|
|
|
|---|---|
en gång BMW, alltid BMW |
hej ja har sett att på vissa annonser att ägarn skriver att en bmw 540 94:a manuell dricker ca 1,2 i stadskörning. då dricker den ju mindre än en 530ia av samma årsmodell här på modellguiden står det att en 540 automat dricker 1,15. kan de stämma att 540 manuell kan dricka så lite? |
|
Om de nu skulle vara så som du skriver så skulle alltså en manuell dra mer än en automat,och de stämmer ju inte då en automat av samma modell alltid drar något mer... Sen så stor siffrorna i modellguiden för bla.köring,i stadstrafik kan förbrukningen åka iväg bra mycket mera.. |
|
| Och sen så har ju folk olika tunga fötter. | |
|
Om man jämför 540ia och 530ia tror jag att 530ia dricker mer då man måste gasa mer. Känns seg i A läget. Medan 540ia går att köra mer på vridet. Har bara 740ia och 530iat att jämföra med 740ia drack mindre än 530iat. Dock aldrig nära de siffrona du skriver om .... -Phil |
|
kilroy |
Min erfarenhet är att 1.2 lit/mil vid stadskörning är glädjesiffror. Kombinationen tung bil, V8 samt stadskörning innebär snarare 1.5 lit/mil...minst...Mvh kilroy"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
| Det där att manuell altid ska dra mindre är en myt från förr.... Automaten till en 525 till exempel ska enligt instruktionsboken dra mindre vid landsvägskörning men något mer vid stadskörning, detta på grund av att automaten har en gynsammare utväxling som drar ned varvtalet mer på högsta växeln.. | |
| kilroy 1.5l/m va väl o ta i... det dricker min om man "leker" lite, visst kan ja få den dricka 2.3 om jag vill men 1.5 är nog lite överkant i stadskörning | |
en gång BMW, alltid BMW |
tycker ni att ca 3200 euro är ett skapligt pris för en e34-540. den är fullutrustad och har gått ca 18 000 mil? |
|
Räkna med 1.4-1.5 i stadstrafik så lurar du inte dig själv!, förstår inte varför det är så "ballt" att ljuga om hur lite sin bil drar. På landsväg 0.95-1.1 sedan så kan det ju diffa om man kör som gammel farfar eller Per Eklund... Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Visst fasiken drar automatare mer så länge du inte har fått i lockupen. Har kört både och och det är megaskillnad. -Automaten slirar ju hela tiden i stan och det försvinner bort som värme istället för framdrivning. (det syns ju på acc tiderna också, det är all energi som slirar bort) -Om man fastnar i kö så tokgasar ju automaten i D läget och massor av bensin bränns i onödan. Visst fasiken kan du jucka med spaken N-D-N-D hela tiden men då är det ju "manuellt" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.