|
|
|
|---|---|
Goofy |
Hej jag har en 540iA -95 som har en förmåga att när man gör kickdown så växlar den ner som den ska men när man sen släpper gasen så vill den inte växla upp igen, detta gäller både A & S-läget. Vet nån vad detta beror på. Goofy |
| Det ät helt normalt och beror på att det är en adaptiv låda som anpassar sig efter körstil | |
Goofy |
Mikaell Beter sig din 540ia touring likadant. Gör den det ävan i S-läget. |
|
Det gör den. Både på A och S-läget. Kommer ihåg när Automobil testade bilen som ny någon gång i mitten på -90 talet. Då påpekde testföraren just detta fenomen som han tyckte var lite irriterande. Kan passa på att fråg dig om din låda växlar likadant när den är kall som varm. Jag har märkt att min låda är ovillig till att växla när motorn är kall. Man får vara till mellan 3000-3500 rpm innan lådan växlar med ett ryck. Vissa säger att det skall vara så. Hur är din låda ? |
|
Goofy |
Det är ingen skillnad på om den är varm eller kall. Jag tycker min växlar mjukt om man jämför med andra kassa märken typ volvo. Ja man får väl lära sin låda att det är fullgas som gäller hela tiden! mvh Goofy |
|
Mikaell: Min låda beter sig precis som din när det är kallt. Ligger länge på 3:e eller 4:e växeln just när det är kallt ute och växlar då vid runt 3000 rpm. |
|
Goofy |
Min gör bara det när jag kört kickdown, och jag brukar bara varva ur den när den är varm. Men kör jag "normalt" växlar den vid 2500-3500rpm utan att ligga kvar på växlarna. mvh Goofy |
| Den adaptiva lådan skall växla senare (dvs ligga kvar på högre varvtal) vid kall motor för att snabbare få upp värmen i motorn. | |
|
Hej! Enligt han som servar min 540 är det så för att katalysatorn snabbt skall bli varm. Rubbet |
|
| Det där med att lådan ligger kvar längre på växeln när den är kall är nog inget som är unikt för de adaptiva lådorna. Även på min fungerar det så. Däremot så föreslår jag att du Goofy testar att lyfta av minus polen på ditt batteri under ett antal minuter för att rensa minnet. | |
| Lite off men: Om lådan är frisk och motorn varm så ska det räcka med 2-3 kick-down för att få lådan att "acceptera" en tuffar körstil, fungerat inte det så kan det vara något knas på lådan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.