AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.137

Kan jag betala 62.000 för en 97:ans 318 i i mkt fint skick.

ro
7
roos005
BMW 318i -97
Har en bytesaffär på G och undrar om ni tycker det är vettigt, att byta bort en V70 GLT -98 på 21.000 mil mot en välservad o dokumenterad BMW 318i -97 på 14.000 mil...svensksåld. Den har all utrustning utom elhissar. Det sitter 16 " på och en ljudanläggning för ca 10.000......
BMW´n är i mkt gott skick, bara 3 ägare.
Funderar starkt på det, fast skulle helst vilja höra er åsikt först.
Vill ju ha en snål, men snygg BMW

ro
7
roos005
BMW 318i -97
Ska tilläggas att jag får 15.000 emellan.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Vågar inte ge mig på en gissning, men "all utrustning utom elhissar" låter väldigt egendomligt.

Det enklaste är nog om du kikar på powerbörsen ute till vänster och ser vad det begärs för en sådan bil du vill ha.
Sen kan du göra samma sak med din egna bil på blocket eller liknande.
Då får du en uppfattning om vad det begärs för dom olika bilarna, i slutändan kan bara du själv bestämma om det är rätt eller fel.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

JAG skulle gjort det bytet,om milen stämmer på BMW'n och den i övrigt inte har fel som kan benämnas som dyra att åtgärda,vilket jag tvivlar mht till milen.

Verkar som en "ganska bra" deal om man vill prova någonting nytt iaf,men räkna med mindre klös i maskinen än du nu har :)

Mvh Janne.
ro
7
roos005
BMW 318i -97
Jag tyckte åxå att de skumt att den inte hade elhissar, men de va ju elspeglar o klima och färddator o abs osv....Känns som den har det man kan begära.

Jag hade tänkt släppa min bil för 75.000, så det känns som jag betalar 60 tusen för "beemern".

Visst hittar jag billigare 318i på blocket och på börsen....men på 14" mil och med den serviceboken så känns det rätt. + att jag faktiskt får en riktigt bra stereo på köpet....Och helt nya däck......

OK, det kommer inte va nåt klös i bilen, volvon har ju 170 hk o jag vet inte riktigt vad 318i -97 har....nån som vet?

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kolla bilen ordentligt, även om det finns bra dokumentation. Tittade på en Jaguar härom veckan som såg fin ut på bild, hade all dokumentation (svensksåld, två ägare) men som vid närmare kontroll visade sig ha fått en rejäl kyss i sidan. Så det blev ingen affär.

Jag tycker att priset verkar häftigt för en åtta år gammal 318, men jag har väl i ärlighetens namn inte örnkoll på vad en BMW kostar längre. Lycka till!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

115hk har BMW'n, sedan så kan man tycka att du släpper Volvon lite lite billigt iofs..Brukar vara hyffsat lättsålda och därmed ett högt "andrahandsvärde"i dessa V70.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Begär 20' isf 15', sedan slår du till :)

Mvh Janne.
ro
7
roos005
BMW 318i -97
Det lät lite från urtrampningslagret, o tystnade när jag trampade ner kopplingen....vad kostar sånt att repa....byter man bara lagret eller hela kopplingen....

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...när det tystnar vid kopplingens nedtrampande då brukar det enligt min erfarenhet iaf INTE vara urtrampningslagret, utan snarare slitet/slitna lager inuti lådan...vilket då innebär i värsta fall åtskilliga tusenlappar att fixa,dvs utbyte av låda eller renovering.Dyrt.

Du "aktiverar" ju urtrampningslagret vid kopplingspedalens nedtramp s.a.s. DÅ borde det låta istället om det bara är detta lager som är dåligt.

Kan säkert ha fel,finns nog exempel på motsatsen också,men det är som sagt enl. min lilla erf.

Mvh Janne.

ro
7
roos005
BMW 318i -97
Hmmm, shit i så fall....de låter inte kul. Såna grejer klarar jag mig utan, orkar inte med ett verkstadsbesök o 5 tusen i utgift direkt....nääää, då vette faaan, skulle nog ha kollat på en Audi A4 1.8 T istället.....Känns lite märkligt ändå, 14 tusen mil o 3 ägare...bilen e riktigt välvårdad...kändes som den va riktigt välskött.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns det olja i lådan?

Tycker inte att en låda ska börja låta i bottenstockslagren i vxl.lådan så tidigt annars...Om det är "säkra mil".

Mvh Janne.
Jag sålde ganska nyligen en import 316 coupé -97 med all normal utrustning (digital clima, skinn mm) för 65000kr så 60 låter inte helt fel.

Jag kör en 320-93 med ärliga 9100 mil så visst finns lågmilarna kvar. Kolla den noga bara.

På en annan bil jag hade så var uttrampningslagret dåligt och då var det precis som du beskriver. En lokal verkstad här byter koppling inkl material och uttrampningslager för under 2000-3000kr.

Lycka till.
ro
7
roos005
BMW 318i -97
Jaaa, de är definitivt säkra mil. Oljenivån i lådan kollade jag givetvis inte....gör man det enkelt eller?

En kompis säger att det är urtrampningslagret!!!!

replik?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Som sagt,det är utifrån min erfarenhet jag skriver...Men som du ser på inlägget från "johnjohn" så kan det vara urtrampningslagret ändå.

Hur man kontrollerar oljenivån på en låda till en 318i-97 vet jag inte,men det borde vara en insexplugg som du skruvar ut,ta sedan en lämplig ståltråd som du böjer en smula och för in i hålet,därefter så "läser du av" oljesmeten på stickan,denna nivå bör vara ända upp till oljepluggen nedre kant(i normala manuella lådor)..

Vet som sagt inte exakt hur det ser ut i denna specifika låda eller vilken dimension på insex(eller ens om det är insexplugg?) du ska ha.

Pluggen sitter då oftast på sidan i lådan,ca 1 dm ovanför bottenpluggen som du av naturliga skäl INTE ska öppna ;)

Nåja,lycka till...Det du kan prova är att läsa här på forumet i "sök inlägg" här ovan,där kan du säkert hitta mycket intressant i denna fråga(och andra också för den delen).

Mvh Janne.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tycker nog du ska begära mer än 15 kkr i mellanpris. Är lagrena i lådan slut så hade jag nog letet vidare om inte priset varit helrätt vilket det i min mening inte är.
ro
7
roos005
BMW 318i -97
Jag köpte den, o åkte raka spåret till en verkstad. De va urtrampningslagret. Jag tycker det blev en bra affär, de va en del jobb på g på Volvon....nya bromsskivor o nytt avgassystem vilken månad som helst. Sen skulle den besiktas nu i sommar. Sen va den allt sunkig invändigt sen förra ägaren. jag gav 80 tusen för ett år sen o släppte den för 75 nu.
Känns rätt ändå tycker jag.

men tack för era åsikter o lite hjälp på traven.
E nöjd nu efter de första 8 milen med beemern.

Ha de gott
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
roos005, volvon höll värdet fint!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,grattis till det rätta märket :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.