AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.979

VARNING för skruvad E36 328i cab -97!

Sida 6 av 6
Det är bra att problemet med skruvade bilar uppmärksammas. Det finns ingen som helst anledning att ha en överseende attityd. Företeelsen ska fördömas. Jag känner några på EBM och Skatteverket som utreder skattefusk i samband med import av begagnade bilar. De säger att det är mycket vanligt att mätarna skruvas i samband med att de tas in i Sverige. Överhuvudtaget verkar det som om import av begagnade bilar ofta görs av personer som även sysslar med andra skumraskaffärer.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
liste skrev: "e34briliant - Du är varje skumraskhandlares dröm. Bara att gratulera till ett väl utvecklat strutsbeteende.

En importerad bil med många ägare och låg mätarställning är urtypen för skruvat lik på marknaden idag. Det vet de flesta utom du, tydligen.

Och en sak ska du ha klart för dig - jag har INGENTING emot importerade bilar. Men det betyder inte att jag skiter i bilarna historik som du uppenbarligen gör.

En dag kommer du att gå på en sjuhelvetes nit när det gäller bilköp och då kommer du att önska att någon hade "hängt ut" just den bilen."

Jag vet det du nämner först i ditt attack-inlägg om urtypen för skruvade bilar och det framgår väl av mitt tidigare inlägg?

Jag skiter verkligen inte i bilens historik. Hur kan du påstå att jag gör det? Du vet inte det minsta om mig ALLS så var snäll och yttra dig aldrig om liknande saker igen när det gäller mig.

Jovisst kan jag åka på en nit det kan väl alla? Men jag kan garantera dig att jag är jävligt petig på bilköp.

Men men, jag behöver inte bevisa nåt för dig.

Poce kurac...

Min Bil - Länk
li
1.959
liste
535i -89
e34briliant - Du skrev att du skiter i hur långt bilen har gått för du anser dig kunna bedömma bilens skicka ändå. Men nej, du behöver inte bevisa något för mig. Om det framstod som att du behövde det så ber jag om ursäkt.

"Poce kurac" på dig själv.
e34brilliant: Vilken tur att det är en E61 då.

mh Länk
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Det är fantastisk så mycket historier det dyker upp när det av någon anledning ska "förklaras" varför folk skruvar sina mätare. Eller utför tachoservice som det tydligen på lite finare sätt heter. Så här ligger det till. Det är oerhört vanligt med privatleasing (börjar även bli det i Sverige). Vid leasing gäller ett maximalt miltal för att överenskommen leasingkostad ska gälla. Eftersom det skiljer väldigt mycket på att leasa en bil och köra 2000 mil per år mot 4000 mil per år lockas vissa att fuska. När bilen ska in på service, garantiservice/reparation eller återlämnas justeras mätarställningen till att överensstämma med eller understiga maxmilen i leasingavtalet. Ofta är den här typen av bilar välskötta (minskar ju misstankerisken) och körs förmodligen av folk som verkligen vill ha, men inte har råd med sin drömbil på ett ärligt sätt. När sådana här bilar upptäcks blir det inte kul för leasingtagaren, och bilen hamnar inte sällan hos mindre nogräknade handlare. Där står bilen till salu, till synes till fyndpris - i tokfint skick med en servicebok som stämmer etc etc. Kanske köps den av en för stunden lycklig svensk. Sedan görs upptäckten. Garantiverifiering, något kvarglömt kvitto på något, slump, kontakter eller vad som helst. Vips. En skruvad bil blev till.

Självklart finns många fler tänkbara alternativ: Pundare som försöker tjäna tjugotusen på en snabbjusterad 7-serie eller elakingar som profiterar på folks drömmar om en billig M3'a...

Det hela är faktiskt ganska enkelt. Varför i hela friden skulle bilar vara oerhört mycket billigare i vårt grannland Tyskland? Visst, kanske ett större utbud - men se er själva omkring på webbsidorna. Det fullkomligen vimlar ju av bilar till salu här också! Visst finns det nationella regler som påverkar bilars värden (ex Italien och stora motorer) - men är bilen FÖR billig är det läga att vara förbaskat vaksam och aldrig, aldrig vara blåögd!
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Det finns så många andra sätt än just mätarställningen som skvallrar om bilens skick och öde. Det är klart att man ska vara misstänksam men det är fortfarande bilens mekaniska skick, förslitning av detaljer, skötsel och underhåll som skvallrar om bilens fortsatta öde, och inte hur många mil det finns på mätaren.

jag personligen tycker att om bilen är mekaniskt i toppskick, och förslitningsdetaljerna är bytta, och olje och filterservice skötta, och bilens skick motsvarar mina förväntningar så köper jag bilen och mätarställningen är sekundär i detta samanhang men är bra att utnyttja i prutningssyfte.

Om ni tycker det är så roligt att hänga ut bilarna där service och miltal inte stämmer överens, sätt upp en sajt och publicera bilarna där för allmän beskådning, eftersom det uppenbart är ett allmänt intresse.

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
li
1.959
liste
535i -89
Mitt sista inlägg i denna tråd:

Jag är förvånad och förfärad över den tolerans som visas mot mätarskruvning. Jag kan förstå att vissa mindre nogräknade individer som vill köra BMW "för att det är tufft" inte bryr sig ett dugg om hur långt bilen har rullat, bara den funkar. Att det skulle finnas etablerade forummedlemmar - som därigenom till viss del kvalificerar sig som entusiaster - som uppvisade samma nonschalans trodde jag dock inte. Och jag tycker faktiskt att det är skrämmande.

Dock är jag glad att tråden fick den utveckling den fick, eftersom det fick mig att inse att jag nog aldrig nånsin i framtiden kommer att köpa en begagnad bil av någon annan än handplockade, välbärgade, pensionerade herrar som köpt bilen ny och haft vita handskar på sig när de tagit i dörrhandtaget.
Jag är också förfärad! Tänk till en gång till ni som på något sätt visar förståelse för mätarfiffel!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Skruvning som företeelse är aldrig OK! Där kan man vara svart eller vit.
Sedan att det finns personer som tycker det är helt OK att köpa en är en helt annan sak.

Det som stör mig mest är alla stackare som blir lurade av de sk "märkesförsäljarna".
Ett ex - en 528 -96 SE såld med 23 300 mil på mätaren med 25 - 30 kkr i rep behov enligt den verkstad som har haft hand om bilen sedan -96 såldes till en ovetande för 65 kkr. Inget sades till köparen trots att säljare visste att den hade lite rep behov (jag påtalade det för denne). Dessutom hade bilen helt plötsligt 17 000 mil på mätaren. Bilen är nu ute igen för försäljning då de nya ägarna till slut blev varse om bilens originalmil så..........

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Missförstå mig inte.. Jag är emot alla sillastrypare som fifflar medvetet med mätarställningen, men jag har lärt mig av alla mina bilköp att det inte är "bara" mätarställningen som avslöjar bilens skick och att jag som köpare har ett mycket, mycket stort ansvar vid mitt bilköp.
Jag tillhör dock den typen som kävlingepågen refererar till, personer som tycker det är helt OK att köpa en för det beror helt på hur länge jag tänker behålla den, och hur jag kommer att bruka den.

Ska tilläggas att mina ex. kompisar hade bilfirma i slutet av 80 talet och merparten av dom så kallade "P-reggade" BMW, Jaguar, och Mercedes som togs in kom från Schweiz, var krockade, och mätarfifflade redan på den tiden, men dom rullar i alla fall fortfarande och dom fina bilarna har ett relativt högt pris för att vara 80-talare....

mångfaceterad arbetsmyra, med motorsport som främsta hobby.
Jag får hålla med en del talare här. Att skruva mätare är aldrig OK, däremot är det upp till var och en om man vill köpa en skruvad bil. Pappa och jag har köpt en bil som senare visat sig vara skruvad, visst känns det snopet, men då bilens skick motsvarar det miltal som mätaren visade och har gått helt klanderfritt i flera år känns det inte så farligt längre. Givetvis skall ev. upptäckt innan köp antingen resultera i att man avböjer köp eller utnyttjar detta och prutar ordentligt. Till sist så är det en skyldighet att om man säljer en bil man upptäckt vara mätarskruvad att påtala detta. Ärlighet varar längst.

Fredrik M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.