AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.258

Köpa short shift från Tyskland...

j0
86
j0haan
320i -91 e36
Hejsan!
Det är så att jag länge gått och velat köpa en short shifter till min BMW E36 men det har inte blivit av. Nu hittade jag en på Ebay.de och tänkte innan jag lägger bud höra med er om det är dumt att göra detta eller om man skall testa på. Finns det annars någonstans att köpa det i sverige för inte så fasligt mycket pengar?

Här är annonsen på Ebay.de:
Länk

Johan
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Köp en växelspak från en M3 E36 på BMW. Kostar drygt 400:-

Min bil: Länk

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
j0
86
j0haan
320i -91 e36
hur mycket kommer lägena att förminskas med en sådan då?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan du svetsa eller käner du nån svetskunnig ?? Då kan du fixa det själv.

Demontera spaken. Undertill på den sitter ett rör som har 10 mm invändig diameter, skaffa en liknade rörbit och svetsa fast under det befintliga röret. Om det nya röret inte är exakt 10 mm borrar du ur det med en 12 mm borr och slår i ett 12 mm kopparrör (vanligt vattenrör). Kopparröret är inte 100% 10 mm invändigt men det löses genom att köra en 10mm borr igenom det, smörj ordentligt med kopparpasta och montera dit.

Detta ger ca 7 cm slaglängd mätt på åvansidan av knoppen mellan 1an-2an / 3an-4an.

Om spaken även glappar i sidled utför du kopparrörsmetoden även på den delen som sitter på lådan.
j0
86
j0haan
320i -91 e36
jo visst kan jag svetsa men jag känner ändå inte för att använda mig av orginalspaken.. det skulle vara om man har 1 till orginal spak.
j0
86
j0haan
320i -91 e36
Jens: vet du hur mycket lägena kommer att kortas med en sådan spak?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Du har ju orginal fästet kvar med min metod, går ju att flytta tillbaka, eller åk till skroten och köp en, ser lika dan ut på nästan alla BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.