AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.066

Ljud från växellådan

Jag har fått nått missljud i växellådan. Ungefär såhär är det.

1-4 viner ganska mycket när man accelererar lungt eller bara kör som vanligt, 5an är helt tyst.

3an och 4an har även ett dunkande ljud. Det låter som när man knackar försktigt i en bordsskiva med knogen.

Oljan är bytt men det gjorde ingen skillnad. Det går lätt och fint att växla.

Någon som har eller har haft liknande ljud??

///Martin
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja det är helt enkelt dax för en ny låda :(

Vinande brukar vara lager.

Växlarna ligger normalt 2 och 2 på olika axlar, 5an ligger nog på egen axel liksom backen av växlingsmönstret att dömma.

Troligt vis är nått änu mera trasigt på den axel som 3an och 4an ligger på.

Min egen låda tjuter som en stucken gris på alla växlar, toligvis lager på ingående axel, men den funkar klockrent, och har gjort så i 2000 mil !!
Japp dax för ny/beg låda... troligtvis begagnad... men vilka lådor passar på min bil??

Någon som har koll på det eller var jag kan ta reda på det?? Det är en 320i coupé från -95/02

Lådor finns det ju gott om men det är ju bra å veta om den passar innan man köper nån...

///Martin
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Men, va kostar en begagnad låda?
Och finns det ingen som kan renovera? om det är ett lager ? det går inte eller ?

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! " Min bil: Länk
Pratade med min BMW-verkstad och han sa dikrekt, byt låda. Köp en begagnad det finns hur många som helst. Det är ett väldigt ovanligt fel så det blev det billigaste.

På Bildelsbasen har jag hittat lådor för 2000:- och det finns förmodligen billigare och dyrare. $2,506.00 är priset för en ny enligt BMWs online-lista så det kan man ju glömma. Där finns även alla delar som sitter i lådan men då ska man ju veta vad man behöver och sen är det olika spel som måste mätas upp så det är nog inget man gör i en handvändning.

Ingen som vet vilka modeller som har samma låde?? Motorn är en M52.

///Martin
parolof
menar du www.realoem.com/bmw/ så har den inget med BMW att göra, inte heller priserna är rätt "Currently the prices on this site don't really mean much, they and provided for reference only.
Expect 20-30% higher prices at your dealer"
Jasså... Jo det är den sidan jag menar... Det jag har jämfört där tidigare har stämt hyffsat iallafall... Men de är ju en referens, så exakt blir det ju aldrig. Men jag tvekar inte på att en ny låda hos BMW kostar 20 tusen... men det känns inte aktuellt med en ny låda.

Hittade en till slut som enl. BMW ska passa. 6000 inkl. moms går den på, ungefär lika många mil som bilen hade den också.

///Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.