AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.984

VARNING för skruvad E36 328i cab -97!

Sida 2 av 6
Med all kunskap som finns på detta forum vore det resursslöseri att inte använda det. Till sist törs inte fölk sälja fejkade bmw då dom vet att risken för upptäckt är stor. Så fortsätt att avslöja dessa mixtrade bilar ni är effektivare än säpo.

Men kan ändå förstå folk som säljer i god tro dom flesta jag känner är typiska däcksparkare och har ingen koll på bilar överhuvudtaget.Dom skulle kunna bli på lurade vad som helst.

mh Länk
Jag förklarade för säljaren i går kväll vad som gäller och han blev självklart väldigt snopen.
Jag är 100% säker på att varken han eller föregående ägare hade den minsta aning om detta.
Säljaren hade oxå full förståelse för att jag inte ville ha bilen och nu överväger han kraftigt att behålla den själv till skrotdagar för att slippa eventuella problem framöver.

Kan dessutom meddela att jag även fortsättningsvis kommer att hänga ut alla jag upptäcker är fifflade! Skiter fullständigt i vad säljaren tycker om det.
Vet säljaren att bilen är skruvad (som nu när jag berättat för honom) så är det hans skyldighet att berätta det vidare.

///Micke
Touringklubben: Länk
Hur f-n kan man attackera den som avslöjar en skruvad bil? Det är väl helt självklart att bilskojare ska hängas ut ... men man ska vara försiktig med att anklaga nuvarande ägare, vederbörande kan vara oskyldig. Bilen däremot ska publiceras med bild och regnr.

Om annonsen försvinner så har bilen RNG och ett välkänt otursnummer som regnr.
Hur farligt är det egentligen att köpa en välskött skruvad bil egentligen? Det farligaste man kan råka ut för är att bli uthängd och anklagad på ett internetforum vid försäljning. Bilen lär fungera med den äran förutsatt att den är välskött och milt skruvad. Skruvproblematiken handlar alltså om människor inte om mekanik!
li
1.959
liste
535i -89
PowerMac - så om din 523:a egentligen hade gått 32.000 mil och hade förfalskad servicebok skulle du inte bry dig, bara den såg bra ut och funkade som den skulle? En skruvning handlar väl för tusan inte om köparens mentala status utan om bedrägeri?? Vakna!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag tycker det är dåligt att hänga ut säljarna så här på Internet. Sköt erat, varför måste ni lägga er i alla andras affärer?

mattias h: nån som har dålig smak är isåfall du som köpt en E60! :)

Min Bil - Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har letat det mesta nu ett tag och i jmf med förra gången jag letade så är det som så att det är svårare att hitta en ärlig bil än en oärlig - tyvärr.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

li
1.959
liste
535i -89
E34briliant - du är också en sån som skiter fullständigt i om du blir blåst eller?

Alla ni som klagar måste lära er att skilja på när en SÄLJARE hängs ut och när en BIL hängs ut. Hade Micke hängt ut SÄLJAREN hade han skrivit "Varning för SÄLJARE!" inte "Varning för BIL!".
Liste: Många av dom så kallade pälorna med full historik här på forumet har någon gång under sitt liv blivit skruvade. Detta utan ägarens vetskap, kanske även min bil. Så länge det inte är frågan om förfalskade serviceböcker (vilket görs oftast av kriminella) så är jag inte orolig. En bil med förfalskad servicebok har varit i händerna på en profesionell bedragare, och då vet man inte vad mer som den bilen har råkat ut för. Eller hur många herrejösses mil bilen egentligen har gått. En skruvning med 30 000mil som var uppe här på forumet tidigare är verkligen inte kul.

Självklart så är det bedrägeri att skruva mätaren, något annat har jag inte påstått heller. men det gäller att sätta det hela i perspektiv och inse att en stor andel BMW har manipulerade mätarställningar. Något som vi tyvärr måste leva med...
Folk som skruvar bilar gör det för att blåsa andra på pengar, det går inte att försvara det! Jag kommer aldrig att acceptera att det skruvas bilar och applåderar alla som lägger ut information om de skruvade BILARNA ... ägarna är en annan sak.
Tyvärr så är det ägarna som blir drabbade inte bilarna...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
liste: Om jag blir Blåst då är det något som jag trott sig vara på ett visst sett men som senare visat sig vara på ett annat sätt. Och jag skiter i om en bil har gått 30 tusen mil, man ser på bilen om den är i bra skick. Men ändå så föredrar jag en bil som gått lite, det gör väl alla.

Men det jag säger är; bara för att den här bilen som denna tråd handlar om är skruvad så kan den ju vara i utmärkt skick. Det verkar som att alla här på forumet är livrädda för bilar som är importerade och har många ägare och lite lägre miltal än andra liknande bilar. Ni beter er som att ni ska köpa en bil för första gången och blivit totalt hjärntvättade av all propaganda om importbilar.

Varför tror ni egentligen att försäkringspriser är så höga på importbilar? Varför media smutskastar dom?

Min Bil - Länk
li
1.959
liste
535i -89
PowerMac - jag förstår inte din inställning kring detta. Är mätarskruvning OK så länge det inte finns en servicebok inblandad? De som skruvar mätare utan att fixa en fejkad servicebok är inte "professionella bedragare"?

En skruvad bil är en skruvad bil oavsett om det finns någon servicebok eller inte. En skruvad bil är i mina ögon värd oerhört mycket mindre än en som inte är det. Mätarskruvning görs så gott som alltid för att tjäna pengar.

Hela forumet är fullt av tips om hur man kollar upp ett objekt och trådar om affärer som gått snett och affärer som aldrig blivit gjorda p g a mätarskruvning. Har man som relativt erfaren Autopower-besökare missat detta och köpt en skruvad bil vill jag påstå att man inte gjort sin läxa.
li
1.959
liste
535i -89
e34briliant - Du är varje skumraskhandlares dröm. Bara att gratulera till ett väl utvecklat strutsbeteende.

En importerad bil med många ägare och låg mätarställning är urtypen för skruvat lik på marknaden idag. Det vet de flesta utom du, tydligen.

Och en sak ska du ha klart för dig - jag har INGENTING emot importerade bilar. Men det betyder inte att jag skiter i bilarna historik som du uppenbarligen gör.

En dag kommer du att gå på en sjuhelvetes nit när det gäller bilköp och då kommer du att önska att någon hade "hängt ut" just den bilen.
Liste: Det är aldrig O:K att mätarskruva en bil!!! Men nu är det som så att det finns en massa skruvade bilar och det är ett FAKTUM som vi måste leva med. I en perfekt värd skulle vi inte ha detta problem men nu är saken som den är. Frågan är hur man skall hantera detta. Att skrika rakt ut och peka finger på ett internetforum bara för att någon kanske kan se en möjlig skruvning med ett par tusen mil. Är det rätt?

Jag anser att om man tyvärr måste särskillja på en smärre mätarjustering och professionell bedrägeri. Jag kan aldrig tänka mig köpa en bil med förfalskad servicebok då den kan ha varit med om precis vad som helst. Däremot en fulldokumenterad bil som kanske ändå är skruvad utan min vetskap får jag tyvärr leva med. Mer kan jag inte göra...

Och tro nu inte att ni kan garantera att just eran bil inte har varit "justerad" någon gång under sitt liv bara för att ni har full dokumentation på bilen och har utfört mätarkontroll på BMW.
li
1.959
liste
535i -89
PowerMac - Du kan aldrig ha full dokumentation på en skruvad bil såvida säljaren inte är så dum att han låter originalserviceboken ligga kvar, vilket händer kanske en gång på 500, max.

Och ditt påstående om att ingen av oss kan garantera att vi inte har en justerad bil... Bullshit.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
PowerMac:
"Jag anser att om man tyvärr måste särskillja på en smärre mätarjustering och professionell bedrägeri."

På vilket vis skiljer det sig?
Stämmer inte mätaren så stämmer den inte, då är det ingen mer än ett fåtal personer som faktiskt vet hur långt den har gått.
Det gör att du inte kan värdera bilen på ett korrekt sätt, du har inte en aning om vilka servicar/reparationer som har utförts, när osv.

e34briliant:
"Varför tror ni egentligen att försäkringspriser är så höga på importbilar?"

Det har absolut inget med media att göra, utan importerade bilar har en mycket större tendens att "försvinna" och råka ut för olyckor än motsvarande svensksålda bil.
Med största sannolikhet beror detta på att den "smarta svensken" har köpt sig en kalasfin bil med bara 5000mil på mätaren när dämpare, bromsar, styrstag osv börjar ge sig.
Reparationerna blir för dyra och bilen försvinner.
Hur kan det då komma sig att den kalasfina 5000milaren har delar som normalt sett håller både 15 och 20k mil packar ihop?
Så nog har vi gjort oss förtjänta av högre premier, Försäkringsbolagen har statistik att tillgå, alla över en kam, men så är det helt enkelt.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Står helt bakom Micke när det gäller att hänga ut mätarskruvade bilar.

Det spelar ingen roll om bilen går lika bra eller bättre än en bil med lägre (verifierat) miltal, är den skruvad så skall den värderas helt annorlunda. Varför hederliga människor skulle ha något emot att fakta läggs fram på bordet är för mig obegripligt.

e34brilliant: Blåst är du eftersom att du uppskattat ett värde på bilen utifrån antagandet att den är "hederlig" och betalat därefter, visar det sig att detta inte stämmer kanske den är värd hälften. Bevisligen är ju "fördomarna" ang importbilar befogade, så hjärntvättad är man knappast om man inspekterar en sådan bil en extra gång.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PowerMac: Vad är en smärre mätarjustering? 25 mil? 500 mil? 3.000 mil?

Varför görs en smärre mätarjustering? Hur ser serviceboken ut till en smärre justerad bil? Om den är original så kan det ju verka konstigt om milen i boken inte stämmer med milen på mätaren. Visst, skruvar du några hundra mil så kan ju boken stämma men vad är meningen med detta.

Dom som skruvar gör det för att tjäna pengar och då skruvar dom så pass många mil att det är lönt vilket garanterat gör att en ny förfalskad servicebok måste till.

Finns ingen anledning att särskilja på olika mätarskruvningar! Hur man än vänder på det så är det bedrägeri.

___
//Ulf
Liste:Man kan skruva en bil aldeles utmärkt utan att ändra serviceboken. Sådana justeringar sker mellan servicar och är mycket vanliga i tyskland. Storskruvningar sker av bedragare...

tsaros: Det skilljer sig för att man inte vet överhuvudtagat något om en bil med förfalskade handlingar. Det kan vara allt från krock, skruvning, stöld, bedrägeri, mm... Det går inte att jämställa med någon ägare som har justerat lite mellan servicar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.