AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.981

VARNING för skruvad E36 328i cab -97!

Sida 4 av 6
ml99: Hurdå min attityd. Har du verkligen läst alla mina inlägg? Man måste erkänna problemet och lära sig leva med det. DET ÄR INTE SAMMA SAK SOM ATT ACCEPTERA DET!!! Att som du säga att en mätarskruvad bil är och förblir en pest och ägare får bita i det sura äpplet om man blivit lurad, skrota bilen eller behåll den är VÄLDIGT, VÄLDIGT sjuk inställning. Eller för att använda ditt egna ord attityd!
Ro
15
Roger Hoffman
530IA-93 Kaschmirbeige
730IA-93 Islandsgrön
Hej!

Att inte så många svensksålda bilar är skruvade är bara skitsnack! Under 80-90 talet var det mycket vanligt att skruva av hastighetsvajern och köra efter varvräknaren.

Det bytes olja och filter ofta för att motorn skulle må bra. Hur ska ni konrollera en sådan bil?

(BMW EN BIL ATT TRIVAS I)

Mvh Roger
li
1.959
liste
535i -89
PowerMac - jag läser dina inlägg. Du skriver ju t ex att det inte är hela världen om bilen är skruvad, bara det inte finns en falsk servicebok inblandad för DÅ kan den vara krockad och fifflad med. Om det inte är så du MENAR kan jag inte gissa mig till, men det är så du skriver.

Du hävdar också att ingen av oss kan garantera att vi har skruvfria bilar. Inkluderar det även de som köpt sina bilar fabriksnya? Det KAN ju vara så att någon ändrat på mätaren medvetet eller omedvetet när ägaren inte sett det. Det är iaf lika troligt som att t ex min bil skulle ha blivit skruvad mellan servicarna av den äldre utlandssvenske gentleman som köpte den ny och vårdade den ömt under alla år.
PowerMac:

Nej. Nog handlar det om mekanik och funktionalitet om bilen rullat 30 000 mil istället för 10 000. Om vi bortser från att bilen har ett värdelöst andrahandsvärde så är det ändå så att skruvade bilar har ett större slitage än en ärlig lågmilare. Att råka ut för en "skruvbil" som bara är skruvad 100 mil istället för ett antal tusen ser jag som väldigt osannolikt.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
li
1.959
liste
535i -89
Roger Hoffman - ingen har väl hävdat att svenska bilar inte skruvas? Tvärtom tror jag många är medvetna om problematiken. Men ett faktum som du aldrig kommer ifrån är att om du kollar upp tio svensksålda och tio importerade bilar så långt det är möjligt, så kommer fler importerade än svensksålda bilar att vara skruvade. Alltså är det teoretiskt sett en större risk att köpa en importbil om man inte vet vilka möjligheter man har att kolla upp bilen.

Om man hårddrar det så kan ingen nånsin vara säker på att den bil man kör inte blivit mätarskruvad nån gång, förutsatt att man inte förvarar bilen inlåst och sitter och vaktar den dygnet runt, året runt. Så fort du släpper bilen ur sikte så försvinner den fullständiga kontrollen. Men har man den inställningen så har man nog betydligt större problem än bara mätarångest.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Gör inga inlägg i den här tråden om du inte vill få 38+ olästa meddelanden i Inkorgen när du vaknar på morgonen:)

Som som många andra i den här tråden blir jag väldigt förvånad att det finns personer som mer eller mindre tycker att det är Ok med en skruvad bil så länge den är snygg och fungerar. Att till en skruvad bil äga en äkta icke förfalskad servicebok? Äkta service bok Ja, icke förfalskad Nej.

Att man som privatperson i Tyskland justerar lite vid varje service tillfälle (som någon i tråden påpekade) skulle ju i praktiken innebära, låt oss analysera följande:

Herr X kommer med sin Bmw till Herr Y:s verkstad för en service, 2500 mil visar mätaren på och det är 1:a garantiservicen. (Herr X kommer att serva bilen med 2500 mils intervall). Herr X vill nu att mätaren ska justeras bakåt och visa 1500 mil samt få det inskrivet i serviceboken med en fin stämpel. Vid nästa service justeras milen bakåt med 1000.mil osv. När bilen fått sin 6:e service i original serviceboken, som visar att bilen servats var 1500:e mil (inte var 2500.mil som den verkligen gjorts), visar bilens mätare på de magiska 9000 mil. I verkligheten har den dock rullat 15.000 mil. En "liten nätt" justering på 6000 mil. Prisskillnad på en bil som rullat 9000 mil än en som rullat 15.000 mil, ja det är en slant.

Har en "Tysk" som servat bilen var 1500:e mil, enligt original service boken, varit extra nogrann om sin bil eller har något skumt ägt rum vid varje service tillfälle?

Är detta då rimligt att någon gör i Tyskland vid varje service tillfälle? Personligen så vet jag inte.....Nån annan som har en kommentar/åsikt om detta?

Vh/ Kermit.

Okej, det verkar som om jag får förtydliga mig själv lite eftersom så många verkar missförstå vad jag menar:

Jag anser att det är skillnad på skruvning och skruvning. En bil är inte automatiskt värdelös och osäljbar om den är skruvad. Man måste på något sätt se till hur stor skadan kan tänkas vara. En bil med förfalskad servicebok eller inga handlingar alls betraktar jag som en bil som har varit i händerna på bedragare. En sådan bil kan ha råkat ut för ännu värre saker än ett par tusen borttrollade mil. Mild mätarskruvning är vanligt och syns i regel inte. Så kallade ärliga bilar kan även dom vara lite justerade. Man kan inte garantera en bils mätarställning hur mycket kunskap man än besitter. Att trolla bort 30 000 mil spelar självklart roll på bilen tekniska skick, men ett par tusen mil spelar större roll för andrahandsvärdet än på mekaniskt skick. Förutsatt att bilen är välskött.

Vi måste inse fakta och lära oss leva med skruvproblematiken. Jag gillar det inte, och jag är motsåndare till mätarskruvning. Jag har ALDRIG skruvat en mätare själv och kommer inte att göra det. Vi kan inte kräva att folk skall skrota bilen bara för att den är skruvad, det är en YTTERST sjuk mentalitet!
Ro
15
Roger Hoffman
530IA-93 Kaschmirbeige
730IA-93 Islandsgrön
Liste!

Ingen har väl hävdat att svenska bilar inte skruvas? Har jag
skrivit det? Jag tror att det är lika många svensksålda som importerade bilar som skruvas.

(BMW EN BIL ATT TRIVAS I)

Mvh Roger
JAG TYCKER INTE ATT DET ÄR O. K MED EN SKRUVAD BIL. Oj, oj... Ser ni allt som svart eller vitt?
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
PowerMac: Jag vet inte om du inser vad du själv skriver.
Jag ska försöka bena ut det du skriver på ett tydligt vis.

1).
Jag anser att det är skillnad på skruvning och skruvning. En bil är inte automatiskt värdelös och osäljbar om den är skruvad.
-
Inte värdelös, men omöjlig att värdera och därmed i princip osäljbar.

2).
Man måste på något sätt se till hur stor skadan kan tänkas vara. En bil med förfalskad servicebok eller inga handlingar alls betraktar jag som en bil som har varit i händerna på bedragare.
-
Det är delar av poängen som flertalet av oss försöker göra, du vet inte miltalet och vet iom det inte omfattningen av skadan.
En mätarskruvad bil har automatiskt en förfalskad servicebok im att den korrekta mätarställningen inte står redovisad.
Alla skruvade bilar där skruvningen inte är klart och tydligt dokumenterad har varit i händerna på bedragare.

3).
Att trolla bort 30 000 mil spelar självklart roll på bilen tekniska skick, men ett par tusen mil spelar större roll för andrahandsvärdet än på mekaniskt skick.
-
Ointressant eftersom du inte kan få reda på hur mycket mätaren är skruvad, det kan precis lika gärna vara 30k mil som 4-5k mil.

4).
Vi måste inse fakta och lära oss leva med skruvproblematiken. Jag gillar det inte, och jag är motsåndare till mätarskruvning.
-
Inse fakta ja, men lära oss leva med det, aldrig.
Jag kommer alltid låta bli att köpa bilar som är skruvade, oavsett hur billiga dom än är, jag vill veta vad jag betalar för.
Du framstår inte som en motståndare till skruvningen i dina inlägg här, även om du hävdar att du är det.
En liten skruvning gör ju inget eller?

5).
Vi kan inte kräva att folk skall skrota bilen bara för att den är skruvad, det är en YTTERST sjuk mentalitet!
-
Såklart att man inte kan kräva att någon annan ska skrota sin bil, men det är det väl inte någon som har föreslagit heller?

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Jag tror att den "mest" utbredda typen av skruvning är den där de första ägarna kör många mil...Bilarna servas precis som de skall men med den "skillnaden" att det stämplas endast "varannan" gång i boken..Tex en som köpte en ny M5 1994,kör första oljeservicen på BMW, nästkommande insp 1, kör han på en "annan" verkstad,utan stämpel i boken,den därefter följande oljeservicen likaså.När det är dags för "insp 2" drar han tillbaka mätaren så den stämmer dvs till ca 2000mil.På BMW gör de en "insp 1" o han får sin stämpel.Är han seriös kompletterar han servicen så det blir en fullständig "insp 2" hos den "andra" verkstaden.Detta sätt att skruva bilar är mycket svåra att avslöja men funkar ju endast om man kör lååångt.Ser ju lite lustigt ut om han tex säg har servat bilen ca var 4:månad o att det sedan helt plötsligt går ca 1år mellan servicarna...
En sådan bil får ju den vård den förtjänar men miltalet kommer inte stämma alls med den verkliga körsträckan...

li
1.959
liste
535i -89
Roger Hoffman - Hur ska man annars tolka "Att inte så många svensksålda bilar är skruvade är bara skitsnack!"?

PowerMac - Din förklaring gjorde mig inte ett dugg klokare på din inställning. Jag fattar fortfarande inte hur du ska hitta en bil som är mätarskruvad och som har en servicebok som inte är förfalskad. Det är omöjligt. Du verkar hursomhelst inte dela uppfattningen att man inte ska befatta sig med skruvade bilar så långt det är möjligt, vilket räcker bra för mig att veta.
li
1.959
liste
535i -89
Dawwe - delar inte alls din uppfattning. T ex tjänstebilsägare är alldeles för beroende av att ha bilen i tekniskt topptrim och de bryr sig sällan om till vilket pris bilen säljs vidare. Resande säljare och taxichaufförer har - även om vissa inte verkar tro det - lite annat för sig än att planera mätarfiffel mest hela tiden. Visst finns det undantag, men att påstå att detta skulle vara den vanligaste formen av mätarskruvning köper jag inte alls. Jag står fast vid att det absolut vanligaste sättet att skruva bilar är i samband med import. Vet några rötägg som plockar in flera bilar per månad från Tyskland och dessa skruvas i princip när de rullar av båten i Skåne.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Jag måste nog ändå lägga ett ord för PoverMac i den här tråden. Jag tror nog inte att du tycker det är Ok att skruva bilar, det tycker nog bara bilhandlarna som tjänar ett x-antal fler tusenlappar på ett sådant objekt. Att en skruvad bil är "värdelös och borde skrotas" håller jag defenitivt inte med om. Självklart kan en sådan bil vara minst lika välskött som ett "ärligt exemplar" om man tittar på min lilla kalkyl ovan i denna tråden:) Dock har jag svårt att tro att en sådan bil är lätt att sälja vidare om denna "justering" anges i annonsen, och så bör det väl vara.

Vh/ Kermit.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hur skulle ni hantera situationen om ni tänker sälja er bil och en intressent kollar upp bilen noga och upptäcker att bilen förmodligen är mätarbackad av någon tidigare ägare?

Antag att det är en hyffsat ny bil som trots allt är värd en hel del pengar.

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
BjörnB: Antingen sålt bilen för vad man nu kan få för den eller behållit den.
Men dom flesta bilarna "försvinner" nog i samband med att det upptäcks skulle jag tro.
Därav att premierna är som dom är.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
li
1.959
liste
535i -89
BjörnB - som jag skrev tidigare så bör detta inte kunna hända de flesta som håller till här en del. Ingen kan ha missat faran med bilköp och vilka verktyg man har för att skydda sig. Ignorerar man däremot detta och köper en bil utan att kolla upp den så är det ju bara att bita i det sura äpplet. Oftast får man noll gehör från den man köpt bilen av och får stå för kalaset helt själv.

Men OK, för att svara på din fråga: Skulle någon upptäcka att min 535:a är mätarskruvad skulle jag sälja bilen med "mätarställning okänd" till ett mycket lägre pris än jag först annonserat ut den till. Varför? Jo, för har man slarvat med kontrollerna så får man själv stå för följderna.
hampe m3
skrämande!!!
en bil som e skruvad 10 mil är en ointresant bil..

Verkar ju som vissa anser att det e helt ok o skruva när det e dags för en 2 o köra 700-1000 mil till o sen göra 2 an, Perfekt boken e ju inte förfalskad, bara backad litte mellan servicarna.

För en bil som har gott 2000 mil istället för 1000 mil mellan servicerna e ju perfect.

here gud alltså, man vet ju vilka man inte ska köpa bil av i alla fall.
tsaros:

1).

Omöjlig att värdera kan man knappast säga om det rör sig om en bil som är skruvad mellan inspektionerna, men mycket svårt och oprecist. Nästan omöjligt om det är en bil med förfalskad servicebok. Fast är man tillräckligt driven så kan man säker gräva fram historiken även där.

2).
En mätarskruvad bil har INTE automatisk en förfalskad servicebok!!! Är ni rädda att acceptera att även era kotrollerade bilar kan vara skruvade, eller var är det skon klämmer? Det är stor skillnad på en ägare som skruvar lite mil än en proffesionell krängare som kanske reparerar bilen med stulna delar, fuskar, döljer krockskador, stöld, fusk av allehanda slag.

3).
Den stämmer att det är till 100% omöjligt att veta hur mycket en bil är skruvad. Men mycket går att ta reda på om man tar sig tid till detta.

4).
En skruvning är BEDRÄGERI. Men det finns även annat på en begagnat bil som kan vara värre. Bara för att man vågar skriva lite i ämnet så blir man utpekad som mätarskruvare. Låt mig förtydliga detta igen. JAG HAR INTE OCH KOMMER ALDRIG ATT BEGÅ BEDRÄGERI GENOM ATT MÄTARSKRUVA EN BIL!!!

5).
Om du läser HELA tråden så kommer du upptäcka att det visst finns folk som tycker att man skall skrota en mätarskruvad bil.
li
1.959
liste
535i -89
Snälla PowerMac...

1. Hur ska du kunna värdera en bil du inte vet mätarställningen på?

2. Du har uppenbarligen problem med att definera ordet förfalskad. En dokumentation som påvisar annan mätarställning än den som fordonet faktiskt har körts är bedräglig och falsk. Så enkelt är det.

3. Det går INTE att ta reda på hur långt en skruvad bil egentligen har gått. Hur skulle du göra det, menar du? Du vet ju inte ens om den skruvats en eller flera gånger.

4. VAD är värre än mätarskruvning vid bilköp? En ramsned och dåligt lagad krockad bil, möjligen.

5. Du tror inte att det var skrivet med viss ironi?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.