|
|
|
|---|---|
samke |
bensinförbrukning BMW 540: 11,5 liter/100 km vid blandad körning 13,9 liter/100 km vid stadskörning 8,5 liter/100 km vid landsvägskörning stämmer det verkligen?! |
| Tror att dessa siffror är någolunda normalt för bilen ifråga. Är det positivt eller negativt för dig? | |
samke |
bara positivt..att en sån stor motor dricker så lite..! |
| Men detta är väl vid normal körning!? Jag vet att den säkert kan dricka dubbla dina siffror om man vill :) | |
kilroy |
Såna siffror får man ta med en nypa salt enligt min uppfattning...En 540 kan man visserligen köra på under litern vid snabb motorvägskörning men 0.85 har jag aldrig kommit ner i...Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
|
10.5 L/100 km på landsväg och 18.5 L/100 km stadskörning är en mer realistisk siffra. ######## # PAJALA # ######## |
|
Sixten |
En kompis var i Croatien förra sommaren med sin 540, tre ungar och takbox, han trodde inte att det var sant när han kom hem och räknade ut bränsleförbrukningen, han trodde inte att färddatorn stämde när den stod på 0,82 men när han räknade själv så hamnade han på exakt samma förbrukning. Helt otroligt för en så pass stor motor!!!!!! Varför åka "bil" när man kan åka BMW??? |
samke |
pajala: du har ju en e39-540, den e lite snabbre men den dricker mer |
|
Sixten, din kompis har med stor sannolikhet världens snålaste 540i se till att kontakta Guiness Rekordbok. Jag kan säga att det är en bragd att få ner bensinförbrukningen under vad ett fordon ska dra vid landsvägskörning i 90km/h, antingen kör man i 70km/h eller så har man en annan motor i bilen. 535E34 fullastad med 3 personer i är inte helt enkel att få ner under 0.9l/mil vid långkörning och den ska ta mindre än samtliga 540 automatare. Jag har som bäst fått 0.99l/mil vid blandad körning med fullastad bil + tre personer under 206mils körning. Fråga din kompis om han tittat under huvet för att verkligen se om det sitter en 4l motor i så det inte är 3l motorn som finns där? |
|
|
Tja...det där med bränsleförbrukning beror så fruktansvärt mycket på hur bilen framförs,m.a.o. hur tung gasfot man har och vilken framförhållning man har i trafiken osv osv. Farsan tankade nu sist sin 523i-97 med en genomsnittlig förbrukning denna gång på 0.69l/mil...Verklig förbrukning INTE via färddator'n. Hyffsat måste man säga för en dylik vagn :) Han kör ofta under 0,7,så denna tankning under 0,7l/mil var ingenting som är ovanligt heller.. Mvh Janne. |
|
|
Hehe, 0.82 med en 540 :) Jag snittade 1.10 på 500 mil i tyskland och frankrike med vårt gamla ras till 525iT, iofs var jag inte under 140 många gånger. Fabriksuppgifterna för landsvägskörning är, så vitt jag vet, baserade på optimala förhållanden på en rak väg utan lut i 90km/h. |
|
|
Lyckades som bäst komma ett par centiliter under litern (0,94) med min 540 och då var det enbart lugn landsvägskörning (50-70-90) i Sverige och två personer i bilen. En semester i Tyskland och Holland gav 1,06 i snitt men då var det lite mer fart ibland. Genomsnittet på de drygt 3000mil jag ägde bilen var ca. 1,35. ___ //Ulf |
|
Kreuzspeiche |
I testbilarna brukar BMW ha 90% av tankvolymen, förarvikt på 68kg och bagage 7kg. Kör med samma tjänstevikt och se hur fabriksuppgifterna blir verklighet. |
|
jag kom 35mil på första tanken med 540in,numera brukar den ligga runt 1,2 så de e lite mer humant :) (de ska kosta med blyfot) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.