AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.764

Nollställa färddatorn och styra fönster via fjärrdosan på E46

Sida 1 av 3
ak
118
akb
328i E46 -99
Hejsan!

Då har man varit BMW ägare i exakt en vecka. Så här i början dyker det upp en del saker som man gärna skulle vilja ha lite klarhet i. Jag har försökt att söka här på forumet utan att hitta svar på mina problem. Kan vara att jag är dålig på att söka.

Problem 1) Hur nollställer jag färddatorn. Eller rättare sagt snittförbrukningen och medelhastigheten. Skall i helgen på en längre resa och skulle vilja kolla hur bra färddatorn stämmer överens med utträknad förbrukning.

Problem 2) Hörde något rykte om att man kan styra fönster och taklucka från fjärrdosan. Stämmer detta? Hur gör man i så fall?

Tack :)
Mr
156
Mr Big
320 Touring -00
NR1: tryck in färdatorknappen o håll den intryck in några sekunder på det du vill nollställa. NR2:Tryck på låsknappen o håll in o rutorna åker upp.

wo
22
woseii
330 Ci -01
och för att få ner rutorna är det väl bara att hålla inne "låsupp-knappen"..
borde ju vara samma system på både 3-serie o 5-serie i samma årsmodell.. ? :)

SAAB - Skrota Aset Använd BMW
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Nr1. Som Mr Big säger är det bara att hålla "BC"-knappen intryckt ett par sekunder. Upptäckte det på min bil för bara en vecka sen :P

Nr2. Bara att fortsätta hålla inne "låsupp-knappen" så åker rutorna ner. Dock har jag för mig att detta inte är aktiverat på alla bilar i det såkallade "Car/key memoryt" eller nått sånt.

Testa även "Follow me home"-funktionen = när du stängt av bilen så dra "ljustute"-spaken(helljuset) till dig så skall bilen lysa med halvljuset ett tag efter att du stängt och låst bilen. Detta var tyvärr inte aktiverat på min bil och Bmw här i Lund ville ha 2500:- för att programmera "Car/key-memory" vilket jag tyckte kändes lite väl saftigt för bara ett fåtal funktioner som inte var aktiverade.
ak
118
akb
328i E46 -99
Skall testa detta genast imorgon då jag åker till jobbet.

Tack!
ak
118
akb
328i E46 -99
Denna "Follow me home"-funktion. Vad egentligen är den bra till?
Då jag har tagit ur nyckeln så skall jag "blinka med helljuset en gång" stiga ur bilen och låsa den?

Finns det mera spännande funktioner på BMW:n?
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
akb: Jag har inte fått den att funka på min bil men jag tror det är så man skall göra("blinka med helljuset en gång" stiga ur bilen och låsa den). Vad som egentligen är bra vet jag inte riktigt, men t.ex. en mörk natt kan det vara trevligt om den lyser ett tag tills man kommit in i sommarstugan eller liknande. :D

Länk

En annan funktion som finns är att den låser alla dörrar när bilen börjar rulla över en viss hastighet. Kan vara bra om man är rädd för folk som ska rycka upp dörrarna :)
ak
118
akb
328i E46 -99
Har nu testat dessa funktioner och alla fungerar:) Tog dock ett tag innan jag fick fönstrena att åka upp och ner. Men det fungerar.

Finns det några mera funktioner ?! Jag vill ha mera:)
Har då "Follow me home"-funktionen =) men hur kollar man d andra, måste man ha minne i elstolarna? Finns det något ställe man kan läsa mer om detta?

www.2jump.se
ak
118
akb
328i E46 -99
Nu förstod jag inget. Minne i elstolarna?
Kollar vadå?

Jo, tänkte på d med att programera så stolarna åker i olika läge beroende på nyckel. Måste man ha elstolar med ´minne för att det ska funka eller räcker det med vanliga elstolar? Samt, hur kollar man har dom funktionerna på sin bil! Å sista frågan, vars kan man läsa mer om detta?
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
emil

i handboken står allt du bör veta

för det har du väl fått med??

mvh
Yes, har fått med handboken.. Men hittade inte där d stog om programeringen. Men har pratat med bmw idag så det är klart som korvspad nu=)

www.2jump.se
Du kan även programmera kliman så den har den temp du vill ha på den nyckeln. Backspeglarnas inställning också.

Keep your distance!
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Hejsan!

Testade dessa funktioner idag och de verkar fungera, skoj ;)

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Har dock inte riktigt förståt hur man programerar det!? Är d bara att ställa in önskade inställningar, låsa å sen låsa upp igen? Fick den beskrivningen av bmw!
tycker att det är irriterande att bakrutorna också öppnas(coupe) o dom går inte stänga med fjärren,eller?har själv inte lyckats iaf.
Det beror på att bakre rutorna inte har något klämskydd på coupe och kan således klämma fingrarna på ett stackars barn eller liknande.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fredrik H-> Hur låser man dörrarna automatiskt sa du?
räikkönen:
Nog lyckades jag stänga bakrutorna med hjälp av min nyckel när jag hade en 323ci -00.

Keep your distance!
clubsport:
hur lyckades du med det?har hållt inne knappen o tänkt att bakrutorna stängs efter fram men nada.ok wendtan,låter logiskt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.