AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
632

Lufttryck / toe in

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Hej!
Efter byte av en styrled så stod toe in helt fel, bilen "sökte" på vägen och var allmänt vinglig. Lämnade in den på verkstad där de ställde in framvagnen och allt blev bra. Tyvärr hade däcken blivit så slitna på yttersidorna av slitbanan så att jag måste köpa två nya. Köpte 2 st Falken 225/50-16 och fick då fenomenet att bilen blev vinglig och spårkänslig som den var tidigare. Hade tidigare Bridgestone 225/50-16.
Körde tidigare och nu med lufttrycket 2,5 kg.
Min fråga: Ska det vara ett högre lufttryck i de här däcken? för toe in kan väl inte ändra sig när man byter däck och behåller samma fälgar? eller är Falkendäcken så mycket instabilare?.....
Rubberman
Detta fenomen kan du få när du har olika däckfabrikat bak och fram.
Stommarna i olika fabrikat är olika styva.
Prova lägga dom bak kanske det känns bättre eller köp två till av samma sort så att du har lika runt om.
Toe in påverkas ej av däck eller fälg byte.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
..tackar för det svaret, ska prova att skifta dem imorgon. Fick förresten ett annat lustigt (olustigt)fenomen oxå. Fick vibrationer i bilen sen jag fick de nya däcken, fast de är nollbalanserade. Vibrationerna varar ca 3 sek, sen försvinner de i ca 3 sek, sen kommer de tbx i 3 sek igen å så där håller det på hela tiden. Spelar ingen roll om jag ökar eller minska farten, vibrationerna finns där ändå. Känns i ratten, men sen fortplantar de sig i stolen och hela bilen.
Hade inte det problemet med de gamla däcken........nån som har nån ide?...däcksförsäljaren påstår att det inte kan bero på däcken.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.