|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Tack liste, så slapp jag :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Liste: Sättet som jag beskrev är nog vanligast om ägaren vet om att han kör mycket o tänkt behålla bilen i ca 3-5 år...Finns nog en hel del "prestanda modeller" tex 850, M5 mfl som skruvats på det sättet, i tysklnad först o främst.... |
|
|
Allting går väl att värdera? Köpte en M3-87 utan servicebok. Jag värderade då denna bil 8-10.000 lägre än om den haft bok. Ett annat exempel en 525 -92 har breda grillen (kom -95). Då kan man anta att bilen varit krockad men man är inte helt säker. Pruta 5.000:- för detta. Även bilar med okänd mätarställning måste kunna värderas. Du skulle ju själv sälja din 535 till reducerat pris om den visar sig vara skruvad. Alltså måste du värdera detta på nåt sätt. Tyvärr dyker det upp väldigt många exempel på skruvade bilar nu när folk vet hur man ska kolla detta. Sannorlikt har man själv någongång ägt en skruvad bil utan att känna till detta. Vilket också säkert flera i diskussion också gjort eller kanske t.o.m gör just nu. Men visst är det bra att många kollar upp bilar och ratar dessa fifflade vagnar. Detta kanske gör att förtjänsten av att fiffla minskar. Men tyvärr tror jag det är mest oskyldiga personer som själva blivit lurade som får betala kalaset då gammalt fiffel upptäcks. |
|
|
Lste: Det är svårt att värdera en mätarskruvad bil men genom noggranna efterforskningar med BMW, tyska bilprovningen samt tidigare ägare så bör man kunna pussla ihop något. Kan precis som du säger inte styrkas till 100%. En servicebok är inte förfalskad om verkstaden har noterat fel mätarställning på grund av skruvning. Förfalskad betyder utbytt servicebok med stämplar och mätarställningar som inte kan verifieras. Mycket saker kan vara värre än mätarskruvning. Kass topplock, motorskador, växellådsras, dåligt reparerade krockskador, rost, mm, mm. Men som jag tidigare har sagt så beror det på omständigheterna. |
|
|
Sånt här gör mig ännu mer förbannad än mätarfiffel. Länk |
|
|
PowerMac: "Förfalskad betyder utbytt servicebok med stämplar och mätarställningar som inte kan verifieras" Den behöver inte alls vara utbytt för att vara falsk, det räcker med att det står fel mätarställning i den. BjörnB: Jag blir lika förbannad över båda sakerna eftersom det drabbar någon oskyldig i slutändan. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Björn B: Angående din fråga om vad man skulle göra om en ev. köpare kommer och säger att ens bil är skruvad. 1.Personligen skulle jag bli väldigt ledsen då jag defenitivt inte vill bli samankopplad/misstänkt för att äga en skruvad bil. 2. Kolla upp historiken direkt och forska om bilen för att ta reda på om det stämmer och om det finns någon chans att uppskatta hur mycket bilen är skruvad. Tilläggas bör ju att alla som är intresserade av att äga en ärlig bil borde ta för vana att göra detta innan köpet. 3. Om jag nu verkligen inte vill ha kvar bilen, kanske har en annan bil på g eller är i behov av pengar, så måste jag givetvis upplysa detta vid en annonsering samt justera priset till lämplig nivå. Bilen är ju givetvis välskött av mig:) men att inte veta till 100% hur långt bilen har gått, påverkar priset en hel del. 4. Att säga till 100% att den bilen som man äger och kör idag (gäller nog merparten här på forumet) inte är justerad är nog svårt. Det kan man bara göra om man är 1:a ägare av en bil som är fabriksny, men förhoppningsvis kan nog merparten på forumet säga att deras bilar är ärliga till 99,9% :) Vh/ Kermit. |
|
|
liste: Man får aldrig skoja (eller vara ironisk) om att skrota en Bmw :) Bilarna är ju så härliga att köra samt vackra att se på (de flesta ialla fall:). Vh/ Kermit. |
|
|
Har en 316i -95 svensksåld som rullat endast 7500mil..hur går jag till väga för att bekräfta att bilen inte skruvats av tidigare ägare även om den ägdes av gubbar o tanter..vill vara säker i fall bilen säljs vidare i framtiden, vill inte lura köparen.. mvh madmax |
|
| tsaros: Om det står fel mätarställning i en orginal servicebok omedvetet stämplad av riktiga verkstäder så havdar jag att den är snarare förvanskad. Inte förfalskad... Fast jag kan ha fel angående den språkliga utforminingen ;) | |
|
Madmax: Läs importguiden i vänstra kolumnen. M V H Stephan Dagbok:Länk |
|
|
Angående min fråga vad ni skulle gjort om er bil var skruvad. Lite tråkigt att ingen svarat att man skulle forskat vidare bakåt för att försöka sätta dit skojaren som utförde det verkliga bedrägeriet. Jag skulle nog iofs inte heller orkat med detta då det verkar som det nästan aldrig leder till nåt, tyvärr. Var en intressant tråd om en på forumet som anklagade en annan på forumet för mätarfiffel, men det verkar som det caset dog ut. |
|
|
BjörnB, Ägaren till en skruvad bil köpte tillbaka bilen när han fick veta hur det låg till egentligen. Jag vill minnas att det var en E39a det rörde sig om. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Kanske denna Länk Även en tidigare ägare till bilen finns på forumet... ___ //Ulf |
|
|
Det är inte den jag tänker på. Detta gällde en e36. Du tänker på Modano som skötte det hela föredömligt och verkligen tog sitt ansvar genom att köpa tillbaka bilen. |
|
|
Jag tänkte på denna, Länk // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Björn: Min länk var till en E36 med 30.000+ mil ___ //Ulf |
|
|
Programmer, Helt rätt. Medans jag knåpade på mitt svar till tsaros hann du få in ett inlägg med rätt länk. |
|
|
Var också lite förvånad att den tråden bara dog men det kan ju hända att dom ordnade upp detta vid sidan om. ___ //Ulf |
|
| Låter lite skumt att den bara dog men dom kanske ordnade upp det som sagt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.