|
|
|
|---|---|
|
Fastnade i en bilkö på vägen hem från midommarfirandet, det var tvärstopp i 10 minuter och sedan rullade det väldigt sakta. Då gick tempmätaren upp på rött. Jag svängde ut på vägrenen direkt och skulle just stänga av när tempen sjönk till normalnivå. Strax därefter började den vandra uppåt igen och när den kom till rött stängde jag av. Sedan fick motorn kallna en stund med öppen huv. När jag startade igen smög jag fram på vägrenen för att få kylning av fartvinden. Ingen ökning i temp. Kön släppte och motortempen var helt normal resten av resan. Jag kollade nivån på kylarvätskan och den var perfekt. Kan det vara något vaj med termostaten? | |
|
Termostat, vattenpump.. fläktkoppling/elfläkt (om det finns på en z4) _______ /Chrille |
|
|
Luftbubblor? Fredrik M |
|
| Luft i kylsystemet ? | |
|
Hur kollar man om det är luft i systemet och hur åtgärdar man det? |
|
| Du får kolla upp hur man luftar kylsystemet. Brukar vara mycket enkelt. En ventil man öppnar. Vet inte hur det ser ut på Z4. Borde stå i instruktionsbok kanske? Eller ring BMW o fråga. Luft i kylsystemet är nog mest troligt o är nog vad du bodrde kolla upp först. | |
|
M54B30 har bara en stor kondensorfläkt(elektrisk) och sen inget mer. Den skall dock starta när temperaturen överstiger normal driftstemperatur. Den borde gått på högvarv när temperaturen steg uppåt, var så fallet? Annars låter det väldigt mycket som att systemet inte är luftat ordentligt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kompisen hade exakt samma problem med sin bil (Cooper S). Bilen betedde sig på exakt samma sätt. Bmw bytte styrboxen på bilen eftersom de trodde att den var trasig. Han hade aldrig problem med den efter detta, men det var första och enda gången det spökade också. Tycker för säkerhets skull att du ska låta en Bmw-mekaniker titta på bilen, speciellt om du fortfarande har nybilsgaranti (24 mån från reg.datum). |
|
| Försökte provocera upp en högre temp igår. Elfläkten gick inte trots att mätaren visade något högre temp än vanligt. Borde den inte gå igång direkt när mätaren går över sitt normalläge? | |
| Har kollat upp detta igen. Fläkten vägrar gå igång trots att temperaturen stiger. Hur skall jag felsöka för att hitta om det är fel på fläkten eller tempgivaren? | |
|
Fläkten startar av 2 olika faktorer: Högt tryck i klimasystemet, hög temperatur i kylvattensystemet. Den går steglöst upp och ner i varv efter behov. Tempgivaren sitter i en av kylslangarna till kylaren om det är samma system som på 330. Borde vara så då det är samma motor. Om du åker in med bilen till BMW kan de läsa felkoder samt styra fläkten manuellt genom DIS+ Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ingen garanti åtgärd från BMW då? trist o pilla själv och sedan råka ha sönder nått? Bara utifall att så att säga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.