|
|
|
|---|---|
|
Har en 750ial -89 På besiktning fick jag följande värde: CO: 2,0 (0,5) CO 2500: 2,0 (003) HC: 287 (100) Lambda: 0,96 (0,97-1,03) Låg tomgång ca 550-600rpm +\- 50rpm Bränner olja på alla 6cyl på förarsidans halva Har även olja i tändstiftshålen på denna sida också Hör också ett "Floffande" ljud lite då och då från avgasutblåsen Har testat nästan allt som går att testa enligt tipps från andra inlägg här på sidan.. Testade idag och ryckte bort kontakterna till spridarna till den sidan som bränner olja och även tändhatten från spolen, gick jämnare på något sätt men med ännu lägre tomgång (500rpm). Växlade sedan sida och det var precis samma där.. Vad jag däremot märkte var att det inte "floffade" ur utblåsen när man bara körde på bara en sida (6cyl)..!? Ska också tilllägga att när den stått över natten och man startar upp den på morgonen så går det fint (precis som den ska tycker jag enligt mina öron..) ca 700rpm inget "floffande" och svara på gasen med en gång tills motortemp börjar stiga till arbetstemp.. Hoppas du läser detta "Paap Reeder" då du verkar vara jäkligt kunnig..! Tacksam för snabba och genomtänkta svar! | |
|
Hejsan! Tycker mig känna igen tecken på dålig kabel/tändhatt vid "floffandet",mät upp alla sex på den sidan som "floffar" de bör ligga på 6,31 Ohm eller nära,jucka lite försiktigt på tändhatten ,om det nu är så att du har en spricka i keramiken så blir det fel.tänk på att hattarne är jättekänsliga så behandla dom varsamt. Mvh Dic. |
|
|
Tjenna Dic! Vet inte vilken sida det är som gör det här "Floffandet".. För om jag kör en sida i taget så hörs inget "floffande" Har redan mätt på båda sidorna och de ligger på 1kohm på varje tändkabel.. och från tändspole till fördelare ligger på 2kohm Fast de är lika i motstånd så är passagerarsidans tändstift jätte fina. Kan hända att jag mät på fel sätt.. så en dum fråga, hur mäter man?!? Tack för visat intresse Dic! |
|
|
du tar loss kabeln (ta en i taget så du inte blandar ihop dom ;) ) och mäter motståndet mellan ändarna på kabeln, ett antal Kiloohm (Tusen ohm) skall motståndet vara på så ställ din mätare på detta intervall.. MVH Johan K |
|
| Okej, precis så jag har gjort och jag får då bara 1kohm på varje tändkabel och 2kohm på kabeln mellan spole och fördelare.. Vad är det exakta värdet på dessa kablar? | |
|
Någon mer som har några kloka tips? Tacksam för så många svar som möjligt! |
|
Paap Reeder |
.. om man förutsätter att ditt mätinstrument är ok så är 1 kohm på tok för lågt. Det skall - som Dic skriver - ligga på strax över 6 kohm. Med 1 kohm i motstånd så belastar du spolarna alldeles fel. Till detta skall läggas att M70 är extremt känslig för allt vad rör tändsidan. Tror du har piratkablar. Har du piratkablar så släng dessa ... du kommer aldrig att få tolvan att gå bra på detta. Men fastställ först ordentligt. 2 kohm spole-fördelare är däremot ok. Lambda 0,96 anger att den går extremt fett. Då höjs främst CO men även HC stiger. Olja i tändstiftshålen kommer sig av att stiften inte är rätt dragna. Då kommer det att läcka olja i tändstiftsbrunnarna samt att stiftens värmeavledande förmåga går ner varvid dina stift blir för varma. Vad kör du för stift? BOSCH f8 lcr är det som rek av BMW. Tackar för berömmet men inte kan jag annat om mek med M70:ior än att man måste följa en näst intill idiotsäker mall i varje moment och vara lojal mot dragna slutsaster. Som att ta sig ur en grekisk labyrint. Genom att göra logiska markeringar i varje hörn hittar man så ut till slut. Först gäller det ... vilken service har varit de senaste 2-3000 milen. Kör man på originaldelar eller pirat? o s v får man beta sig igenom labyrinten. M70:ian är så optimerad och verkar i ett så smalt spektrum - typ rymdskyttelns variation i anslagsvinkeln mot atmosfären - och är värdena inom gränserna så går allt perfekt. Är man utanför gränsvärdena så sunkar det ihop och man blir rökt. Börja med att fixa rätt tändkablar tycker jag. 6-6,4 kohm skall du ha. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... hur vet du att den bränner olja? ... den kan väl även gå fett? MVH /// Paap R |
|
Tänkte du skulle ha någon bra förklaring Raap! För inte så länge sedan bytt tändstift till Champion C9YC, lite billigare stift pga. att min plånbok bara varigt med om damm den senaste tiden.. Verkar till att gå fint på ena sidan men dock så är stiften på andra sidan totalt becksvarta. Vad det beträffar så har jag dragit åt stiftet så hårt jag "vågar" dra dem. Vad kan det vara som gör lambdavärdet så låg och att den går för fett? |
|
|
Har du som läser detta möjligtvis tändkablar till en 750 så hör av er med en gång.. Tar gärna fler tipps också! Tack på förhand! |
|
|
Du har mail. Mvh Dic. |
|
Paap Reeder |
... om man betänker att - BMW "strängt" bara rek Bosch F8 LCR till M70 - NGK tagit fram ett stift enkom för M70 (har inte deras beteckning tillgänglig just nu men KG Knutsson vet) - BERU "dragit tillbaka" sitt 4-trådsstift ur tabellerna som rek till M70 .... så är det tydligen känsliga saker med stift till M70. Allt är så optimerat i förbränningsprocessen - fröbränningsrummet och stiften (med insticket i förbränningsrummet, placeringen, flamfrontens utseende och väg) att minsta störning urartar allt och HC sticker iväg. De flesta andra motortillverkare fixar inte detta utan smäller dit en höfläkt och tror att dom åstadkommit nått unikt. Höfläkt är den klantige motorbyggarens nödlösning. Om inte Champion rek just C9YC till M70 skulle jag riva ut dom direkt. En viktig grej är var! i förbr.rummet flamfronten startar d v s insticket som stiftet gör .... TROR jag mig ha uppfattat. MVH /// Paap R |
|
Beställde just nämda ngk stift till min bil idag. Ska jag åka o ändra den best till bosch eller? Satt ngk i den från början, kan ju inte direkt påstå att jag vet om den gick optimalt me alla fel jag har... haha... aja.. Vore ju dumt o ha nått annat än det som rekommenderas till bilen, nån som vet mer om ngk stiften? |
|
Paap Reeder |
... själv har jag alltid kört NGK i M30:ian. "Tror" på dom även till M70:ian även om jag aldrig provat. Tog ur min Beru (UXF 79) i dag ur V12:an och satte dit mina Bosch F8 LCR. Har provat Beru några 100:a mil (500?) Beru kör med drygt 0.9 i avstånd. LCR´en ligger på 0,75. Precis som 1- trådsstiften så blir även 4-trådarna ljusare i en sektor - ca 30 grader. Hur kan dom bli det när Beru säger att gnistan väljer lättaste väg?? Där flamman startar blir det ljusare TROR jag. Är det så skulle det indikera att gnisatan alltid tar samma väg. Beru har 2-trådar med ca 2 mm och två med ca 0,9 mm. Den ena av 0,9 trådarna är dessutom över 0,9. KAN gnistan välja annan väg än den kortaste? Måste väl vara en fysikalisk/elektrisk omöjlighet? Halo- stiften påstås ju "rotera" gnistan allteftersom .... Det bästa vore väl att "Blue-printa" stiften så flamman i alla 12 cyl gick mot kolvtoppen ... d v s att mittelektroden satt uppåt i samtliga cyl. Blir nog ett Trååååångt pyssel att B.printa de 12 stiften .... typ som att ge konstgjord andning till en lungsjuk fjäril som någon skrev om. Finns det ngn som ställt in stiften lika i alla cyl??? MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder, jag har för migatt i dragracing används olika tjocka mellanläggsbrickor vid montering av tändstift, så att alla elektroderna sitter "lika". Man kan ju märka med ett streck med en tushpenna på isolatorn så att man ser vart elektroden pekar. BMW_750_ial: Kan vevhusventilationen vara paj på den sida som bränner olja? /Mats J |
|
|
Paap Reeder: Intressant teori du har om det där med att det blir "ljusare" där flamman "startar".... Har själv "ring-elektrod" stift i min M5 (ej Halo utan Brisk Premium LGS) och efter demontering av stiften kunde jag se ett klart mörkare fält på "isolatorn" så att säga,ca 30-40graders "vinkel-sektor". Min slutsats var att gnistan allt som oftast gick åt detta håll eftersom bränsle/luft blandningen var som mest optimal där, fast det kan ju mycket väl vara så som du skriver istället! Är det någon som vet med säkerhet vilket som är korrekt?? |
|
Paap Reeder |
Dawwe! Varför jag tror att det är åt den ljusare sektorn som flamman "går" beror av att jag tror att det blir varmast i flammpunkten och sotet skulle brännas av .... Inte vet jag. Å andra sidan så ligger mina ljusare sektorer "åt alla håll" sett från mittelektroden vilket skulle indikera att flamman ändå alltid går åt samma håll och inte skulle vara beroende av mittelektrodens läge. Detta måste utredas i botten. Blue-printade stift ger + ?hk .. chip ger + ?hk. Undras vilket som ger mest? Schimsen till stiften kostar nog bara en spottstyver av vad chipet kostar .... men mycket jobb är det. Som jag skrev ngnannanstans så bytte jag mina Beru UXF79 - 4-trådare mot Bosch F8LCR - 1- entrådare (d v s de stift som BMW rek) och jag anser att - placeboeffekter inkluderade - V12:an går klart jämnare på "tomme". I o f s bara efter en 4:a-mila körning men ändå. MVH /// Paap R |
|
Hej igen alla! Har nu fått tag på ordentliga tändkablar och bytt dessa men har fortfarande orolig tomgång och samma avgasvärden som innan.. Märkte en annan sak när jag bytt kablarna, bilen är piggare och mer arbetsvillig än den var innan bytet.. Skall tillläggas att jag fortfarande har fel stift i (Champion C9YC), ska beställa Bosch F8LCR imorgon, kan det vara detta som är felet? Ser även att det kommer in en del olja i plenumen. Som jag skrev tidigare så går den fint som snus när den är "kall-startad" men så fort motorn börjar gå upp i temp så går hon oroligt.. Tacksam för snabba svar då jag ska til bes. på Ons 20/7.. |
|
| Vad hände i frågan om de oregelbundna floffande ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.