|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
PowerMac: Du vet ju inte om det rör sig om "justerat lite mellan servicar" eller skruvning, stöld m.m.? Därför måste man ju antaga det värsta. Eller du gillar att spela rysk roulette? :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Självklart så ska mätarskruvade och andra fifflade bilar hängas ut. Finns ingen anledning att vi tyst ska sitta och se på när den ena mätarskruvade bilen efter den andra får nya ovetande ägare. Även om vi inte kan förändra världen så kan vi ju åtminstonde göra det lite mer obekvämt att sälja en fifflad bil samt även göra folk lite mer uppmärksamma på detta område. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Mätarskruvning kan ske mellan servicar och syns inte i bilens handlingar. Googla på tachoservice så får du se... Visst är det bedrägeri!!! Något annat vill jag inte påstå. Men HUR skall man förhålla sig till detta egentligen. Skall man behandla alla typer av skruvningar lika. Om en bil är skruvad i ett par tusen mil, är den vädelös då och jämförbar med ett skruvkrockvrak med förfalskade hadlingar???? |
|
|
PowerMac: Din inställning till mätarskruvningar är inget annat än skrämmande. Det är sällan man ser ett sådant totalt brist på förstånd, det är tur att vi inte är likadana allihopa. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| tsaros: Min inställning till mätarskruvning är baserad på verkligeheten som jag inte alls gillar och skulle vilja slippa. | |
|
PowerMac "Man kan skruva en bil aldeles utmärkt utan att ändra serviceboken. Sådana justeringar sker mellan servicar och är mycket vanliga i tyskland" Säg att du skämtar jag har aldrig hört eller sett att man skruvar en bil mellan servicarna och varför skulle dom skruva mätarna i vilket syfte. |
|
| Olof: Att köpa en begagnad BMW är ett en risk. Om man inte kan acceptera någon form av risker så skall man prompt köpa nytt eller av en person som har haft bilen sedan ny och som man till fullo litar på. | |
| bayern münchen: Syftet är att inte förlora för mycket på bilen då man kör långa mil kanske ;) | |
| Vad har tachoservice med service på bilen att göra? | |
|
Jag citerar mig själv: Visst är det bedrägeri!!! Något annat vill jag inte påstå. Men HUR skall man förhålla sig till detta egentligen. Skall man behandla alla typer av skruvningar lika. Om en bil är skruvad i ett par tusen mil, är den vädelös då och jämförbar med ett skruvkrockvrak med förfalskade hadlingar???? Ingen som vill kommentera detta då??? |
|
|
"Skall man behandla alla typer av skruvningar lika. Om en bil är skruvad i ett par tusen mil, är den vädelös då och jämförbar med ett skruvkrockvrak med förfalskade hadlingar????" Ja, såvidare inte skruvningen är klart och tydligt dokumenterad (vilket den aldrig är) så är den det. Handlingarna bli automatiskt förfalskade när mätaren skruvas. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
PowerMac: Vistt är jag medveten om att man kan skruva lite då och då, har kört taxi en gång i tiden...men frågan är hur många privatpersoner eller tjänstebilsförare i t ex Tyskland som sysslar med detta på relativt nya bilar? Skulle ändå vilja påstå att merparten av importerade bilar i Sverige är skruvade i samband med att dom togs in i landet och då är det ett antal tusen mil och i regel förfalskad eller "saknad" servicebok. Detta görs endast i syfte att sälja en bil för mer pengar än den är värd. ___ //Ulf |
|
| Hur skall man då hantera situationen. Skall man be nuvarande ägare att prompt åka till skroten med bilen för att den är skruvad? Hur sätter man värdet på en sådan bil egentligen? Så fort mätaren är skruvad så är bilen skt, då är bilen värdelös. Självklart inte anser jag. Vi måste komma på ett sätt att leva med detta problem. För det lär inte försvinna i en handvändning. Antar att det rullar tusentals skruvade bilar på våra vägar... | |
|
PowerMac: "Hur sätter man värdet på en sådan bil egentligen?" Precis min poäng, har den gått 5k mil, 10, 20, 30k mil? Det vet man inte, altså låter man bli att köpa bilen. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
PowerMac: Att köpa beg bil och därmed ta en större risk än att köpa en ny bil är inte detsamma som att medvetet köpa en importerad bil och strunta i att den är skruvad. Hur en skruvad bil ska värderas beroende på hur "allvarligt" den är skruvad anser jag irrelevant, det räcker med att fastställa att den är skruvad för att 99% av köparna sticker. Den är värd vad någon vill betala för den, varken mer eller mindre... Att man sen kan behålla sin skruvade bil och köra den utan problem i 10 000 mil är ovidkommande för dess marknadsvärde. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Visst skruvas bilar löpande också. Händer även i Sverige. Dock är det ett ytterst fåtal av alla skruvningar som sker på detta vis, inte minst p g a att folk inte är så dumma att de kör 5.000 mil på ett år och skruvar tillbaka mätaren och gör 1.500-milsservicen. Detta är INTE vanligt i Tyskland. De allra flesta skruvningar sker i samband med import och då handlar det om allt från 1.000 till 30.000 mil. Alla mätarskruvningar ÄR lika bedrägliga eftersom ingen eller ett fåtal har någon koll på hur långt bilen verkligen gått. Om jag köper en i det närmaste totalsmälld 47.000-milare i utlandet och importerar den samt mätarskruvar den till 25.000 mil och kastar alla papper som har med krocken och/eller mätarställningen att göra - då är bilen OK enligt dig? Men visar jag upp en servicebok som är stämplad i förra veckan vid 25.321 mil - då är jag en bedragare och bilen är skit? Du gormar som om vi andra inte har någon som helst koll på det här med bilar. Vågar påstå att kompetensen och medvetenheten gällande import och bilköp är extremt hög här, så jag förstår inte vad du vill få fram. Ja, förutom att du skiter i om dina bilar är skruvade. Bara ingen talar om det för dig, förstås. |
|
|
Blev lite fel..."Skulle ändå vilja påstå att merparten av importerade bilar i Sverige är skruvade i samband med att dom togs in i landet " ska vara "Skulle ändå vilja påstå att merparten av SKRUVADE importerade bilar i Sverige är skruvade i samband med att dom togs in i landet " ___ //Ulf |
|
| Olof: Då är det som jag sade från början. Mätarskruvning handlar om människors beteende runt problematiken, inte om bilens mekanik och funktionalitet. ;) | |
|
Liste: jag skiter inte i om mina bilar är skruvade. Var fick du det i från? Men jag är inte så dum så jag dumblint kan garantera att ingen av mina bilar har varit det utan min kännedom. Din argumetation om skuvvrak utan handlingar och inkompetens på forumet örstår jag inte alls. Läs mina inlägg istället. ;) |
|
|
PowerMac, din attityd till skruvade bilar är inget annat än en katastrof och är en anledningarna till att problemet har blivit så stort som det är idag. Hade alla haft samma inställning till detta som, jag skulle vilja påstå 99% här på forumet, och med lika god kunskap som många här på detta forumet har, så hade det inte varit lika stort problem som det är idag. En bil som är skruvad är och förblir en pest och ägare får bita i det sura äpplet om man blivit lurad, skrota bilen eller behåll den. Du är som väl är väldigt ensam om dina åsikter på detta forum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.