AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.530

problem med lockup på e32...brr

7u
8
7up
735ia -92
jag har problem med att lockup:en inte vill gå i på min 735 -92. Problemen börjar vid ca 85km/h beroende på gas, enligt handbok är det då lockup ska gå i så jag antar att det är problemet. Bilen hackar iaf till upprepade gånger och tappar varv som om lådan inte kan bestämma sig för vilken växel. Stänger man av asc så går det bra.

någon som känner till problemet och eventuella åtgärder?

mvh
Måns
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Har du olika däcksimensioner fram/bak?

Hmm, fanns det inte något servicemeddelande på något som påminner om detta - är det någon som minns?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
7u
8
7up
735ia -92
bak 235/45 fram 235/4 kan den profilskillnaden ställa till det?

7u
8
7up
735ia -92
alltså 235/40 fram menar jag.
7u
8
7up
735ia -92
hmm...har bokat tid på verkstad för analys den 5juli men har nu en spekulant på bilen och man vill ju gärna ha någon ide om vad som är problemet

*hoppas*

//M
M.
19
M.B
735iA -92
Intressant det här, tror jag lånar tråden lite...
Är du säker på att lockup:en inte hoppar i, dvs. du har rätt i att den ska hoppa i kring 85km/h men om du kör fortare då, hoppar den aldrig i?
Jag har nämligen ett liknande fel, att bilen börjar smårycka kring 85km/h, i farter över 100-110km/h börjar ASC lampan i kombiinstrumentet att blinka, även om det är guppig väg kan ASC lampan blinka till ibland. (kopplar jag ur ASC märks inget)
Men min bil växlar som den ska.
Har ju läst att däckdim. kan påverka detta, men är det så känsligt borde ju många ha detta problem.
Själv kör jag 235/40x18 265/35x18, men även med orginalfälgarna med vinterdäck kände jag att den ryckte ibland.

Tacksam för tips...
7u
8
7up
735ia -92
nix, den går inte i. Om man kör fortare så fortsätter det bara att rycka tills man slår av asc:n. faktiskt så har det hänt ibland att asc lampan har blinkat till!

intressant att det är fler som har samma problem iaf!

7u
8
7up
735ia -92
faktiskt så verkar det som att lockup går i vid högre fart, provade lite nu på morgonen och då växlade den finare. ca 2800varv vid 130, är det normalt tro
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Lockup ska väl gå i vid 90km/h har jag för mig, på min gör den det exakt vid 90km.
Dock när bilen är nystartad/kall så kan det ibland ta en liten stund innan den vill gå i, i vintras kunde jag köra i typ 110 i kanske 2 minuter innan den ville gå i.

Jag bytte olja i lådan förra året och då vart det bättre (dvs som det är nu) men tror att det beror på något annat att den inte vill gå i på en gång ibland.
7u
8
7up
735ia -92
idag har man varit hos BMW doktorn och undersökt "das auto" . det blev ingen felkod för växellådan men väl för eml och hastighetsgivare men efter nollställning och provkörning uppkom inga felkoder alls trots samma problem med att bilen hackar markant. NU blev det mer funderingar bara! fick utgångstips om att byta fördelarlock och rotor, om inte det funkar ska jag prova en annan styrbox till eml ifall den är problemet.

ja man får se...lock och rotor var inte gratis precis heller!

på återhörande Bmw vänner!
Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Undrar om inte din däckprofil har med det hela att göra ändå, se min tråd: Länk

När började problemen, i samband med att du satte på sommarhjulen?
M.
19
M.B
735iA -92
Skummt det här....
dalmgren: läste i din tråd att du skulle testa tjejens däck för att kolla om det vart bättre, har du gjort det?
Längre upp i denna tråd står min däckdim. men jag har även för mig att min bil ryckte lite mellan 80-90km/h med vinterdäcken på.
7up: Skriv när du bytt lock och rotor om det vart nån skillnad.

Visa användare
99
dalmgren
(e38) 749iA -96
(e32) 735iA -92
Har inte skruvat på tjejens däck än (skyller på värmen). Jag har tagit fram dom i alla fall. Mycket talar för att problemet kommer vara borta dock, hade ju inga problem med vinterdäcken som har samma dimension (205/65).
7u
8
7up
735ia -92
jag hade samma problem i vinter så jag tror inte riktigt på att det har med däckdimensionen att göra.

bytte rotor och fördelarlock igår, motorn går betydligt jämnare och tystare. Det var rätt så slitna grejer, men ryckningarna är kvar dessvärre. nästa steg är att prova med en ett annat eml kretskort. ska göra det under veckan.

di
68
diff
735ia-87
på min bil så lägger han i den vid 100 ca å jag har 225/55*16
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Vad trevligt att ASC börjar bli problematiskt för fler än mig. Har haft mitt problem sedan jag köpt bilen och jag har standard 225/60/15 på bilen runt om.. men mina problem uppkommer vid 50kmh och uppåt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.