|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då var det dags för ett premiärinlägg på detta forum. Jag tycker det verkar vara kunniga och intresserade människor på detta forum. Men det är väl inget annat att vänta av BMW-ägare. Jag har tidigare åkt SAAB och Alfa (ursäkta svordomarna) men har nu efter 16 års bilägande hittat rätt. Jag är sedan mars-05 en lycklig ägare till en 320i (2001, 170 hk). Nog med inställsamheter. När jag startar den då den varit oanvänd några dagar (cyklar till jobbet) uppstår ett tjutande ljud en kort stund, någon/några sekunder. Det är inte startmotorn utan det låter mer som en slirande rem eller liknade. Detta ljud uppstår inte vid start av varm motor. Har läst i forumet om tjutande ljud vid gaspådrag men det är inget jag upplevt. Är det någon som har något tips om vad det kan bero på? Nu till något helt annat som jag funderar över. Jag har läst i forumet om något som heter Ipod alt. ice>link (gissar att det är en MP3-spelare) som, om jag förstår rätt, kan kopplas in på den vanliga stereon. Har jag någurlunda rätt eller är jag helt ute och cyklar? Jag har börjat fundera på att köpa en MP3 spelare och tänkte då att det vore ju smidigt att kunna använda den till bilen. Är det någon som kan reda ut begreppen för en okunnig? mvh /Danne | |
|
Hej. Här kommer en amatör-chansning. Det kan vara vattenpumen eller oljepumpen. Åk in på Bmw och ta med en mekaniker ut och låt honom lyssna. Det brukar vara gratis. Lycka till! |
|
| Ja men det är ju lite svårt att åka på BMW och be dom lyssna då är ju motorn varm.... men kolla upp remen om det kanske är dags att byta den ... hur är laddningen om det är en dålig fläktrem och den laddar lite dåligt så kan den kanske gå tungt i början generatorn alltså eller, och då kan den ju slira lite och därav ljudet ??? men kolla upp på en verkstad för säkerhets skull inte skoj om oljepumpen lägger av .. dom borde kunna kolla oljetryck hur det är | |
|
Tack för tipsen. Skall kolla upp hur remmarna ser ut. Ser jag inget missänkt får det bli en tur till BMW. Får väl lämna in bilen en dag "för tidigt" så att de kan starta den kall. Vore tråkigt om det var oljepump eller vattenpump, bilen har ju bara gått 7700 mil. Oljetryckslampan slocknar snabbt vid start i alla fall. Men det är bäst att kolla upp. |
|
|
Tjena! Angående mp3-köret: Ipod är Apples mp3-spelare som, enligt mitt tycke, är en av de bästa som finns. En firma som heter Dension har tagit fram ice-link som gör att man kan köra mp3-spelaren istället för CD-växlare i bland annat BMW. Helfiffigt då Ipoden tar 1000-5000 låtar beroende på modell. Man styr alltså Ipoden med de vanliga reglagen på ratt och stereo och kan ha denna undengömd. Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.