AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.584

RDS i E60 och andra BMW

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag åker ibland mellan Piteå och Luleå. Om man lyssnar på Lungna favoriter så blir ljudet dåligt nära Piteå. Jag åkte sedan en Volvo S60 och den bytte frekvens från 106,3 MHz till 95,3 MHz. Borde inte BMW:s stereo byta också? Man trodde innan att ingen annan frekvens fanns.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Hej, pendlar dagligen mellan Piteå och Luleå, kör 6000 mil/år. Jag har inte haft någon bil med sämre radiomottagning tidigare än den E60 jag har nu. Grymt irriterande. Var på "turné" i södra Sverige för 1,5 vecka sen och hade samma problem där, så man kan inte skylla på att det är glest mellan masterna här i norr. Min bil är utrustad med ProLogic7 som ska vara det bästa BMW kan erbjuda i stereoväg. Otroligt bra ljud från CD men som sagt; radiomottagningen lämnar en hel del övrigt att önska. Synd på en i övrigt underbar bil.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
k1mzo,
vad då för inställningar?

/M

Min bil:
Länk
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Kan bara hålla med. Otroligt dålig radiomotagning. Sprakar, byter frekvent mellan olika stationer, som t.ex. Rixfm huddik och söderhamn. Samma låtar men någon promilles skillanda i fasförskjutning. Varierande ljudvolymer e.tc. Skitjobbigt.

/Christian
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Är det någon som haft in sin E60 hos BMW för att försöka få problemet åtgärdat?

Hans Olof BMWCS #5381

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag ska säga till vid nästa service och jag hoppas att ni andra hinner före :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har inte upplevt att jag har dålig radiomottagning, men blir oftast överraskat över hur bra ljudet är på SR P3...

Kan kanske vara uppdaterat i en ny mjukvara;-)

Logic 7 med CD rockar, som du skriver Hoppe !!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Har Sim åkt över frekvensgränser då?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det kan man lugnt säga.. Har kört 5000 mil sen köpet av bilen, mesta dels mellan sthlm och köpenhamn och känner också att bilen byter frekvens ibland, men inget nämnvärt som jag stör mig på...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Har också den erfarenheten att radion ofta är väldigt seg när det gäller att byta frekvens då man kör längre sträckor. Klart störande.

På E39 kunde man välja mellan "Reg on" eller "Reg off". (Tror att det är vad k1mzo menar i sitt inlägg). Med "Reg on" inkopplat hängde den regionala sändaren kvar längre, man slapp att det fladdrade mellan olika sändare i närområdet. Med "Reg off" var radion mera alert med att byta till starkaste sändare. Jag har då inte kunnat finna denna funktion på E60. Nu verkar det som "Reg on extra strong" ligger i hela tiden.
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
På tisdag ska jag in med bilen på verkstaden. Återkommer i ärendet.

Hans Olof BMWCS #5381

Det är inte bara BMW som suger vad gäller radiomottagning. Mina föräldrars förra bil, en Merca S320 -99 var totalt usel och den lämnade de in till Mercedes men de kunde inte göra något. Patetiskt på så dyra bilar som BMW och Mercedes...
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Hur gick det på verkstan Hoppe?
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Radion i min E90 byter station hela tiden. Jag lyssnar mest på Rix FM och de har en sändare i stockholm och en i södertälje och tom när jag befinner mig norr om stockholm kan ha börja hoppa mellan sändarna med frekvensen 1 sek vilket är grymt irriterande.

/Fredrik Swärd
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.