|
|
|
|---|---|
|
Jag går i tankarna att sänka min E30 325 40/35. Och då har jag tänkt köpa sänksatsen av han som annonserar här på PowerBörsen, säljer han bra grejer eller? Nu till frågan... Efter att jag har sänkt den, är jag tvungen att göra en hjulinställning då eller klarar jag mig utan att göra det?! Tacksam för svar MVH Tobias E30 for ever....and allways=) Bilen: Länk | |
| Oftast så ska man göra en hjulinställning. Jag själv har inte gjort det och inte sett nåt ökat slitage på däcken. Den drar inte heller åt nåt håll när man kör. Så jag trycker du kan sänka den först och känna efter. | |
|
Tobbe! Om du sänker bilen bör du göra en framvagnsinställning. Att "känna efter" duger inte. På en E30 kan du inte justera bakvagnen utan en sänkning gör att bakhjulen slits mer på insidan av däcken. Varför vill du sänka bilen? Eftersträvar du bra väghållning så är det inte bara att hissa ner bilen med orginaldämparna. Gör du det så kanske väghållningen blir sämre. Eventuellt kan det bli bättre på vissa underlag (torr assfalt) men sämre på grusväg och våt asfalt. Jag tror du kan utgå från att grabbarna i Bayern visste vad de gjorde när de riggade väghållningen på din bil. Skall det bara se "tufft" ut är det väll ... OK. E |
|
|
va neggit de va här då :P sänk bilen och var medveten om att du kan få lämna in bilen för hjulinställning efter sänkningen.... kör hårt ba :D BMW Williams F1 Team. |
|
|
Neggit? Wdac, vill du att jag skall ljuga? Skall man göra någonting så skall det väll göras till det bättre. Jag har flera polare som sänkt sina bilar, i värsta fall med kapen (fjädern). Bilarna har, totalt sett, bara blivit sämre av det. I flera fall så har framvagnen tagit stryk av åtgärden med dyra reparationer som följd. Lager går sönder i förtid, bussningar slits osv osv. För inte tala om alla som hänger på vingar på bilen för att öka downforcen i 50 km/h. Eller varför inte den linjära effektökningen som uppkommer när man sätter på 3 tums utblås istället för ett 2 tums. Visst det kan vara snyggt, hägtigt eller coolt, Men det är jävligt sällan som åtgärderna får bevisad positiv effekt. E |
|
|
Jag tycker att det är lika bra, för mig iaf, att sänka den då mina stötdämpare + fjädrar börjar va inne på sina sista stunder. Den slår nästan igenom när jag kör i "vanliga" gupp på vägen, och dessutom så är nog sänksatsen billigare än orginal.. E30 for ever....and allways=) Bilen: Länk |
|
|
Ganska "kul" det här med sänkning och breda däck. Själv håller jag på att konvertera bilen från 17" Alpinahjul och Eibach sänksats till 15" hjul, orginaldäck och orginalfjädring. Tänkte att bilen skall få bli en komfortracer under sin återstående livstid. Har tröttnat på att ha en stötig och spårkänslig bil. mvh MW-Guru |
|
|
E, du glömde det "viktigaste", nämligen ett helt felaktigt applicerat öppet sportfilter oskärmat inne i motorrummet, he-he, det "lirar" nog i samma division som vingen för att få 'downforce'. mvh MW-Guru |
|
|
Komfortracer? hee skaffa en citroen med v6:an då, Bmw:n skall väl ända avnjutas med en någorlunda aktiv körning. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Så orginalstuket från BMW medger ej aktiv körning?? Märkligt misstak av dom så annars noggranna tyskarna. mvh MW-Guru |
|
|
E: det var lite ironi i det hela och det är bra att du delar med dig av din erfarenhet till oss som inte har det, men man kan ju alltid ta det positift för att sedan avsluta med biverkningarna av tex en sänkning av bilen... absolut inget illa menat.. ber om ursäkt om du tog illa upp.. MvH WDac BMW Williams F1 Team. |
|
|
Tobbe, för att svara på din första fråga. Jag har en 60/40 sänksats från honom, det var ett jäkla strul att få rätt saker, många felleveranser men när grejorna väl kom vart jag nöjd, och han gjorde allt han kunde för att reda ut det så det var nog bara ett vanligt hederligt misstag. Du får ju iaf gula dämpare .. |
|
|
Det enda som går att justera på E30 325 är toe-in/toe-out på framvagnen. Sänk på bara! Någon hjulinställning behövs inte pga av sänkningen men kan ändå vara bra att göra emellanåt. (Trottoarklättringar mm) Du vet att det går att vika ut fjäderbenen fram genom att lossa endast övre fästet? (spar mycket tid) |
|
|
wdac Ingen fara! I bilkrätsar är chargongen rå och helt hjärtlös.... Tycker bara att det är synd när (oftast) unga killar lägger sina surt förvärvade slantar på saker som är helt onödiga. Det är oftast bättre att lägga pengar på nogrann service. Det är bara... är något jag hört så många gånger. Trimforumet kan vara ännu värre och jag orkar inte påtala bristerna i alla resonemang. E |
|
|
Det som händer när man sänker en E30 så pass mycket som 35 mm eller mer bak är att man får ett toe-in värde på flera millimeter. Det går inte att justera öht om man inte bygger om bärarmen. Det sliter däck och är inte helt optimalt i prestanda synpunkt. Den ökade negativa camber man får är oftast av godo om man inte sänker för mycket och får en - camber på näramare 4 grader.. Då börjar det bli extremt om man har gatdäck.. Fram finns det väldigt smidiga lösningar för att kunna justera camber. Där vill man gärna krana på lite extra negtiv vinkel. 2-3 negativa greder lite beroende på däck gör gott. Det som ger snedslitage på däcken är inte cambervinkeln i första hand, utan mycket camber kombinerat med felaktigt toevärde. Beroende på användningsområde osv så kan du ligga nära noll eller kanske lite toe-out fram. Bak om du bygger om för justerbarhet så ligger du nära noll men fortfarande lite toe-in för stabilitet i vagnen. Toe-out bak funkar inte på gatan öht. /Anton |
|
|
En kompis till mig har en sänkt E30 323, han har sagt att han kan hjälpa mig att räta upp hjulvinklarna bak (tror han har gjort det på sin), han har även en egen verkstad så... han vad vad han gör;) Det där med camber, toe-out/in är alldeles för avancerat för mig, men tack för att ni nämner det iaf=)! E30 for ever....and allways=) Bilen: Länk |
|
|
camber bra för kurviga väger toe-in för stabilitet alt. att ta kurvor mer följsamt ett ex. bil sett ovanifrån.. // \\ || || stabilt rakt fram // \\ \\ // för kurviga banor sånt man lär sig lite av att vara F1 nörd å fördriver vintern med online ligor i F1 spel ;) BMW Williams F1 Team. |
|
|
Hej Man kan med ganska enkla medel själv kontrollera så att framvagnen står någorlunda rätt. Det som huvudsakligen påverkar däckslitaget är toe in, toe out så det är viktigt att det står rätt. Ställ framhjulen helt rakt. Markera ett streck i framkant på däcken så långt ner att du kan mäta med en tumstock under bilen mellan hjulen. Rulla sedan bilen bakåt tills att strecken på däcken kommer i bakkant, fortfarande så lågt att du kommer under med en tumstock. Måtten skall vara lika för att ha 0 grader toe in. Det bästa för stabil styrning och lite däckslitage är något lite toe in dvs att måttet i bakkant är ca 1 mm längre än i framkant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.