AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.076

Bensinpriset höjs igen!

Sida 2 av 2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tröttsamt att det kostar som fasen att tanka nu. Blir ännu mer trött på den förbaskade skatten som de plockar av oss. Det märks faktiskt att folk åker mindre bil nuförtiden, i alla fall där jag bor. Det är väl uppe i 12 kr/liter snart. Inte kommer det gå åt andra hållet i alla fall, den saken är säker.

//Schnitzer
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Det parti som tar sig i kragen och ger GARANTIER på att sänka skatten, samt redovisar exakt hur mycket, kommer att vinna det kommande valet. Så jämt är det bland alla partier, så slätstruket är det idag att ingen sticker ut. Den som gör det kommer stå som segrare.

Alternativa bränslen är ju inget alternativ!!??
Samma maffia styr ju - och lägger pålagor oavsett om bränslet heter disel, bensin, gas eller vatten för den delen!
Vad spelar det för roll att du byter bostad och flyttar ett kvarter eller två - du har ju samma maffia i hela stan.
Ny stad - ny maffia!

I det stora hela spelar det ingen roll. "Vår" tid är över nu - kom i håg att det var 2005 som Kina på allvar startade sin frammarsch.
Varenda droppe dom pumpar upp ur kinaägda oljekällor transporteras hem till Kina, och dom har köpt upp flera oljefält på självaste Amerikas bakgård!

Om mindre än 50 år är Kina den ledande makten i världen igen (som dom varit sedan tidernas begynnelse, utom de sista 100 åren, och p g a ett litet experiment som kallades "komunism").

Så skit i bensinskatten bröder och systrar, njut av livet varenda sekund i stället, för inom en nära framtid väntar månadslöner på 2000-3000 kronor för Svensson. Tyska bilar kan vi glömma - vi kommer att få stå i kö för kinesiska volymvagnar.

Börja lära ungarna mandarin och tänk noga över namnvalet till era kommande barn - ni vill väl inte att dom ska diskriminerade för sina "utländska" namn?

If it aint broken - dont fix it
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Och förresten köpte jag hoj för ett par veckor sedan...
Kör MC till jobbet och hem - 0,4 l / mil när man gasar på
för fullt! samt att jag samåker till jobbet med sambo, kompisar, bygrannar minst en gång i veckan!

Som sagt njuuut - och ödsla inte positiv livsenergi på
sådan skit som skatter!

If it aint broken - dont fix it
Här sitter man och är glad att Jet inte har höjt på länge 10.55 kostar 95. Sjukt att sitta och vara glad över 10.55 men så är det...

Keep your distance!
kilroy
R*Det finns inget som heter politiska "GARANTIER"...tyvärr. Inget parti får egen majoritet i riksdagen och kan därmed inte heller ställa upp några garantier.Att vi måste lära våra barn mandarin, eller någon annan kinesisk variant, är knappast troligt. Däremot kommer Kinas förvandling från u-land till i-land få effekter för hela övriga världen, inte minst kommer det att påverka det totala utsläppet av föroreningar. På sikt kommer det att minska utrymmet för privat bilism i både Europa och USA.Så din uppmaning att njuta av situationen vi har idag håller jag med om...Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris"

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Visst ligger det mycket i det som R* säger

Kina är på väg att utexaminera 1.000.000 högskoleutbildade/år. De jobbar sedan för en bråkdel av lönen i väst.

Om vi ska behålla vår standard och 5 ggr högre lön så måste vi:

-Vara 5 ggr mera och bättre utbildade än de
eller
-Jobba 5 ggr/snabbare/fortare än de

Annars sker en utjämning ganska snabb och vårt system rasar ihop som ett korthus.

Och jag kan garantera att "Ha 5 ggr så hög skatt" räddar inte läget.
kilroy
Sådana "utjämningsprocesser" sker inte över en natt, det finns ingen risk att vi "helt plötsligt" måste jobba 5 ggr så mycket, eller att utbilda oss 5 ggr bättre. Det är ju dessutom en omöjlighet.Sådana utjämningsprocesser sker oavbrutet runtom i världen. De kan leda till att både politiska och ekonomiska maktcentra förskjuts...men några katastrofer inträffar knappast.Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris"

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ingen har sagt att det går över en natt. Bara att titta bakåt så ser man.

Att flytta ut teko-industri och elektronik-tillverkning tog väl ca 10-12 år i runda slängar.

Så vi kan nog räkna med samma tidsrymd för nästa runda av indenjörsjobben.

Så vi har någa år på oss att hitta på vad som ska skapa vår framtida välfärd.
Vi kommer att utrotas på sikt. Bli en försvinnande liten parantes i värdshistorien inom några generationen om det inte händer ngt oväntat.

Våran levnadsstandard kommer att urholkas och våra varor och tjänster kommer att konkurreras bort från marknaden totalt.
Vi kan inte göra så mkt förutom att följa med strömmen och lära oss mandarin !

Njut så länge det går, det var bättre förr kommer vi tycka i framtiden! Och då är det lika bra att göra det bästa av det vi har idag.

När man sedan är bakstugesittare eller tjänstehjon på gamla dar kan man berätta sagor för barnbarnen. En gång hade jag en BMW...

-Phil
Hmuu jo och inom att göra det bästa av det vi har idag så kommer ju ett effektivare styre av landet även in i bilden.
Med ett effektivare mer REALISTISKT styre av landet så kan vi kanske fördröja invasionen något :-(

-Phil
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Allt vänder upp och ner. Nu har Europa USA varit ledande i några hundra år. Usa är stormakt. Men alla stora imperier faller. USA likaså. När Kina blivit av med kommunismen kommer de att bli ännu skarpare. Just nu sitter 50 000 kineser (SVD 13/6) och granskar internetsidor och censurerar.

För övrigt sitter jag här och håvar in a-kassa (arbetslös för tillfället) för kanske 15st kineslöner. Jag gnäller inte men många andra i Sverige gör det för de fattar inte hur gott ställt vi har det. Å p g a allt gnäll så kommer det att gå utför om vi inte visar lite framåtanda snart.

Det verkar just nu idag inte finnas någon framåtandra i Sverige.
Eftersom jag nyss var i Östeuropa är det lätt att jämföra. Där expanderas det och folk verkar tillsynes mer alerta och optimistiska.

Bara lite tänk.
V12 LeMans
SvanteE : Hehe , ja de flesta automatstationer i världsmetropolen Hässlehåla låg strax under 9 kronor/litern när jag tankade förra helgen .

Det har varit bensinkrig i Hässleholm , från och till under över ett år .

li
1.959
liste
535i -89
Ett litet diagram som visar hur vi ligger till mot övriga Europa: Länk
Helt underbart att det finns statistik på det !
Uttryckte mig lite fel i mit allra första inlägg nettolönen/ disponibla inkomsten menade jag givetvis.
V12 LeMans
Då får man väl flytta till Österrike , nära till "bil-Meccat" i södra Tyskland och i norra Italien .

Kan nu meddela att Hässleholm har "normala" bensinpriser , tankade 98oktan för 11:40 .

De brukar sänka igen efter några veckor , när majoriteten av semesterfirarna har börjat jobba igen .
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Kilroy:
Jag närmar mig 40-strecket och börjar lära mig valserna runt valfläsket var fjärde år, så jag vet vad löften är värda från politiker. Ett valöfte om sänkt bensinskatt är inte värt radiovågen det kablades ut på. Men i min värld är det fortfaranade skillnad på löfte och garanti!.

Om du lovar att bilen du säljer inte gått mer än t ex 10.000 mil så tar jag det men en nypa salt - men om garanterar (med vilkor vad som sker om så inte är fallet) jagar jag dig till världens ände för att få rätt.

Privat bilism med fosila bränslen begränsas hela tiden med hjälp olika skatter redan idag och kommer så att fortsätta. Bilister kan redan idag rent tekniskt i stor utsträckning använda sig av elbilar då ca 90% av alla bilresor i Sverige inte är längre än 3 mil.Fosila bränslen kommer att reserveras för tung trafik och ex kommersiellt flyg som inom överskådlig framtid inte har andra alternativa bränslen att tillgå samt produktframställning/matrialframställning (olika plaster t ex) som endast kan göras av olja.

Dessbättre har vi goda förutsättningar i vårt land som vi kan tillvara ta och det behöver vi göra snabbt. Börja tatillvar alla dom olika alternativen som finns samt börja redan idag!

Etanolinblandning i bensinen direkt i bensinpumpen, elbilar, elmotorcyklar, sol-, vind- och bergvärme till bostadsuppvärmning, elenergi till industrin, och sist men inte minst gör energiforskningen till en nationell prioritet. Sätt som mål att nästa årtusendets energikälla skall vara framtagen av svenska forskare. Inte nog med att energibehovet skulle vara säkrat - vi skulle å inkomster i form av royalties som får Norges oljeinkomster att likna busspengar.

Vårt land och dess medborgare behöver framtidstro och fokus på en enastående utmaning. Mitt förtroende är högt för Sverige forskare. Med rätt resurser tror jag att vi kan klara det! Detta skulle vara något som jag tycker att skatten på bensin ska gå till!!
Därför behöver vi ledare med visioner och framtidstro, en som frågar: Sveriges folk, jag vill göra detta, vill ni? Ska vi tillsammans göra vad som krävs? Eller ska vi bara sitta och vänta på det totala sammanbrottet som vi gör nu?

Det kanske till och med är fråga för hela Europa - vi sitter ju trots allt i samma båt. Frankrike har ju redan påbörjat sitt fisionsprojekt.
Tyskland - landet som gav oss Einstein m fl. borde säkert ha något att bidra med! Tanken är ju svindlande - i mina ögon är inget pris för högt , ingen uppoffring för stor för att uppnå den "eviga" energikällan.

BMW_MAN:
Tänk dig, royalties på en energiframtagningsprocess - en aldrig sinande inkomstkälla!!! Detta skulle vår framtida välfärd kunna ligga i!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.