dessutom får du en superb yta för grund/rostskydd sen, blästern kostar runt 200 kr ok monteras på en kompressor

putte
bustorp
putte_cool:
Skadan var 3x3 mm. Tycker du inte att punktbläster mitt på en slät yta som ett tak är lite överkurs? Hur ska du få bort/jämna ut färgkanterna? Ska du fylla igen hela gropen med färg sen,eller?
Berätta..........

Länk
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Brukar andvända en mattkniv med brytblad som fjädrar lite när det gäller små skador,sedan duttar jag med grundfärg sedan täckfärg ev.klarlack.

mvh
lägg nåra lager sen ta bort skarven med rubbing sen polering? tycker jag låter ganska bra

putte
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Bustorp:
Inte är det väl "vanlig" tvåkomponentslack i vanlig sprayburk ?? Jag har då den erfarenheten att sprayfärg är riktigt skräp egentligen. Tycker inte det håller alls som riktig 2k-lack med härdare, den känns då mycket hårdare.

Jag har förresten roat mej i ett par dagar nu och fixat lite rost. Började med att jag skulle fixa en "liten" bubbla brevid höger bakljus. När jag slipat lite där så uppenbarade sej ett hål som mätte 2*3 cm ungefär...bara fram med svetsen och se glad ut....Det blev bra till slut men får hoppas det håller ett tag till så inte rosten kryper fram för fort.

MvH Thomas
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Varför inte visa upp bilen för BMW? den är ju bara 4 år gammal, bättre att de lagar den på garantin.
bustorp
CypherX:
Vad är alternativet? Köpa en slatt hos lackeraren. Då får du blanda i härdare mm själv annars torkar färgen för fort. Eller skit i härdare. Den torkar ändå. Klarlacken lägger du ovanpå.
Vissa Mekonomen har så att du kan köpa färdigblandad färg s a s sprutklar.
Har man en sån liten skada som robotic6 beskriver så ska man nog inte spraya den utan hellre pricka i med pensel tycker jag. Spray mitt på taket på en liten fläck är inte lätt........

Länk
Gu
195
Gumpy
330 -01
"Bustorp":
"Eller skit i härdare. Den torkar ändå."
Förklara gärna vilken 2k färg som härdar utan härdare???
bustorp
Gumpy:
Jag skrev torkar.Torkar inte 2k utan härdare?

Ett alternativ till är original lackstift. Jag vet inte om det finns härdare i den och dess klarlack. Men den torkar också.

jocke7718:
Red ut detta, du som kan.........

Länk
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Bustorp:
Jag ifrågasatte inte om man skulle använda sprayfärg eller inte. För vanligt folk är det nästan bara det alternativet som gäller. Däremot tror jag inte att det är samma färg i 40:- burkar som 2k-färger som kostar 1000:-/liter. Som jag skrev tidigare är det en väldig skillnad i yta och hållbarhet, inte helt obefogat heller med tanke på prisskillnaden...
Håller annars med dej att han ska använda en pensel att dutta i färgen med, nästan omöjligt att få det bra på en sån liten fläck utan att ta hela taket...

MvH Thomas
Gu
195
Gumpy
330 -01
Bustorp:
En 2k lack "torkar" inte.
Om man nu ska använda ordet "torkar" så gäller det vattenbaserade eller 1k lack där vattnet resp. lösningsmedlet dunstar.
En 2k lack behöver härdare för att den är beroende av en kemisk reaktion. Visst kan du få en 2k lack utan härdare att torka till eftersom lösningsmedlet dunstar men den är långt ifrån genomhärdad. Och i det här fallet när det gäller en bas så är det inte att rekomndera att lägga klarlack på en ohärdad bas.
bustorp
Gumpy:
Om man köper ett lackstift, vad är det mer än bas däri? Lösningsmedel, härdare eller båda?
Är det likadant i klarlacksstiftet?
Eller är det 1-komponentslack då?
Kan inte det där riktigt......

Länk
bustorp
CypherX:
Den sprayfärgen jag pratar om blandas direkt i färgbaren av exakt samma komponenter som lackerarna använder.
Dom kostar ca. 180:-/400 ml. Inte alls som vanlig spray som täcker dåligt.

Länk
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Jag har precis lagat en lackskada men tycker att klarlackens yta blev för ojämn. Dels är kanterna lite för tydliga och flöt klarlacken neråt litegrann så att den blev lite droppformad. Finns det något bra sätt att minska ner tjockleken nertill och jämna till kanterna? Om det är rubbing som gäller, vilken typ och hur göra?
Gu
195
Gumpy
330 -01
Bustorp:
Om du häller härdare i en lack så härdar den även om du har locket på. Spelar ingen roll hur tätslutande locket är, så härdar den ändå.
Så i ett lackstift är det nog vanlig lösningsmedelsbaserad lack. Klarlacken likaså som kommer i lackstiften. Dom härdar genom att lösningsmedlen dunstar.
Lösningsmedel och härdare är två helt skilda saker.
Lösningsmedel har du främst för att späda lacken till rätt viskositet.
bustorp
Gumpy:
Vad fattas i en 2-komp. färg som gör att den inte härdar utan härdare utan bara torkar?

Vad finns då i en 1-komp. färg som gör att den härdar? Eller torkar den bara?
Fattar inte riktigt...........

Länk
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
he vart nalta ogrejdigt jerna....
en 2-k färg måste man naturligtvis blanda med härdare annars är det ju ingen 2k färg....
bustorp
Jo tack, lite ont i ena knät bara.............;=)

Torkar den eller inte och om den torkar, kan man lägga klarlack på?

Länk
bustorp
Lös detta jocke7718............

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.