|
|
|
|---|---|
|
Som jag har förstått det så ska man kunna köpa nån slags GPS-grunka och sen med stor tillförlitlighet kolla tex vad bilen gör 0-100km/h på. Kan nån vänlig själ förklara hur det hela går till och vad man ska tänka på vid inköp? mvh markus | |
| Jag har bara provat min inbyggda GPS i BMS original navigationssystem. Dess uppdatering av hastigheten är för långsam för att användas under accelerationsmätning. Vad jag har gjort är att jämföra hastghetsmätarens visning med GPS:ens hastighet vid jämn fart. På det sättet har det gått att se hur stor felvisningen när. Antag att vid verklig fart 100 km/h visar hastighetsmätaren 103 km/h. Alltså skall du klocka bilen för 0-103 km/h mätarfart, för att se 0-100 km/h verklig fart. Detta betyder givetvis att det finns en osäkerhet i hur pass exakt du knäpper på och av stoppuret, men det felet tenderar att vara mer slumpartat, medan hastighetsmätarens fel är systematiskt. Slumpfel brukar kunna hanteras genom fera mätningar, från vilka medelvärdet tas. | |
|
Länk Sidan ligger nere för tillfället men den fanns för ett tag sedan så den dyker nog upp igen (hoppas jag). Han har ett litet program som med hjälp av en gps-mottagare kan räkna ut acc-tider, varvtider, g-grafter, motoreffekt mm. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.