AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.286

Kopplingen vibrerar i dragläget

sv
1
svlpeppe
328 Coupe, 95
Hallå,

Har en 328 Coupe - 95 som gått mycket bra fram till idag. (har varit i min ägo ca 5 år).
Men nu känns en ryckade och obehaglig känsla i kopplingen vid stilla start eller låga varv. Vibrationen känns i kopplingen vid dragläget på ettan och växling till tvåan. Känns precis som bilen ska dö.

När kopplingen gjort sitt och vid lite högre farter och växlar känner inte jag av rycken vid...När man kör normalt utan att växla går det lika fint och snällt som vanligt.

Någon som kan tänka sig vad det är?

Mvh! Svlpeppe
Hade en Jeep, Toyota 4Runner innan min BMW och den blev sådan...bytte kopplingen utan att den blev bättre...då läste jag att vid alla kopplingsbyten "på dessa tunga bilar i alla fall" alltid skulle plocka lös svänghjulet och svarva det plant. Sagt och gjort...ner med kopplingen igen och lämna in sjänghjulet för plansvarvning och vips...bilen som ny. Damn smooth! Vill dock minnas att det bara kändes vid start från ettan..

/Micke
Det bildas ibland beläggningar på kopplingen som kan bidra till syndrom såsom skakningar osv. Lösningen är att svarva bort beläggningen, dvs slira till ordentligt på hög växel i låg hastighet.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.