AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
854

Fjädring och stötdämpare

Hej!

Jag har inte riktigt kläm på dessa saker. Fjädringen ska ju ta upp ojämnheter, och olika fjädrar har ju sedan olika styvhet. Hård fjädring ger ju också generellt bättre väghållning.
Stötdämparna...ska väl också ta upp ojämnheter och andra variationer som uppstår under körning. Kan man då säga att fjädrarna helt enkelt tar upp det grova medan stötdämparna sköter "finliret"?
Om man ändå ska byta stötdämpare på en 1800 kg BMW som gått 20 000 mil, är det väldigt oförnuftigt att inte byta fjädringen på samma gång?
Hur lång "komfortabel livslängd" kan man räkna med för fjädring resp. stötdämpare. På min 20 000-milare är inget bytt någonsin av dessa saker. Vilket bör man byta i första hand om man tvingas välja? Och vilket märks mest?

Kan någon förklara lite mer i detalj!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Hej Gunnar.

Fjädrarna ska ju mycket riktigt ta upp ojämnheterna i vägen medans stötdämparna ska just dämpa fjäderrörelsen dvs att fjädern inte komprimeras för fort eller fjädra ut för fort och så ska dämparna se till att karossen slutar att gunga. Det är en ganska lustig/otäck känsla att åka utan dämpare :-)) Om man å andra sidan skulle (teoretiskt) åka med bara dämpare så skulle dessa vara helt ihoptryckta.

Det man brukar byta först är just dämparna pga slitage, dvs gasen/oljan har börjat läcka ut och bilen har blivit gungig eller man upplever det kanske som sämre väghållning. På dina 20.000 mil så tror jag inte att du behöver byta fjädrar men merkostnaden för dessa är nog inte så stor, om du nu inte har EDC eller nåt sånt (Electronische Dampfer Controlle), för då är dom inte billiga.

Hoppas du blev något klokare av detta svammel.

Mvh Pontus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.