AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.020

"driftkostnader"-e34 540

samke
hej
ja undrar hur mycket ni betalar för er 540-e34 i månaden?(bensin, försäkring, slitdela m.m.)
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Vill inte veta men mycket....Men det är det värt!

//rodge
BmwCS #5251
samke
hur mycket betalar du?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Tippar på runt 4000 minst.

//rodge
BmwCS #5251
Ja definitivt sådana summor.
Jag är nyfiken på vad för typ av användbar statistik du tänkt räkna ut av dom olika kostnader folk har på sina bilar, i detta fall 10-13år gamla 540?
Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
Helt beroende på hur mycket du åker.. men räkna på 1.3l/m så får du inte torsk iallafall =) slitdelar är som vanligt dyrt på en bmw, men kör som folk o du slipper div reparationer. försäkring betalar jag 640kr/månaden helförs.
samke
undie: hur gammal är du? för 640:-/månaden är inte mycket för en helförsäkring
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Den högsta förbrukningen jag har kommit upp i hittills är 1.2 liter milen i snitt på en tank. Jag har alltså räknat ut genom att nollställa tripmätaren varje gång jag tankar och dela det med antalet liter jag tankar. Det lägsta är 0.88. Oftast ligger jag dock på ca 1.05-1.07.

Nu kör jag inte som en vilde iofs men visst accar man lite ibland. Det är en skön glidare som med sin stora motor går att köra väldigt komfortabelt med. Jag bor inte så att jag måste köra en massa stadskörning heller. Dock sitter man en hel del i köer (hata hata köer!).

Jag tankar 98:a oktan. Det kanske gör förbrukningen lite mer modest än andra upplever. Motorn är i väldigt bra skick och det kanske också hjälper, jag vet inte...

Men det är inte bara guld och gröna skogar att köra 540. Så länge man kör glömmer man alla bekymmer men en gång i månaden sitter man ju där framför datorn och knappar räkningar.

Jag hade mest tänkt att hobbyköra lite med bilen och sa till försäkringsbolaget att det räckte med 1000 mil. Jag köpte bilen i april och har än så länge kört 700 mil så den kalkylen spricker nog rätt ordentligt.

Datorn började ganska snart efter inköpet varna för att bromsarna var slitna. Dessvärre visade sig både belägg och skivor vara kass. Det inklusive en oljeservice gick på drygt 10.000:-. Det var skatteåterbäringen som räddade mig den gången. Jag har även bytt avgassystem (från kattarna och bakåt) och detta är dyrt på en 540. Jag köpte ett från en kille som skrotat sin 96:a och monterade det själv i en GDS - hall så det blev lite billigare men ändå...
Bakdäck slits mer om du har 286 hästar än om du har 129. Har man då även 255:or bak som jag så kostar det också en slant.

De klassiska grejerna är växellådans plastkulor som du säkert läst om. Det kostar en slant att fixa till. Bultarna till oljepumpen som skruvar bort sig själva är ett annat irriterande fel. Det är ganska dyrt att kolla vad jag förstår.

Det kostar mycket pengar att hålla en 540 rullande. Så är det bara. Även om inget rasar kostar bensin, skatt och försäkring många gånger mer än en billig japanare. Det man får göra är att räkna på om man tycker att den högre kostnaden är berättigad.

Jag tycker det och har inga planer på att sälja min bil. Dock slänger jag mer pengar på mitt bilägande än vad som får anses vettigt. hehe

Visa användare
136
Undie
325i E90 -05
jag är 31 men jag har husvagn, bil, skoter, bostad på samma bolag så jag får lite "extra" bonus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.