AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
25.118

530 E60 vs Phaeton W12

Sida 1 av 2
Hej!! som rubriken lyder,så står det mellan dessa två bilar
har nu en 530 e60 som jag verkligen gillar,men har alltid
varit förtjust i VW bilar också.Så nu när farsan vi köpa min bil
och priset på en phaetom w12 blivit rätt,funderar jag nu allvarligt
på att byta bil,Tänkte höra vad ni på forumet tycker om ett sånt
byte, Vräk ut era åsikter alltid kul att veta vad andra tycker.
MVH Ann
Helt klart att du ska prova går alltid att byta tillbaks.

mh Länk
Köper du en Phaeton blir du en av dryga tiotalet (?) ägare i Sverige, så det är verkligen en äkta uddabil! W12:an är alla dagar i veckan en alldeles underbar körmaskin, men i ett land där bensinen allt som oftast kostar över 10 kr/litern skulle inte jag köpa nåt tolvcylindrigt... men det är ju jag det :)

//Chrille
Du har ju redan en passat med för stor motor, räcker inte det? :)

Skämt åsido, Phaeton ger väldigt mycket bil för pengarna, och är ett lite udda val vilket är kul. Ge det en chans, och byt bort W8:an mot en 540i ;-)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
li
1.959
liste
535i -89
Det är STOR skillnad på Phaeton och 530. Tror inte man fattar HUR stor skillnaden är om man inte har suttit i båda modellerna. Jag skulle helt klart slå till på en Phaeton om valet stod mellan den och en 530. Hade valet stått mellan en Phaeton och en E65 hade jag inte varit lika säker, dock.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Är inte denna jämförelse konstig? Priset skiljer väl ganska mycket fortfarande eller? En 745 eller 760 tycker jag känns mycket bättre ä. VW förknippar jag med bubbla och inte någon kompetent körmaskin.
Phaeton är grymt snygg verkligen, skulle lätt välja den framför e65 och e60 om inte driftekonomi är en "issue". Vill någongång i framtiden äga en Phaeton själv. Gärna en som ser ut som den lila metallic med gult SCHiin som fanns på Sthlms bilsalong 2003.

li
1.959
liste
535i -89
Goldcom - har du testat både E65 och Phaeton? Lite förhastat att automatiskt säga att E65 känns mycket bättre annars. Både Phaeton och Touareg är så långt ifrån folkvagnar man kan komma och bör inte nonschalant viftas bort.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jag har faktiskt bara provat E65 så det var kanske lite förhastat.
Men en sak är klart. Phaetonen ser utseende mässigt nästan likadan ut som en passat för 200kkr. Det gör inte Bmw:n. Men vill man inte synas så är VW:n det bästa valet. (Men det skulle i alla fall jag vilja om jag hade en bil för runt miljonen)
Jag tycker dom ser ganska bra ut:
Länk
Dessutom går dom helt ok! ;)

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Tycker helt klart att Phaeton ser bra mycket dyrare och mer exklusiv ut än en passat. Jag skulle dock oasvett hur mycket pengar jag hade ALDRIG köpt nåt med V12. Dieselfantast som jag är så hade jag ju lätt satsat på V10 Tdi med 313 hk och 750 nm redan vid 2000 varv. Mums!

Men med tanke på Passaten du redan har som ju mig veterligen är känd för hög förbrukning och taskig prestanda (i förhållande till hk/strl på motorn) så kanske du inte har nåt emot att tanka varannan dag.....= )
Det är inte 1miljon vi snackar om här utan 40,000 euro
och då tycker jag man får otroligt mycket bil för pengarna.
w12ans bensinförbrukning är mycket hög det vet jag,v8an
finns också som ett allternativ men som sagt w12an med all
dess utrustning lockar mer.Det ända som oroar mig är
servicen, inte vad det kostar utan var man lämnar in den.
Tror knappast att någon vagverkstad får ta hand om en sån bil
eller har jag fel. Någon som vet? MVH ann

Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Det låter billigt med 40.000 euro för en W12. Var har du hittat den? Någon länk?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Phaeton har sålt mycket dåligt i tyskland så andrahandsvärdet blir sannolikt därefter. Har inte kört den, men står man ut med VW-emblemet tror jag att det är en kompetent bil.

Enligt uppgift har VAG Sverige sålt två bilar, resten som ev. finns är direktimporter.

Miper335
Kan inte tro att folk verkligen har mage att jämföra Passat med Phaeton?

Inte iheller att bilfantaster som många av er här antyder på att Passat skulle vara en dålig bil?

Anri har ju redan en Passat W8 och det inte utan anledning då han som jag vet att inte iheller den på något vis skall förväxlas med övriga motoralternativ.

Dessutom var inte frågan om han skulle byta Passaten eller 530
utan om vi ansåg att Phaeton var en bättre bil än 530 -04. ( Alltså inte 760 mfl )

Därmed får vi väl anta att Anri är mer än nöjd med Passaten?

Svaret är för mej enkelt: PHAETON ....men jag hade valt V10 TDI
det måste finnas 2 t mekaniker för att dom ska få serva den på VAG , I Jönköping och Stockholm ska det tydligen gå, ev. nåt mer ställe men min kompis på vag hade inte fler uppgifter på rak arm.. men visst går det att lämna in den till vag här i sverige med andra ord :)
Njuren
VW har nog bättre kvalite än BMW vågar jag påstå. har ni sett fabriken phaeton byggs i? Parkettgolv! =)

BMW - i nöd och lust?
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Jag kanske får omvärdera Phaetonen..... Måste försöka ut och prova någon. Hur man nu ska få tag på någon??
Miper335

Hmm det är ju kul att HON är nöjd med sin V8 försedda
Passat. Bilen var ju dock ingen succe för VW och det är ju därför
de bestämt sig för att lägga ner den. Nedan är en del av vad som skrivits om den i tester.....Tycker dock inte man ska jämföra denna VW miss med en Phaeton som verkar vara en riktigt ovanlig och potent lyxglidare oavsett motoralt (bortsett från 6'an då kanske.....)

"De flesta tycker att W8-motorn är lite tam och att den förväntade upplevelsen uteblir, även om någon kallar motorn för "karismatisk". Testarna är dock överens om att motorn drar mycket bensin"

"I säljarnas broschyrer står att Passaten ska ha 275 pigga hästar under motorhuven, men i testbänken finns inte mer än 208 hk på drivhjulen"

"Volkswagen försökt ge ett intryck av lyx med sportratt och träpaneler. Tyvärr har det inte lyckats riktigt och glamouren känns en smula påklistrad"

"Motorn vaknar till liv först efter 4000 varv vilket är alldeles för sent. Den känns mer som en stor V6 tycker testaren. Inredningen är välgjord men trots detta känns det som om bilen saknar prestige. Prislappen är hög och för det man får betala borde man kunna kräva mer"
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
VWs + Audis kvalite är skit! Hur vet jag det (jobbar med dom dagligen) Kan bara säga så här utan dom hadde vi knappast haft nå jobb,Obs det är ingen märkes verkstad jag jobbar på..
Gå in på mobile.de så hittar ni några under 40.000£ också.
Köpte bmwen i september förra året för exakt samma summa
(d.v.s 40.000£) så någon större mellanskillnad blir det ju inte.
Vill ha ett autobahnlok som har bra kvalite samt är odramatisk
i höga farter,efter som jag ofta åker ner till spanien.Man kan
aldrig diskutera utan att prestandan kommer på tal det är lite synd!! Vad har passaten med de här inläggen att göra?
Det är phaeton vi pratar om och det är absolut ingen raket
men kommer med lätthet upp till 300km/h om man tar bort
fartspärren det räcker för mig. Till sist några ord om passaten
den har varit felfri i 2år nu trots hård körning på autobahn vid
flertal tillfällen,oljeförbrukningen är minimal, toppfart 270 lätt
Slår av en 530 lätt är minst lika snabb som farsans gammla 540
(94A)Det här är inte någon trött tiptronic w8 som testet visar
utan en 6vx chipad w8 då är det en STOORRR skillnad. M:V:H ann
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.