AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.117

530 E60 vs Phaeton W12

Sida 2 av 2
Testresultaten är test av BÅDE manuell och tiptronic.
Varför nämna att den är snabbare än en Bmw med 3 liters sexa eller 11 år gammal 540......?En modern bil med V8 ska väl jämföras med en annan liknande eller? Säg att den piskar en 545 så blir jag impad.........= )

sw
545an är säkert mycket,mycket snabbare, men det var
phaetom w12 vi snackade om,och den lär ju vara bättre
än545an på alla sätt eller? Dum jämförelse en 8a mot en 12a
men priserna är snarlika så valet är inte svårt.
soki som var aktiv på foumet har en phaeton 03:a V6. Verkar vara en mycket kompetens bil, han bor i Sthlm och där säljs ju phaeton så att få service på den är säkert inga kuckel. Dock kan man ringa och fråga först iofs.

måste ändra mig ang. service av phaeton på VAG.. min kompis dubbelkollade det för att han blev lite tveksam, och han hade fel... det behöver inte vara 2 T mekaniker för att dom ska få serva bilen, går alltså bra att göra det överallt
52
447
528:n
528i -96
Phaeton finns för runt 300 tusingar i Tyskland. Var nere och tittade på några i förra veckan...Mums! Så mycket vräkigare än en BMW E60! Har Du råd -Slå till!!
Ska bila ner till spanien vecka 29,Kommer nog slå till på en
phantom w12 när jag är på väg hem.sjukt bra priser på
den nu. Tack för service info. MVH Ann
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Phaeton W12 är en mycket fin och kompetent bil :-) Gillar dock inte indredningen så mycket - men det er ju en smaksak..

simon_en: Tycker det var väldigt länge sen jag såg att Soki skrev ngt, eller var online på MSN ?

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Miper335
Bilar i den prisklassen kan åtminstone jag bara drömma om och därför tror jag att du vet mer om dem än jag Ann.

Däremot vet jag att Passat W8 har fått mycket skit i motorpress och anses som onödig och dyr.
Likadant gäller Phaeton som har sålt dåligt.

Faktum är trots alla elaka ord att W8 är något snabbare än t.e.x 540 till hundra och begränsas vid 250, har i stort sett samma bränsleförb. men är ca 150.000 billigare. ( Ingen trött bil med andra ord )

Men då nu tråden handlar om Phaeton så pratar vi om en bil i klass med Lexus Lx430
och MB S-klass och den är på inget vis sämre!!

Vw vill ha en bil i varje klass och det har de lyckats bra med även om Phaeton inte säljer så bra som den kunde ha gjort med ett annat märke i nosen.

Marginalerna är stora i lyxbilsklassen och därför tjänas det pengar trots få sålda bilar och prestigen är ovärdelig!

Dessutom används teknik som har använts i dyra bilar senare i "folk" bilar.

Liksom hos Bmw där alla bilar nu påminner om 7-serien samt har en del av dess teknik så liknar idag Passat också.....Phaeton!!

Enda "felet" med Phaeton är att den heter Vw i förnamn och det räcker för att dra förhastade slutsatser som du märker.

Har mycket svårt att tänka mej att Vw inte skulle serva Phaeton även om jag hörde talas om att så var fallet i Danmark utav Vw mekaniker.

Det borde ju räcka med att utbilda en mekaniker på varje större Verkstad för att täcka behovet!?

530 är en drömbil i sej för mej och mina ord grundar sej på mitt bilintresse för alla bilar oavsett märket.

Då det nu handlar om att byta upp sej ( och ..nä jag svär inte i kyrkan ) till en mer än dubbelt så dyr bil med lite pengar så...

Lycka till Ann! / Micke

andha45
Hej alla,
ang. service så var det från början så att endast få återförsäljare "fick" serva Phaeton. Hösten 2003 jobbade jag i Tyskland och åkte då med en VW-/Audi-återförsäljare i hans Phaeton. Han var mycket irriterad över att han inte fick serva Phaeton men väl Audi A8... nu har VW blivit lite mer generösa.

Sen kan man ju fundera på det med att "få serva". För att garantier skall gälla (vet ej om det längre är aktuellt på en importerad W12) skall arbetet vara fackmässigt utfört och det torde det anses vara om en A8-kompetent Audi-/VW-mekaniker servar en Phaeton. Numera krävs inte att märkesverkstaden skall serva bilen för att garantier skall gälla, åtminstone inte i Sverige. Däremot så blir goodwill-åtaganden mindre generösa.

Att e65 skulle ha bättre 2hv än Phaeton stämmer inte. Båda har ung. lika dåligt och Audi A8 och Mercedes S-klass är klart bättre. För en e65 eller Phaeton från som kostade 80 000 euro/750 000 SEK ny ligger båda på ungefär samma nivå nu. Samma sak med Passat W8 - ok, 2hv är dåligt men inte sämre än på t ex en 530 e39.

Trettitretti,
det stämmer att det sålts 2 (nu kanske 3 el 4) Phaeton till normala kunder, men det finns fler svensksålda i Sverige, bilar som rullat inom VAG-organisationen t ex.

/Per Hall
Miper335
Pratar du om alla Phaeton Per?

Varje dag ser jag två stycken i Lund ägda av Tetra Pak och de har säkert fler.. ( W8 )

Kan vara att det gäller W12 ?
andha45
Hej,
jag vet att det 2002 eller 2003 såldes 1 Phaeton till en vanlig köpare som traskade in i bilhallen, men VW Group lär ju ha haft ett antal, likaså har det funnits demo-bilar och i Wallenbergsgruppen finns några Phaeton (bl a åker Marcus W en).

Tetra Pak ingår i Wallenberg-gruppen så det verkar rimligt. I mellanstora städer som Västerås, Norrköping, Jönköping, Helsingborg tror jag aldrig att jag har sett någon Phaeton - och så lika Passat är det inte...

PH
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tetra Pak ingår knappast i Wallenberg-gruppen...

___
//Ulf
andha45
Det är sant. Rausing icke-börsnoterat är nog mer korrekt... jag tänkte inte så långt. Rätt mycket personal har gått mellan Tetra och W-gruppen genom åren.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Precis. Gamle gubben Rausing var mäkta imponerad av Wallenbergimperiet och satte tidigt som mål att själv bygga ett "familjeimperie" vilket han lyckades hyffsat med även om inte allt sköttes gentlemannamässigt...

Wallenberg ska också ges kredit för Tetra Paks succesaga då det var han som via dåvarande SE-Banken gav ett antal lån till bolaget under 50- och 60-talet då TP var förlusttungt. Utan detta så hade knappast överlevt, åtminstonde inte som ett familjeföretag.

Lite OT....

___
//Ulf
Miper335
Nog finns det stora likheter mellan NYA Passat och Phaeton Andha45
även om jag aldrig skulle ta fel.

Utseende mässigt inte kvalitetsmässigt.

Men som sagt...många är dem elaka som mena att även gamla Passat var lik Phaeton.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Om det inte var tvärtom, att Phaeton var lik gamla Passat...

Det pratas om, även om jag inte vet om det är sant, att det var facket i VW:s koncernstyrlese som tvingade fram beslutet att Phaeton skulle heta Volkswagen. Meningen var från blrjan att den skulle heta Phaeton, ungefär som Lexus är ett separat märke inom Toyota-koncernen. Möjligen skulle försäljningssiffrorna ha sett lite annorlunda ut i så fall.
Anri:

Blev det någon W12?

Som de båda Simon´erna säger så har jag varit Phaeton ägare i ett och ett halvt år. Väldigt fin bil med gedigen kvalitetskänsla och komfort, bäst i klassen vågar jag påstå. Jag är väldigt nöjd.

Sim:

I´m back! ;o) Som Bmw-lös kändes det bara som att det var svårare att bli tagen på alvar här på forumet så det var väldigt längesedan jag var "aktiv" här. Men nu är jag tillbaks.

Och alla som tycker att Phaeton är en dålig bil pga. märket, lägg ner. Det finns de som föredrar diskretion också samt prioriterar komfort och kvalitet före "status". Bilägandet har vart trevligare på alla sätt sedan jag sålde 7serien iaf men är nu redo för något nytt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kul att du är tillbaka Soki! Var faktiskt ute och körde en Phaeton V10 TDI här om dagen.. Fin bil ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tetra Pak i Lund har/hade en eller två Phaeton som direktionsvagnar.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
andha45
vet ej hur statistiken ser ut eller var man hittar den, men det finns inte många phaeton i sverige. skulle gissa 20-40 imp genom GA och ytterligare 15-30 import. få av dem som imp genom GA har gått direkt till en kund som traskat in o köpt en
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.